Annons:
Etikettallmän-psykologi
Läst 8467 ggr
Monsva
2015-06-09 21:38

VARFÖR sårar man den man älskar?

Varför sårar man sin sambo med elaka ord?  Vad är det för fel på mig som ibland inte kan låta bli att säga elaka saker/ pika min sambo då han gör något som jag stör mig på?  Jag tänker att jag ska/får inte säga det elaka men så slinker det ur mig ändå. Han blir lessen och jag ångrar mig på direkten. Tex om han misslyckas med matlagningen kan jag säga : Min förra pojkvän kunde minsann laga god mat! Han var bra på nästan allt! VARFÖR är jag elak i onödan????

Annons:
Zepp
2015-06-09 23:20
#1

Problemet är nog inte så mycket varför du säger så då det är sårande utan varför du blir så irriterad så att du sårar den du älskar?

Har du problem med temperamentet, impulskontroll?

Är du alltid sådan, mot alla?

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Ebolaa
2015-06-10 16:15
#2

Ja, lite som ovanstående talare så är dessa nedsättande kommentarer ett tecken på aggressivitet, en lite sämre impulskontroll samt ett kontrollbehov. När du "triggas" av att någon gör vad du anser är "fel" eller inte "tillräckligt bra" ger du in för impulser som ditt ego känner att den behöver rätta till. Och när du väl fällt en elak eller nedsättande kommentar känns det säkert "skönt", eftersom det du stör dig på ligger där och bara vill ur dig för stunden, men det resulterar ju i att du får sämre relationer till din omgivning, och även till dig själv.

Du har kommit en bra bit på vägen genom att bara erkänna detta, att se dig själv i spegeln och att vilja förändras. Och det är det som kommer få dig att också bli bättre. 

För din och din sambos skull så borde ni sätta er ner så att du kan berätta för honom att du vill förändras, att du vet att du säger saker som får honom att må dåligt och att du inte vill fortsätta med det mera. Du måste försöka bita dig i tungan, räkna några sekunder, sedan tänka ut något konstruktivt  att säga eller att inte säga något över huvudtaget. Är det någon av dina föräldrar som också fäller negativa kommentarer, eller var härstammar ditt beteende ifrån?

Din sambo ska även få möjligheten att sätta stopp för ditt beteende, genom att han kanske i fortsättningen säger att "nu gör du det igen", eller att säga "tänk efter nu…" Han måste lära sig att han inte ska behöva ta såna onödiga påhopp. Genom att ni båda försöker så kommer ni mötas och detta "ämne" kommer upp till ytan och när ni bara pratar mer och mer om detta så kommer förändringen.. 

Du kommer bli bättre och du har insikt om dig själv som berättar om saker du inte är så stolt över. Det är början på en förändringsprocess :)

Ciao!

Bättre att tända ett ljus än att förbanna mörkret.

Monsva
2015-06-10 20:17
#3

Så tacksam för era svar.  Har verkligen fått mig att tänka till. Vet att jag har väldigt låg självkänsla och jag har tänkt att mitt beteende bottnar i det.

Jag är inte sådan mot andra människor men blir ganska lätt irriterad och har inte mycket tålamod. Jag är en människa som jag inte vill vara!

Zepp
2015-06-10 20:28
#4

Först o främst.. säg samma sak till din sambo!

Det är första steget!

Vad det bottnar i vet man inte alltid och det ligger förmodligen latent hos oss alla, men är mer framträdande hos vissa!

Oså.. vi alla kämpar hela tiden med våra tillkoratkommanden och uttrycken av dessa!

För det andra, att bygga en lång relation är en annan grej som kräver ytterligare av en.. man skall vara samspelt!

Nu är det ju inte ens säkert att din sambo är samspelt heller.. men vad du kan göra är hur som helst att bjuda till!

Bättre lyss till den sträng som brast än att aldrig spänna bågen!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Ebolaa
2015-06-10 21:11
#5

Jag är också en person med lite dåligt tålamod, och ja ibland gör man saker man inte är så stolt över. Precis som #4 Zepp skriver så har alla något som vi områden vi är mindre stolta över och som kan bättras på. Berätta för din sambo om din ånger så att han vet att du inte vill bete dig på det här viset. 

Det är inte alls konstigt att det är din sambo som detta går ut över heller, det är i de allra närmsta relationerna som man vågar yttra sina innersta känslor. :)

Ciao

Bättre att tända ett ljus än att förbanna mörkret.

Upp till toppen
Annons: