Annons:
Etikettallmän-psykologi
Läst 1458 ggr
Skogsraah
7/5/15, 11:57 AM

Flytta under behandling

Hej! Jag påbörjade en behandling för min psykiska ohälsa, ångest och social fobi för några månader sedan. Nu är det så att planen ett tag har varit att flytta och det kan bli inom ett år. Kanske bara om några månader eller ett halvår. Vi har inte kommit särskilt långt i behandlingen, men flytten är något både jag och min sambo ser mycket fram emot och det handlar även om jobb för hans del.

Går det att fortsätta behandlingen på ny ort? Hur funkar det inom vuxenpsykiatrin? Min psykolog är på semester till mitten av augusti så kan inte kolla med henne just nu. Vill inte att min pågående behandling ska vara det enda som håller oss kvar. Misstrivs dessutom väldigt mycket i denna stad, vilket bidrar till mitt mående.

Sång & growl i Unvoid samt skapare och ensam musiker i Skogsraah - Feministisk black metal. | Bloggar om sund kroppsbild, psykisk ohälsa och feminism på skogsraah.se

Annons:
Ebolaa
7/6/15, 2:58 PM
#1

Det där är något som din "ansvariga" socialsekreterare eller bahndlare kan svara på. Beroende på var du bor och vart du ska flytta så finns det vissa saker som kan påverka din behandling efter flytten. Vet du ens om din behandling finns i din nya kommun, om inte: ta reda på det genom att ringa till den kommunen.. Om din behandling fungerar väldigt bra så kan det vara på sin plats att hålla kvar den, att du "pendlar" till din behandlare efter flytten och då kommer förmodligen den nya kommunen betala till den förra kommunen för behandlingsinsatsen. Din fråga är för specifik för att kunna svara på :P Det är något du måste prata med dina behandlare och ansvariga socialarbetare om.. 

Annars får du ju helt enkelt höra med den nya kommunen vad de har att erbjuda dig, kanske till och med är något som passar dig ännu bättre än din redan påbörjade behandling… Inte vet man ^^

Bättre att tända ett ljus än att förbanna mörkret.

Sagolikt
7/6/15, 9:35 PM
#2

Jag har bytt mottagning på grund av ålder eller flytt till olika städer. Senast skrev min läkare en remiss till den mottagning jag skulle tillhöra i den nya staden och beskrev för dem vad hon bedömde att jag behövde från mottagningen. Man får köa som alla andra och får inte någon förtur för att man kommer inflyttande. Det var lite väntetid och lite krångel, men inte så farligt sett så här i backspegeln. Behandlingen jag gick i var vanlig samtalskontakt utan särskild titel eller inriktning och läkarkontakt (medicinering). Jag kan tänka mig att det kan vara annorlunda om man går i te x gruppterapi eftersom det kanske inte finns en motsvarande grupp på den nya mottagningen, eller om man går hos någon med en så speciell kompetens att det inte heller finns.

Alla är ju olika och en (exempelvis) KBT-behandling ser ju inte exakt likadan ut för person A hos behandlare 1 som för A hos behandlare 2, men heller inte likadan som den skulle sett ut för person B eller C. Man kan inte fortsätta exakt där man var utan det påverkas av vem den nya behandlaren är och hur den arbetar. När man talar om att man ska flytta brukar man (enligt mina erfarenheter)fortsätta behandlingen som vanligt fram till en eller ett par gånger på slutet, där man sammanfattar behandlingen och utvecklingen. Den överlämnande behandlaren gör en (ganska kortfattad) sammanfattning av hur ens behandlingshistoria ser ut, t ex om det är något man arbetat mycket med som typ fobier, om man provat medicinering och hur det fungerat, om man behövt slutenvård etc. När man kommer till en ny mottagning brukar de fråga om man ger dem tillåtelse att inhämta hela journalen från det tidigare stället.

Upp till toppen
Annons: