Annons:
Etiketterstresstvångstankar
Läst 6210 ggr
[Synnerlig]
7/26/15, 5:17 PM

Vad kan jag göra vid panikattack?

Jag får någon typ av panikattacker ibland. Det känns riktigt otäckt. Jag får svårt att andas, ibland får jag ont i kroppen, det känns som att jag ska svimma, jag vet inte vart jag ska ta vägen osv. Jag vet inte alltid vad det är som utlöser panikattackerna då jag verkar ha underliggande stress som jag egentligen inte har någon lösning på just nu.

Har ni några tips på vad jag kan göra när jag känner att jag håller på att få panikattack?

Annons:
Haku
7/26/15, 5:21 PM
#1

läs mer på den här länken det har hjälpt mig https://angest.se/PANIKANGEST.html

  • Redigerat 11/4/23, 4:27 PM av Pyttelite
[[Boris Sager]]
7/26/15, 5:25 PM
#2

Försök att andas med magen! Djupa andetag, så blodet syresätts. Ofta så andas man för ytligt vid panikattacker och får därför svimningskänsla. Man rekommenderas andas I påse för att få " luft".

Kyllan56
7/26/15, 5:41 PM
#3

Du har fått bra råd redan! 

Vill bara tillägga att du ska öva på djupandning när du är ångestfri. Det ökar chansen att du klarar att andas när ångesten slår till. Det finns mindfullnesövningar på Youtube där du kan öva på andning. Sedan ska du flytta ut fokus utanför dig själv. 

En strategi är att högt börja rabbla högt allt du har hängande på väggen, och sedan möbler osv.

”När Hjärtat och Sinnet är i balans… Då är allt möjligt”

[Synnerlig]
7/26/15, 5:44 PM
#4

#1 Tack! Det verkar vara en bra sida 🙂

#2 Jag ska försöka tänka på det när det händer. Oftast stressar jag upp mig själv ännu mer för att jag blir rädd för vad som ska hända när jag får panikångestattack.

[Synnerlig]
7/26/15, 5:46 PM
#5

#3 Jag försöker med meditation och då inkluderar jag ju djupandningsövningar, men jag är slarvig med det 😇

Kul tips om att rabbla upp saker jag har hemma. Det ska jag testa. Får be sambon att påminna mig när det väl sker 🙂

Kyllan56
7/26/15, 5:53 PM
#6

#5 Om sambon är hemma kan han påminna dig genom att säga till dig att du ska andas in genom näsan långt ner i magen och ut genom munnen. Han kan även be dig beskriva vad du ser i rummet. Men det slutgiltiga målet är att du ska klara det själv

Jag hade gått till en vårdcentral och bett om en remiss till en KBT-terapeut för att lära dig mindfullnes. Att kunna vara medvetet närvarande och andas här och nu, är det som hjälper bäst mot ångest.

”När Hjärtat och Sinnet är i balans… Då är allt möjligt”

Annons:
Maria
7/26/15, 7:01 PM
#7

Varför man andas i påse är för att när man hyperventilerar så sjunker koldioxidhalten i blodet för att andningen ofta är snabb och hetsig och andas man då i påse så andas man så att säga tillbaka koldioxiden och man slipper krypningar och t.om kramper.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

VildaVittra
7/28/15, 7:55 AM
#8

Har du varit hos läkaren och kollat dina värden och övrig hälsa?

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

IaMiaMaria
8/13/15, 12:33 AM
#9

Jag brukar prata med mig själv, för när paniken kommer och jag är rädd för vad som ska hända, typ svimma, kräkas, dö. Så säger jag att det "bara" är ångest och kommer snart gå över, det är inte en hjärtinfarkt eller magsjuka som gör att jag mår illa, och det går över av sig själv.

//Maria

Everything will be okay in the end, if it´s not okay it´s not the end.

[Synnerlig]
8/13/15, 7:33 PM
#10

#8 Kan övrig hälsa skapa stress och därmed panikångest? Eller hur menade du nu? :)

[Synnerlig]
8/13/15, 7:34 PM
#11

#9 Det har jag också märkt senast jag fick panikångest. Jag sa att det bara var en panikattack och inget farligt och det hjälpte 🙂

VildaVittra
8/13/15, 7:34 PM
#12

#10 Ja.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

[Synnerlig]
8/13/15, 8:52 PM
#13

#10 Jag äter en växtbaserad kost och ser till att jag får i mig alla vitaminer och mineraler som jag behöver, så det har förmodligen ingenting med det att göra. Kan ju säga att som sämst mådde jag för flera år sedan då jag åt djur, mejeriprodukter osv 🙂 Men jag har en ny tid bokad på vc för en hälsokontroll och ska bl a ta blodprov och se om jag behöver någon behandling mot min ångestproblematik,  så vi får väl se om de säger något om mina värden 😉

Annons:
Denna kommentar har tagits bort.
Denna kommentar har tagits bort.
Denna kommentar har tagits bort.
Kyllan56
8/13/15, 9:36 PM
#17

Om man har brist på magnesium kan man också få oro och ångest. 

https://annikadahlqvist.com/2013/01/09/fantastiska-magnesium/

”När Hjärtat och Sinnet är i balans… Då är allt möjligt”

Margareta Lundström (Göteborg) har översatt en artikel av Weston A Price om magnesium: Fantastiska Magnesium (Detta är en översatt artikel från den högt respekterade och obundna Weston A.Price Foun…
  • Redigerat 11/4/23, 4:23 PM av Pyttelite
Denna kommentar har tagits bort.
[Synnerlig]
8/16/15, 10:02 PM
#19

#17 Jag tar magnesium varje dag för att vara på säkra sidan + att jag äter en varierad vegansk kost och det innehåller ju en hel del magnesium GladMen det var bra att du tipsade om det ifall någon annan med liknande problem läser här Tummen upp

Denna kommentar har tagits bort.
Annons:
Rickard77
8/26/15, 6:24 PM
#21

Hej. Jag har haft panikångest av det allvarligare slaget i 20 års tid ungefär. Men jag har själv utvecklat olika sätt att försöka undvika den.

1. Intala dig själv lugna saker, tänk lugna tankar. Stressa inte ditt psyke genom att titta på otäcka filmer, lyssna på disharmonisk, aggressiv eller deprimerande musik. Sätt dig någonstans utomhus där du kan sitta för dig själv, helst nära en sjö eller någon park och känn vinden blåsa och försök känna dig harmonisk och ett med naturen. Speciellt att sitta nära en sjö eller i en vacker och trivsam park brukar lätta på panikångesten.

2. Sluta tänka negativt. Försök hitta något du kan skratta åt, t.ex. en rolig serietidning, en rolig film eller tänk på någon person som är rolig / beter sig roligt.

3. Delta i debatter  och diskussioner på internet inom olika ämnen. När du börjar tänka på annat, brukar panikångesten försvinna successivt.

4. Försök fokusera på yttre saker istället för på ditt inre mående. Man mår alltid bättre av att fokusera på andra saker, för det kopplar bort de negativa, stressande tankarna.

5. Prata med någon lugn och harmonisk person, t.ex. en gammal man eller kvinna som varit med om livet och som är lugna till naturen. När jag är hos min gamla mormor t.ex. blir jag alltid lugn iom att hon själv är så lugn och dessutom bor hon på landet.

6. Se inte på amerikanska psykopatfilmer, det kan vara uppstressande om något.

7. Om inget av ovanstående hjälper, ta ett par rejäla supar. Det hjälper åtminstone för stunden..

Haku
8/26/15, 6:49 PM
#22

#21 Jag tycker inte att man ska rekommendera att ta ett par rejäla supar, mår man dåligt så ökar det oftast bara ångesten i längden att bli ännu mer förvirrad/ångestladdad av alkoholen

Rickard77
8/26/15, 6:58 PM
#23

Haku: Jag skrev det som en nödlösning. Innebär inte att man behöver supa sig full, men många är överens om att några supar har en lugnande effekt. Två behöver inte bli tre eller tio utan man kan stanna där och sen försöka somna och vakna utvilad och lugnare än man var innan.

Haku
8/26/15, 7:10 PM
#24

#23 Okay då vet jag hur du tänker. Jag skulle aldrig rekommendera att dricka alkohol vid ångest  även om det bara gäller några klunkar men det är jag det.

IaMiaMaria
8/26/15, 7:50 PM
#25

Har jag ångest och dricker alkohol så har jag ångest x10, har jag inte ångest och dricker alkohol då får jag ångest och blir destruktiv, så för mig och även för många andra tror jag så är alkohol, lite eller mycket inte nån bra idé.

//Maria

Everything will be okay in the end, if it´s not okay it´s not the end.

Haku
8/26/15, 8:07 PM
#26

#25 Så känner jag, dessutom folk som redan lider av ångestproblematik kan ha lättare att hamna i ett mönster typ som alkoholism om dem försöker bota sin ångest med alkohol.

Rickard77
8/26/15, 9:06 PM
#27

IvaMiaMaria: Jag talar naturligtvis om måttlig konsumtion. Och jag har upplevt att även om man kan få ångest efteråt så känns det ändå som man "rensat systemet" på något sätt.

Annons:
Haku
8/26/15, 9:25 PM
#28

#27 Jo men oavsett vad om det är måttlig eller stor konsumtion så tycker hon inte det är bra uppfattar jag det som, min vän som lider av ångestproblematik kan inte ens dricka en klunk det blir otroligt mycket värre. Har erfarenhet och även vad sjukvården säger det är inget att rekommendera med alkohol vid ångest.

OlgaMaria
8/27/15, 11:43 AM
#29

Man kan likna en ångestattack vid en nedåtgående spiral. När du är uppe på kanten och precis börjar känna ångest kan du fortfarande hoppa av spiralen, men desto längre ner du kommer desto svårare blir det, till slut är det omöjligt att kontrollera.

Detta har jag tagit fasta på. Man måste helt enkelt vara disciplinerad och lära sig hur man "avbryter" direkt när man börjar känna panikkänslor. Man kan snurra in sig i panikkänslorna, eller så hoppar man av och tar kontroll över sitt inre. Man kan inte bli av med alla obehagliga känslor, men man kan låta bli att hoppa på paniktåget. Jag tänker konkret att jag hoppar av spiralen och så försöker jag tänka glada tankar och gärna sysselsätta mig med något annat. Det kommer fortsätta kännas jobbigt, men du slipper en panikångestattack.

En viktig lärdom är också hur slitsamt för kroppen en ångestattack är. För mig som redan är sjuk är det något som motiverar mig att försöka hålla mig lugn.

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

[Synnerlig]
8/27/15, 6:36 PM
#30

#21 Bra tips förutom det där med alkoholen kanske, hehe 😃 Jag har fått höra av läkare att man inte bör dricka alkohol vid ångest 👍

[Synnerlig]
8/27/15, 6:39 PM
#31

#29 Det där känner jag igen! En eller två gånger har jag lyckats ta mig ur en panikattack men det har varit riktigt jobbigt och svårt. Men när jag är för långt ner på "spiralen" så är det typ omöjligt och det spelar ingen roll om någon säger åt mig att tänka på andningen och så vidare. Kan du ge några exempel på positiva tankar som du brukar dra fram för att avbryta panikattacken?  🙂 Jag tycker att det är jättesvårt att tänka någonting förutom negativa tankar när det väl händer och det är jättesvårt att avbryta tycker jag 😕

Jaså? Jag som har läst att man ska inte vara orolig för att man skadas av ångestattacker osv 😕 Hur sliter den på kroppen?

[Synnerlig]
8/27/15, 6:42 PM
#32

Förresten, är det någon här som varit med om att vissa kroppsdelar låser sig vid en panikattack? När jag har haft riktigt jobbiga panikattacker så har mina händer låst sig, formade som "klor" typ. En gång hände det att mina fötter, händer och käke låste sig så det blev att fara till akuten och få muskelavslappnande. Jättejobbigt 😕 Men jag undrar om detta har hänt andra också, för jag har googlat runt och verkar inte hitta någonting om detta "fenomen" eller någon annan som varit med om liknande.

OlgaMaria
8/27/15, 8:31 PM
#33

#31 Ja, jag vet inte riktigt vad jag tänker på. Olika varje gång. Att säga uppmuntrande saker till sig själv i sitt sinne kan man göra också, typ - det blir bra det här, nu tar vi det lugnt. Svårt att förklara men jag har blivit duktig på att liksom fixera mig själv i glada tankar. Svårt att sätta ord på vad jag tänker i de lägena, jag bara försöker fokusera på lugn och glädje. Det är nog mer bara känsla i de lägena än tankar. Jag försöker få fram lugna och glada känslor helt enkelt. Man behöver ingen anledning att vara glad egentligen. Man vet ju hur det känns att vara glad och då kan man fokusera på den känslan. Att intensivt bara försöka fokusera på känslan av glädje motar bort ångesten ganska bra. Men det är ju som ett arbete. Du måste fokusera intensivt. Så länge du gör det hålls ångesten i schack, och efter hand kan du kanske slappna av på riktigt, annars, fortsätt fokusera.

Alltså, att panikångest inte är farligt för kroppen är ju något som är bekvämt att säga till den som lider av detta, för vetskapen om att man utsätter sig för fara kan ju spä på paniken ännu mer. Men sen i dessa lägen är det ju lätt att tro att man håller på att dö, att man får en hjärtinfarkt eller liknande, och det är ju för det mesta långt ifrån sanningen. Hjärnan simulerar livsfara, men någon egentlig livsfara är det inte. Däremot är det ju välkänt att stark stress är slitsamt för kroppen, speciellt om det sker ofta, och givetvis är också en panikångestattack slitsam för kroppen. Jag har en hjärtsjukdom och numera när jag är så pass dålig av den så känner jag väldigt tydligt att jag klarar inte av att ha en panikångestattack, så jag måste verkligen hoppa av den spiralen. Ifall jag är väldigt ledsen och gråter eller känner stark ilska eller ångest och detta pågår intensivt mer än några minuter så kan jag känna att min andning inte blir bra förrän efter flera timmar och jag kan få väldigt svårt att sova den natten. Jag behöver vara lugn för att min andning ska funka tillräckligt bra för att jag ska kunna sova, så panik går helt enkelt inte ihop med mitt liv.

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

Pyttelite
11/4/23, 4:25 PM
#34

Niamh Delmar is a Chartered Registered Counselling Psychologist and provides Psychological Support Workshops to work environments. Here she writes about coping with panic attacks or helping someone else with theirs.

Läs mer här:

https://www.rte.ie/lifestyle/living/2023/0508/1381333-a-psychologists-guide-to-coping-with-panic-attacks/


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


Niamh Delmar is a Chartered Registered Counselling Psychologist and provides Psychological Support Workshops to work environments.
Annons:
Rickard77
12/5/23, 1:14 PM
#35

Det brukar hjälpa att fokusera på något man är intresserad av eller nyfiken på. Har själv haft svår panik/ dödsångest sedan tonåren (är 46 idag) och har själv varit tvungen att utveckla olika strategier mot dem. Att hålla hela sitt sinne fokuserat på något hjälper till att avleda uppmärksamheten från panikattacken. Även att försöka tänka lugna och harmoniska tankar, som gör en lugnare.

Upp till toppen
Annons: