Annons:
Etiketterstresstvångstankar
Läst 3594 ggr
[Silverräv69]
2015-08-12 11:10

Någon som gjort Holmes and Rahe's Stress Skala?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Min mamma har i flera år snackat om stress-skala hit och dit. Imorse blev jag nyfiken då hon själv blivit av med listan, men jag hittade den på nätet (som man gör med allt nuförtiden).

Den var rätt intressant, men inte så informativ kan jag tycka. Stresskalorna är i mycket grova tag och den säger inte ifall det räknas om samma händelse händer 2 eller fler ggr på ett år, om man kan summera det per antal händelse..jaja..

Mitt senaste år var minst sagt katastrofal och hittills lyckades jag skramla ihop 493 stresspoäng och vid 300 säger dem att risken för sjukdom är 90% mer sannolikt efter 300 poäng. OJDÅ!
Men ja, inte så jättekonstigt..men en siffran är ändå lite skrämmande och en tankeställare!

Om ni är nyfikna, gör testet och se hur ni ligger till. =)

Annons:
IaMiaMaria
2015-08-16 11:58
#1

Hum… lite konstigt tycker jag att man kan sätta poäng på stress. Att det är mindre stressande att förlora en nära familjemedlem än att skilja sig.

Att skilja sig från en partner där det under många år varit bråk kan ju för många vara en minskning av stress, men att tex förlora sitt barn 63 p, kan ju bryta vilken starkt och stabil person som helst! Bara ett exempel. och alla upplever ju olika saker olika jobbigt.

//Maria

Everything will be okay in the end, if it´s not okay it´s not the end.

Upp till toppen
Annons: