Annons:
Etikettsömnproblem
Läst 3208 ggr
Rödluvan
2015-07-30 02:23

Taktila hallucinationer

Ofta när jag håller på att somna så får jag taktila hallucinationer, jag känner en hand som smeker mig på armarna, låren, magen och ryggen. Det är fruktansvärt läskigt/obehagligt och jag blir alltid klarvaken och livrädd när det händer. Kan bokstavligt talat inte röra mig eller kontakta någon, ligger bara och försöker att låta bli att andas för om jag rör på mig så kommer något hemskt att hända känns det som.

Jag försöker att hålla mig vaken så länge det går med t. ex. kaffe och koffeintabletter för att jag är rädd för att slappna av.

Jag är så trött men jag börjar bara gråta när jag tänker på att gå och lägga mig.

Jag har pratat med min läkare om det här och jag har prövat flera olika neuroleptika och sömntabletter mot det men inget har hjälpt.

Finns det någon här som känner igen sig i det här och hur gör ni för att klara av det utan att låta det styra era liv?

Är så trött…

Annons:
Denna kommentar har tagits bort.
Denna kommentar har tagits bort.
vallhund
2015-07-30 10:48
#3

#2 Sajten heter psykologi iFokus, inte dito gud. Det är inte tillåtet att citera som du gör utan länk till källan.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

mariannetolv
2015-07-30 13:56
#4

Oschysst att ändra texten i mitt inlägg. Så var god ta bort min kommentar.

Det heter Incubus.

Rödluvan
2015-07-30 14:36
#5

Jag vill förtydliga att det här är LÄSKIGT och OBEHAGLIGT, absolut inget som jag tycker om!

Det pågår bara några sekunder i taget men kan hända flera gånger om dygnet i värsta fall.

Det är också absolut ingen demon eller ett väsen av något slag. Det är hallucinationer, inget annat!

Rödluvan
2015-07-30 18:31
#6

Finns det ingen här som har upplevt något liknande? Hallucinationer av något slag? Ångestfylld skräck?

Annons:
eirwen
2015-07-30 22:07
#7

När jag var 13 (är snart 22) så var jag deprimerad och hade en hel del ångest och stress. Jag såg och hörde saker som inte fanns där. Extrem stress och ångest kan orsaka detta, det gjorde det för mig. Det som hjälpte för mig vad terapi och en dag insåg jag att de saker jag såg och hörde inte var kvar där längre.

Så jag skulle föreslå att du söker hjälp, för du ska inte behöva uppleva dessa saker.

Värd för https://socialtarbete.fria.ifokus.se och medarbetare på Psykologi ifokus.

Rödluvan
2015-07-31 12:13
#8

#7 Jag har försökt att prata med min läkare om det här flera gånger och hon skriver ut olika neuroleptika, bensodiazepiner  och sömnmediciner.

Jag har varit några gånger hos en psykolog men jag kunde knappt prata med honom, han var inte bra. Jag har i flera månader försökt att få prata med en annan psykolog på mottagningen som jag går till men det får jag inte, jag har också försökt att få prata med en psykolog på Hab med de säger att de inte kan hjälpa till.

De här hallucinationerna kommer och går i perioder men jag kan inte se något mönster, ibland kommer det när jag är deprimerad och ibland när jag mår bra.

Rödluvan
2015-07-31 14:55
#9

Jag har funderat lite på om det kan vara något PTSD liknande men jag vet inte mycket om det, det verkar vara så olika för olika människor.

eirwen
2015-07-31 16:50
#10

#8 Trist att du inte känner att du har en bra psykolog att prata med.

Jag tror att du kan vara stressad utan att tänka på det. Själv brukar jag tro att jag mår helt okej eller till och med bra men så påpekar min pojkvän att jag faktiskt är ganska stressad. För mycket stress kan göra att man hallucinerar.

Det du hallucinerar, har det någon koppling till det du varit med om? Du behöver inte svara på den frågan om du inte känner dig bekväm med det.

Värd för https://socialtarbete.fria.ifokus.se och medarbetare på Psykologi ifokus.

eirwen
2015-07-31 16:52
#11

Känner du dig mer bekväm att prata om detta i PM så kan vi göra det. :)

Värd för https://socialtarbete.fria.ifokus.se och medarbetare på Psykologi ifokus.

Upp till toppen
Annons: