15. Stress/Tvångstankar

Vad kan jag göra vid panikattack?

2015-07-26 17:17 #0 av: [Synnerlig]

Jag får någon typ av panikattacker ibland. Det känns riktigt otäckt. Jag får svårt att andas, ibland får jag ont i kroppen, det känns som att jag ska svimma, jag vet inte vart jag ska ta vägen osv. Jag vet inte alltid vad det är som utlöser panikattackerna då jag verkar ha underliggande stress som jag egentligen inte har någon lösning på just nu.

Har ni några tips på vad jag kan göra när jag känner att jag håller på att få panikattack?


Anmäl
2015-07-26 17:21 #1 av: Haku

läs mer på den här länken det har hjälpt mig http://www.angest.se/riks/node/25


Anmäl
2015-07-26 17:25 #2 av: [[Boris Sager]]

Försök att andas med magen!
Djupa andetag, så blodet syresätts.
Ofta så andas man för ytligt vid panikattacker och får därför svimningskänsla.
Man rekommenderas andas I påse för att få " luft".

Celia,  Do It Anyway (Mother Theresa)

Medarbetare på Hundutställning.iFokus
Anmäl
2015-07-26 17:41 #3 av: Kyllan56

Du har fått bra råd redan! 

Vill bara tillägga att du ska öva på djupandning när du är ångestfri. Det ökar chansen att du klarar att andas när ångesten slår till. Det finns mindfullnesövningar på Youtube där du kan öva på andning. Sedan ska du flytta ut fokus utanför dig själv. 

En strategi är att högt börja rabbla högt allt du har hängande på väggen, och sedan möbler osv. 

”När Hjärtat och Sinnet är i balans… Då är allt möjligt”

Anmäl
2015-07-26 17:44 #4 av: [Synnerlig]

#1 Tack! Det verkar vara en bra sida Glad

#2 Jag ska försöka tänka på det när det händer. Oftast stressar jag upp mig själv ännu mer för att jag blir rädd för vad som ska hända när jag får panikångestattack.


Anmäl
2015-07-26 17:46 #5 av: [Synnerlig]

#3 Jag försöker med meditation och då inkluderar jag ju djupandningsövningar, men jag är slarvig med det Oskyldig

Kul tips om att rabbla upp saker jag har hemma. Det ska jag testa. Får be sambon att påminna mig när det väl sker Glad


Anmäl
2015-07-26 17:53 #6 av: Kyllan56

#5 Om sambon är hemma kan han påminna dig genom att säga till dig att du ska andas in genom näsan långt ner i magen och ut genom munnen. Han kan även be dig beskriva vad du ser i rummet. Men det slutgiltiga målet är att du ska klara det själv

Jag hade gått till en vårdcentral och bett om en remiss till en KBT-terapeut för att lära dig mindfullnes. Att kunna vara medvetet närvarande och andas här och nu, är det som hjälper bäst mot ångest.

”När Hjärtat och Sinnet är i balans… Då är allt möjligt”

Anmäl
2015-07-26 19:01 #7 av: Maria

Varför man andas i påse är för att när man hyperventilerar så sjunker koldioxidhalten i blodet för att andningen ofta är snabb och hetsig och andas man då i påse så andas man så att säga tillbaka koldioxiden och man slipper krypningar och t.om kramper.

/Maria

 

Anmäl
2015-07-28 07:55 #8 av: VildaVittra

Har du varit hos läkaren och kollat dina värden och övrig hälsa? 

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Anmäl
2015-08-13 00:33 #9 av: IaMiaMaria

Jag brukar prata med mig själv, för när paniken kommer och jag är rädd för vad som ska hända, typ svimma, kräkas, dö. Så säger jag att det "bara" är ångest och kommer snart gå över, det är inte en hjärtinfarkt eller magsjuka som gör att jag mår illa, och det går över av sig själv.

Anmäl
2015-08-13 19:33 #10 av: [Synnerlig]

#8 Kan övrig hälsa skapa stress och därmed panikångest? Eller hur menade du nu? :)


Anmäl
2015-08-13 19:34 #11 av: [Synnerlig]

#9 Det har jag också märkt senast jag fick panikångest. Jag sa att det bara var en panikattack och inget farligt och det hjälpte Glad


Anmäl
2015-08-13 19:34 #12 av: VildaVittra

#10 Ja. 

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Anmäl
2015-08-13 20:52 #13 av: [Synnerlig]

#10 Jag äter en växtbaserad kost och ser till att jag får i mig alla vitaminer och mineraler som jag behöver, så det har förmodligen ingenting med det att göra. Kan ju säga att som sämst mådde jag för flera år sedan då jag åt djur, mejeriprodukter osv Glad Men jag har en ny tid bokad på vc för en hälsokontroll och ska bl a ta blodprov och se om jag behöver någon behandling mot min ångestproblematik,  så vi får väl se om de säger något om mina värden Skämtar


Anmäl
2015-08-13 21:36 #17 av: Kyllan56

Om man har brist på magnesium kan man också få oro och ångest. 

http://annikadahlqvist.com/2013/01/09/fantastiska-magnesium/

”När Hjärtat och Sinnet är i balans… Då är allt möjligt”

Anmäl
2015-08-16 22:02 #19 av: [Synnerlig]

#17 Jag tar magnesium varje dag för att vara på säkra sidan + att jag äter en varierad vegansk kost och det innehåller ju en hel del magnesium GladMen det var bra att du tipsade om det ifall någon annan med liknande problem läser här Tummen upp


Anmäl
2015-08-26 18:24 #21 av: Rickard77

Hej. Jag har haft panikångest av det allvarligare slaget i 20 års tid ungefär. Men jag har själv utvecklat olika sätt att försöka undvika den.

1. Intala dig själv lugna saker, tänk lugna tankar. Stressa inte ditt psyke genom att titta på otäcka filmer, lyssna på disharmonisk, aggressiv eller deprimerande musik. Sätt dig någonstans utomhus där du kan sitta för dig själv, helst nära en sjö eller någon park och känn vinden blåsa och försök känna dig harmonisk och ett med naturen. Speciellt att sitta nära en sjö eller i en vacker och trivsam park brukar lätta på panikångesten.

2. Sluta tänka negativt. Försök hitta något du kan skratta åt, t.ex. en rolig serietidning, en rolig film eller tänk på någon person som är rolig / beter sig roligt.

3. Delta i debatter  och diskussioner på internet inom olika ämnen. När du börjar tänka på annat, brukar panikångesten försvinna successivt.

4. Försök fokusera på yttre saker istället för på ditt inre mående. Man mår alltid bättre av att fokusera på andra saker, för det kopplar bort de negativa, stressande tankarna.

5. Prata med någon lugn och harmonisk person, t.ex. en gammal man eller kvinna som varit med om livet och som är lugna till naturen. När jag är hos min gamla mormor t.ex. blir jag alltid lugn iom att hon själv är så lugn och dessutom bor hon på landet.

6. Se inte på amerikanska psykopatfilmer, det kan vara uppstressande om något.

7. Om inget av ovanstående hjälper, ta ett par rejäla supar. Det hjälper åtminstone för stunden..

Anmäl
2015-08-26 18:49 #22 av: Haku

#21 Jag tycker inte att man ska rekommendera att ta ett par rejäla supar, mår man dåligt så ökar det oftast bara ångesten i längden att bli ännu mer förvirrad/ångestladdad av alkoholen


Anmäl
2015-08-26 18:58 #23 av: Rickard77

Haku: Jag skrev det som en nödlösning. Innebär inte att man behöver supa sig full, men många är överens om att några supar har en lugnande effekt. Två behöver inte bli tre eller tio utan man kan stanna där och sen försöka somna och vakna utvilad och lugnare än man var innan.

Anmäl
2015-08-26 19:10 #24 av: Haku

#23 Okay då vet jag hur du tänker. Jag skulle aldrig rekommendera att dricka alkohol vid ångest  även om det bara gäller några klunkar men det är jag det.


Anmäl
2015-08-26 19:50 #25 av: IaMiaMaria

Har jag ångest och dricker alkohol så har jag ångest x10, har jag inte ångest och dricker alkohol då får jag ångest och blir destruktiv, så för mig och även för många andra tror jag så är alkohol, lite eller mycket inte nån bra idé.

Anmäl
2015-08-26 20:07 #26 av: Haku

#25 Så känner jag, dessutom folk som redan lider av ångestproblematik kan ha lättare att hamna i ett mönster typ som alkoholism om dem försöker bota sin ångest med alkohol. 


Anmäl
2015-08-26 21:06 #27 av: Rickard77

IvaMiaMaria: Jag talar naturligtvis om måttlig konsumtion. Och jag har upplevt att även om man kan få ångest efteråt så känns det ändå som man "rensat systemet" på något sätt.

Anmäl
2015-08-26 21:25 #28 av: Haku

#27 Jo men oavsett vad om det är måttlig eller stor konsumtion så tycker hon inte det är bra uppfattar jag det som, min vän som lider av ångestproblematik kan inte ens dricka en klunk det blir otroligt mycket värre. Har erfarenhet och även vad sjukvården säger det är inget att rekommendera med alkohol vid ångest.


Anmäl
2015-08-27 11:43 #29 av: OlgaMaria

Man kan likna en ångestattack vid en nedåtgående spiral. När du är uppe på kanten och precis börjar känna ångest kan du fortfarande hoppa av spiralen, men desto längre ner du kommer desto svårare blir det, till slut är det omöjligt att kontrollera.

Detta har jag tagit fasta på. Man måste helt enkelt vara disciplinerad och lära sig hur man "avbryter" direkt när man börjar känna panikkänslor. Man kan snurra in sig i panikkänslorna, eller så hoppar man av och tar kontroll över sitt inre. Man kan inte bli av med alla obehagliga känslor, men man kan låta bli att hoppa på paniktåget. Jag tänker konkret att jag hoppar av spiralen och så försöker jag tänka glada tankar och gärna sysselsätta mig med något annat. Det kommer fortsätta kännas jobbigt, men du slipper en panikångestattack.

En viktig lärdom är också hur slitsamt för kroppen en ångestattack är. För mig som redan är sjuk är det något som motiverar mig att försöka hålla mig lugn.

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

Anmäl
2015-08-27 18:36 #30 av: [Synnerlig]

#21 Bra tips förutom det där med alkoholen kanske, hehe Skrattar Jag har fått höra av läkare att man inte bör dricka alkohol vid ångest Tummen upp


Anmäl
2015-08-27 18:39 #31 av: [Synnerlig]

#29 Det där känner jag igen! En eller två gånger har jag lyckats ta mig ur en panikattack men det har varit riktigt jobbigt och svårt. Men när jag är för långt ner på "spiralen" så är det typ omöjligt och det spelar ingen roll om någon säger åt mig att tänka på andningen och så vidare. Kan du ge några exempel på positiva tankar som du brukar dra fram för att avbryta panikattacken?  Glad Jag tycker att det är jättesvårt att tänka någonting förutom negativa tankar när det väl händer och det är jättesvårt att avbryta tycker jag Ledsen

Jaså? Jag som har läst att man ska inte vara orolig för att man skadas av ångestattacker osv Ledsen Hur sliter den på kroppen?


Anmäl
2015-08-27 18:42 #32 av: [Synnerlig]

Förresten, är det någon här som varit med om att vissa kroppsdelar låser sig vid en panikattack? När jag har haft riktigt jobbiga panikattacker så har mina händer låst sig, formade som "klor" typ. En gång hände det att mina fötter, händer och käke låste sig så det blev att fara till akuten och få muskelavslappnande. Jättejobbigt Ledsen Men jag undrar om detta har hänt andra också, för jag har googlat runt och verkar inte hitta någonting om detta "fenomen" eller någon annan som varit med om liknande.


Anmäl

Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.