Annons:
Etikettanhöriga
Läst 2836 ggr
mausan
2015-06-09 19:45

Min mamma skall läggas in på psyket

Hej, är det någon som har erfarenhet av att en förälder läggs in på psyket? Jag är 17 år och bor ensam tillsammans med min djupt deprimerade mamma som om några dagar skall hämtas och köras till psyket för att bo där ett tag, har ingen aning om hur länge, men hon säger att hon måste få ordning på sitt liv igen (hon har mer eller mindre spenderat se senaste 4-5 åren i sin säng). Kommer jag att få pengar till mat av staten? Eller hur går det till? Min mamma har nämligen inte ett öre på kontot. Måste jag flytta någonstans eller räknas man som tillräckligt "stor" att bo själv ett tag när man är 17?

@ the gym

Annons:
trullan
2015-06-09 19:49
#1

Kontakta socialtjänsten på din ort och förklara att läget är akut. Det kan lösas på olika sätt. Tex att du får ekonomisk hjälp eller att du hamnar i en jour familj. Du är inte myndig och om din mamma inte kan ta hand om dig ska socialtjänsten hjälpa dig.

OlgaMaria
2015-06-09 19:51
#2

Oj vad kämpigt. Ta kontakt med kommunen och fråga hur du ska göra.

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

vallhund
2015-06-09 19:53
#3

Kontakta soc redan i morgon så får du hjälp, råd o stöd. Som 17 åring är du tillräckligt gammal för att bo själv, dock kan du behöva stöd av någon vuxen eller andra ungdomar som har liknande erfarenheter som de du har.

Har hon varit så dålig i så många år så har du förmodligen fått axla en alldeles för  tung börda alldeles för tidigt.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

Zepp
2015-06-09 19:53
#4

Min mor har ständigt åkt in och ut på psyket så jag har fått klara mig rätt mycket själv.

Ta kontakt med sociala myndigheter direkt.. jag fick hjälp några gånger, tills jag kunde försörja mig själv.

Är du 17 kan du bo kvar hemma, du behöver lixom ingen förmyndare.. om du inte vill.

Så börja med att ringa växeln till ditt komunkontor så får de slussa dig vidare.. alternativt googla din kommuns socialtjänst.

Räkna med att allt tar tid.. så vänta inte för länge!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

mausan
2015-06-09 19:57
#5

Tack så mycket för alla svar, ni är så hjälpsamma! Vill helst bo kvar hemma då det blir skönast för både mig och min hund, istället för att behöva packa massa grejer liksom. Ska kolla efter numret till kommunkontoret :)

@ the gym

OlgaMaria
2015-06-09 19:58
#6

Lycka till!

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

Annons:
Pialinn
2015-06-09 20:00
#7

Börja med att prata med en sjuksköterska att du vill ha hjälp att få ordning på DITT liv, nu när du blir ensam kvar hemma. Sen kan hen slussa dej visare.

Som #1 skriver finns socialtjänsten som hjälper när det är kris, men även en kurator på sjukhuset kan hjälpa.

Du kommer inte att svälta ihjäl eller bli utslängd ur er lägenhet.

Om du skulle vilja ha kontakt med annan vuxen, typ jourfamilj går det nog oxå att ordnas.

Berätta gärna hur allt ordnar sej och fråga gärna mer om du önskar. Att bli lämnad ensam med frågor kan vara svårt.

Men allt kommer att ordna sej för dej.  🌺

Far ej fortare fram än din skyddsängel flyger!

Zepp
2015-06-09 20:10
#8

Som sagt ingen avundsvärd situation.. egentligen skulle man behöva en mors stöd och råd i den åldern!

Nu får du en massa praktiska bekymmer alldeles för tidigt.. när man egenltligen skulle vara ung och ansvarslös och prövat det livet.. dvs som ungdom!

Det är inte alltid så kul att bli vuxen allt för fort.. alla borde få lov att leva som ansvarslösa ungdomar åtminstone tills de är klara med skolan.. kommit in i yrkeslivet!

Rätt vad det var så hade jag ingen ström.. elverket hade tagit ut propparna i säkringsskåpet för mor låg på sjukhus och hade inte betalt elräkningen i tid!

Hur kul som helst.. så jag bröt upp dörren till elcentralen och satte i dem igen.. och ringde soc,, det fick gå som det gick, de satte inte en 16åring i fängelse för att dennes psykiskt sjuka mor inte betalt räkningen i tid!

Soc fixade så småningom räkningen.. men det är inget kul att vara med om, som rätt ung!

Tips, kolla vad för räkningar som dimper ner.. gå med dem till soc, det är deras jobb att se till att antingen din mor eller de betalar dem!

Fråga vad du skall göra med alla räkningar!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

mausan
2015-06-09 20:37
#9

Tack ännu en gång för era svar! Det värmer verkligen att se att så många tog sig tid till att ge mig råd! Det betyder mycket för mig, och att växa upp för snabbt är jättetråkigt, det håller jag med om Zepp.

@ the gym

Zepp
2015-06-09 21:00
#10

Nu får du kontakt med vuxenvärlden.. det är inte alltid som man tror att den fungerar!

Du är så pass gammal att du får bo lite var och hur du vill samt ta ansvar för dig själv till stora stycken!

Räkna hur som helst inte med att det kommer att finnas en person som kommer att träda in i din mors ställe,, dvs att ta ansvar för dig och ditt välmående.. för då blir du besviken!

Däremot så har sociala myndigheter ett ansvar för dig och ditt välmående, till vissa gränser.. främst att se till att du inte råkar allt för illa ut!

Dvs främst bostad mat och kläder!

Men de är som regel bara personer som gör sitt jobb.. mellan 8-5, så det gäller att stå på sig lite oxå!

Samt, den personen du pratar med, bestämmer inte allt själv utan måste dra ditt ärende för sina chefer.. osv för att du skall få det du behöver!

Jag hade egen lägenhet vid 17 som soc borgade för.. dvs de garanterade hyran om inte jag betalade.

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

TjockaBerta
2015-06-09 21:12
#11

Lycka till!

>>>Malum domesticum<<<

trullan
2015-06-09 22:31
#12

Jag jobbar som socialsekreterare inom barn och familj. I dag är det näst intill omöjligt att få en lägenhet även om det går i en del kommuner. Jourfamilj tycker jag spontant vore bra rent akut. Du behöver få vara tonåring. Du har säkert missat en del barndom också. Din mamma behöver hitta en lösning på sitt mående också. Hade du hamnat hos mig hade jag föreslagit en kontaktperson som kan vara en vuxen förebild och någon du kan få stöttning av. Men alla kommuner jobbar ju olika och har olika resurser. Lycka till i varje fall och ring socialtjänsten direkt i morgon bitti

Pialinn
2015-06-10 14:03
#13

Det finns ju kyrkan oxå, även om man inte är speciellt religiöst. Men jag tror att får folk veta din situation hjälper de till med lite praktiska saker.

Jag tror att ju fler som du pratar med desto bättre.

Du behöver ha någon/några du kan prata med, för det lättar alltid att få ur sej problemen.

Far ej fortare fram än din skyddsängel flyger!

Annons:
vallhund
2015-06-10 14:54
#14

Kyrkan ja, dom gör ett jättebra jobb o man behöver vare sig vara kristen eller medlem för att få hjälp.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

Zepp
2015-06-10 19:29
#15

Hur går det för dig?

Bara att etablera kontakt med Soc kan ta tid för att inte tala om att etablera kontakt med en egen socialassistent!

Som #12 är inne på,  jourfamilj är inte fel.. om allt annat praktiskt stämmer!

En fungerande familj att relatera till och vuxna som fungerar på normalt sätt.. är bra som stöd.

Kontaktperson är oxå bra.. någon vuxen att ringa/prata med om det kniper.. oavsett vad det gäller!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Upp till toppen
Annons: