Annons:
Etikettoff-topic
Läst 3367 ggr
anonymatjej123
6/25/15, 4:11 AM

Erfarenheter av socialen?

Min psykolog har kontaktat socialen och väntar på att de ska höra av sig. Vad är era erfarenheter/ någon ni känners erfarenheter av soc? Hjälpte dom er? Med vad? Hur? 

Tacksam för alla svar!

Annons:
Allt oviktigt
6/25/15, 8:35 AM
#1

Svårt att ge ett enkelt svar eftersom det skiljer sig rätt ordentligt åt om man bara går hos dem för försörjningsstöd eller om det gäller något annat.  Du får nog lov att skriva lite mer om varför du ska dit

anonymatjej123
7/13/15, 1:08 AM
#2

#1 Jag är 17 år och har haft depression i ca 5 år. Jag är själv inte säker på varför jag drabbades av depression men har haft det ganska jobbigt hemma då min mamma är psykiskt sjuk och det är bara allmänt stökigt hemma. Det är mycket bråk mellan alla i familjen, jag mamma pappa och min storebror. Men det har liksom aldrig hänt något "allvarligt", ingen som slåss eller så. Men jag känner ändå att jag inte tror att jag kan bli bättre så länge som jag bor här hemma, då min familj ständigt får mig att må sämre och omedvetet triggar mitt självskade beteende. 

Så för ett par månader sedan lämnade min psykolog in en oros anmälan. Hon har inga svar på vad de kan göra för mig. 

Är på sätt och vis glad för att hon gjorde det, då jag känner att något måste ändras, samtidigt som jag är livrädd för att prata med soc om mina föräldrar ska va med (Kan prata själv med soc men inte med mina föräldrar). Har flera gånger haft typ familjeterapi med mina föräldrr och det har alltid slutat med att allt blir värre. 

Har dessutom hört mycket negativt om soc, och dessutom vet jag inte vad de kan göra i ett fall som mitt?

Jag orkar inte detta mer…

Allt oviktigt
7/13/15, 9:32 AM
#3

Soc kan vara riktigt bra och de kan vara en plåga,

Det soc kan göra för dig om de anser att det är befogat är att hjälpa dig med ett annat boende. Vad det är för typ av boende som kan komma ifråga kan jag bara gissa. Det kan vara en egen lägenhet med tanke på din ålder eller ett familjehem. Eller så kan det vara så att de anser att det bästa för dig är att bo kvar hemma och då kan de fungera mer som stöd.

Försök att vara så ärlig som möjligt mot soc och berätta hur du mår och vad du tror är bäst för dig

anonymatjej123
7/13/15, 1:54 PM
#4

Okej, men hur långt gäller deras tystnadsplikt när det gäller minderåriga? Är en del saker jag känner att jag inte kan berätta då jag är rädd att de ska berätta för mina föräldrar.

Allt oviktigt
7/14/15, 6:29 AM
#5

Vad jag kunde se så är det inte reglerat i socialtjänstlagen. Efter lite mer letande så hittade jag det här stycket på Bris hemsida. "

När barnet inte vill att föräldrarna ska veta

När ett barn har uppnått en viss mognad och utveckling kan föräldrarna inte längre kräva att få veta vad barnet har berättat för till exempel en läkare eller socialsekreterare. Det finns ingen bestämd åldersgräns när föräldrarnas möjligheter att råda över sekretesskyddade uppgifter minskar utan hänsyn måste tas till det enskilda barnets ålder, mognad och utveckling i övrigt."

Så det verkar i stor utsträckning vara upp till den enskilda socialsekreteraren. Jag kan tyvärr inte ge dig ett bättre svar.

Upp till toppen
Annons: