Annons:
Etikettbehandling
Läst 1655 ggr
Surpan
2015-08-06 12:25

Första besöket hos psykolog

Hej! Nästa vecka så ska jag gå på mitt första psykologbesök någonsin. Min mamma ringde dom åt mig (jag bor hos mina föräldrar en tid och orkade inte ringa själv), och de menar att jag hamnat i ett sorgeprocess som jag kan behöva hjälp med att hantera. Vad kan jag förvänta mig av detta besök? Behöver jag ha någonting förberett eller nedskrivet? Vad pratar man om? Hur öppen ska man vara med en psykolog?

/Surpan

Annons:
Aleya
2015-08-06 12:30
#1

Jag antar att du är 18 + och vad jag vet så har psykologer tystnadsplikt. Tror dock att den kan åsidosättas om det är fara för ditt liv eller ev andras (jag är dock inte säker på detta) Jag säger prata om ditt problem med egna ord. Hoppas det löser sig.

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

Niklas
2015-08-06 12:32
#2

Om det är något du vill ta upp som du tror att du kan glömma eller som du inte vill säga kan du skriva ner det. Annars behöver du inte göra det. När det gäller hur öppen du ska vara får du bestämma själv, men ju mer du delar med dig desto mer hjälp kan du få. Förvänta dig inga djupgående analyser. Ni kommer nog mest att börja prata om det du tar upp. Vänta dig att det tar tid att se resultat och att det kan kännas som om du inte kommer någon vart.


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

Surpan
2015-08-06 12:44
#3

#1 jag är 24 :) ja de har ju tystnadsplikt men jag känner att vissa saker jag vill säga kanske får mig att framstå som typ onormal eller nått.. av någon anledning så känns det här besöket som ett 'test' på hur galen jag är. #2 smart att skriva ner saker man vill ta upp. Jag glömmer lätt saker. Men okej, det här kommer alltså bli ett samtal om helheten mer än typ.. diagnostisering eller något. Jag förväntade mig faktiskt 45 minuters samtal följt av "du är typexempel på XX, ta det här och kom tillbaka om en månad för uppföljning". Jag har ju noll koll känner jag nu… Hur ofta går man på samtal om man har dom regelbundet på ett ungefär?

/Surpan

Aleya
2015-08-06 12:48
#4

#3 var inte orolig för vad du säger. Det är ju därför du är där. För att prata ut. Så lägg mallen åt sidan för hur du tror att psykologen vill att du ska reagera. Säg sanningen. Du vinner på det

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

Ebolaa
2015-08-06 12:54
#5

Första besöket brukar vara ett "lära känna besök" som innebär att du och psykologen bara pratar lite i allmänhet om vad du själv tror att du kan behöva prata om, hur ofta ni ska ses över den närmsta framtiden, och att din psykolog kanske kartlägger lite saker och ting så att hon eller han kan förbereda sig inför ert nästa besök. Så jag tror inte heller det är något du behöver förbereda dig inför, i så fall till ert nästa möte :)

Ciao!

Bättre att tända ett ljus än att förbanna mörkret.

Surpan
2015-08-06 13:15
#6

Okej, tack för svaren! :) Lite nervös är jag men det ska nog gå bra hoppas jag.

/Surpan

Annons:
Niklas
2015-08-06 14:32
#7

#3: En gång i veckan eller varannan vecka tror jag är ganska vanlig besöksfrekvens.


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

Haku
2015-08-10 03:01
#8

tänk inte för mycket om vad du ska säga :) du är ju där för att prata ut, känn inga krav eller så.

Upp till toppen
Annons: