Annons:
Etikettallmän-psykiatri
Läst 1966 ggr
Anonym98
2015-07-06 01:48

Hsl till lpt?

Jag har atypisk anorexi och vårdas för tillfället på slutenvård sedan tre veckor tillbaka. Jag har enorm hemlängtan och Bill sova hemma. Har HSL så kan ju egentligen åka hem, min läkare hotar dock med att sätta LPT samt skicka polisen efter mig om jag gör det. Har därför inte vågat åka hem. Efter att a läst på lite såg jag dock att det krävs att man vägrar vård för att LPT ska kunna sättas, och att man behöver heldygnsvård. Då mina problem inte rör nattetid anser jag mg inte behöva heldygnsvård, mina problem ligger ju kring måltiderna och dom är ju dagtid. Jag går även dagvård vilket jag själv vill, samt att jag äter alla måltider på kliniken. Jag vill än så länge bara sova hemma. Jag anser alltså inte heller att jag vägrar vård, då jag går på min dagvård utan motstridigheyer. Kan även tillägga att dagvården går bra, får beröm av mina vårdare, så det handlar ju inte om att denna dags vård inte funkar (det hade ju annars stärkt för LPT). Mina vårdare har gjort en planering för min vård, och där är nästa steg nattpermissioner. Först skulle man se att dagvården funkade, vilket den gjorde.. min läkare gav mig ändå inga nattpermissioner. Min läkare anser att jag ska vara på avdelningen även nattetid, han kan dock inte motivera varför. Anses jag vägra vård om jag går på min dagvård, äter alla mina måltider i deras sällskap, samt följer mitt "program", men väljer att sova hemma trots att läkaren anser nåt annat? Om kg åker fem och sover, kan han sätta LPT då? Jag är 17 år och mina föräldrar är ok med att jag kommer hem. Somatiskt är puls/blodtryck stabilt, blodvärden är okej (sett till situationen) och har ett bmi kring 15 i dagsläget. Är det förresten lagligt av min doktor att ständigt hota med lpt/lvu och poliseskorter, att inte kunna motivera sina beslut, att inte ta hänsyn till mig som patient (har noll inflytande i min vård), samt vidta bort mig med orden "jag har inte tid för dig" under våra möten? Det känns inge bra alls. Han vägrar även träffa mig mer än en gång i veckan nu när jag är inlagd, även om jag ber om fler möten. Fick träffa vuxenjourläkaten här, hon kunde inte göra nåt då jag tillhör bup men hon förespråkade för ett nytt möte redan dagen efter då hon ansåg att jag borde få sova hemma(mår fruktansvärt dåligt på avdelningen, har sån hemlängtan). Men min läkare vägrade detta möte. Kam även tillägga att dagvården hjälper massor, men här på avdelningen mår jag snarare sämre. Det är bara förvaring, ingen har någon utbildning röra de ätstörningar, och jag vantrivs då in i bomben. Bup är två rum på en vuxen psykosavdelning, ingen bra placering direkt.. har sett bältningar dagligen, samt annat. Tacksam för svar!

Annons:
VildaVittra
2015-07-06 02:14
#1

Jag tycker du ska vända dig till patientombudet.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Ebolaa
2015-07-06 14:48
#2

Alltså nej, det är inte okej att använda repressalier inom vården, repressalier är när man säger "Gör såhär, ANNARS…" och det är ju så din läkare håller på. Vad gäller din fråga om du "vägrar" vård om du går hem och sover så tror jag inte det, men står det i din vårdplan att du ska övernatta på avdelningen så blir det ju att du avviker från planen och det kan i så fall din läkare använda det emot dig. Vilket han inte ska, men din läkare verkar ju vara en översittare eller liknande såp skulle inte förv¨åna om han skulle få till det som "han vill"…

Likt ovanstående talare är det bra om du ringer in till din kommun och antingen tar kontakt med patientombudsmannen eller ett personligt ombud. Patientombudsmannen ser över myndighetsutövningen i ditt fall och är lite av en expert på dina juridiska rättigheter. Ett personligt ombud har också koll på dina juridiska rättigheter men hon eller han kommer istället med på möten och dylikt för att du skå känna dig mer trygg, och för att du ska få fram dina önskemål lättare. Det kan ju kännas bättre att ha någon med sig när man har en torr och sträv relation till någon professionell.

Men i vilket fall som helst kunde det vara bra att prata med patientombudsmannen eftersom hon/han också kommer tillrättavisa din läkare om han gjort något fel, det skulle inget personligt ombud göra..

Vad gäller ditt hälsotillstånd så låter det ju som att du är väldigt smal ännu när du bara har ett BMI på 15.. Är du 100% säker på att du inte kommer försöka göra dig av med det du ätit när du kommer från avdelningen, om du skulle få igenom din vilja att stanna hemma under nätterna fram över? Är det din läkare som inte tror att du verkligen vill eller att han ser att du fortfarande är "sjuk" i din anorexia?

Bättre att tända ett ljus än att förbanna mörkret.

Upp till toppen
Annons: