Annons:
Etikettpersonliga-berättelser
Läst 1219 ggr
[Torpedtass]
2015-08-12 11:40

Satt sig på minnet

Aldrig skrivit här inne men jag har en fundering.
När jag gick gymnasiet hade vi en mycket konstig psykologilärare som ansåg sig vara riktigt inbiten i psykologi. Vi fick lära oss mycket men hon utsatte oss också för väldigt många situationer som man kanske helst velat slippa och en av dessa har satt sig ganska hårt innanför pannbenet.

Under en psykologilektion skulle vi se på en film/dokumentär som hon tyckte passa mycket bra inom psykologin och som var lärande ur psykologisk synpunkt, så långt lät det bra tills hon satte igång filmen med uppmaningen om att den som lämnar klassrummet kommer underkännas i kommande arbete. 😮

Det vi fick se var män som våldtog kvinnor, tog kvinnornas spädbarn som lades i tunnor där barnen sedan klubbades ihjäl av männen. Den var så detaljerad, man fick se mosade barnkroppar, kvinnor som våldtogs, barn som skars med kniv hängande upp och ner och så höll filmen på hela tiden från början till slut.

Vid slutet av lektionen blev läraren ifrågasatt till varför hon visade oss denna film och hon sa bara "så vad har ni lärt er av detta?" och svaret blev "att inte begå brott?". Läraren gav bara en arg blick, skaka på huvudet och sen talade vi aldrig mer om den lektionen inte heller vågade vi gå till rektorn med detta för ärligt talat var vi livrädda för vår psykologilärare efter det.

Saken är bara den att det man fick se i den filmen har satt sig på minnet och bilderna repeteras gång på gång på gång och jag är inte ensam om det bland eleverna i min gamla klass.  Man önska man kunde glömma men det är omöjligt när man fick se något man helst velat slippa se.

Vad är bästa metoden att få detta ur minnesbalken, kanske inte permanent men så att det åtminstone lättar trycket? Ta upp det med min psykolog är väl en grej men finns det andra?

Annons:
Ebolaa
2015-08-12 12:23
#1

Men herregud vad oetiskt!!!  Ja, inte undra på att detta har etsat sig fast i pannbenet på dig, det här är nästan ett övergrepp. För det första fick ni inte lämna rummet utan ni blev tvingade att stanna i rummet så ni hade ingen möjlighet att ens välja om ni vilje fortsätta se denna film eller inte… För det andra var det en extremt sjuk film hon tillät sina elever att se på, vissa känsliga eprsoner hade till och med kunnat svimma, och många av er har säkert drömt mardrömmar på grund av detta, och utifrån din berättelse låter det som att detta var rätt traumnatiskt för dig. Lärarinnan hade säkert velat att ni skulle ha förstått vilka sjuka handlingar vissa personer i världen är benägna att begå och att vi här i Sverige är relativt skyddade från sånt här.. Men det hade hon kunnat försöka lära er på många andra pedagogiska sätt.. Sånt här ska inte förekomma på en psykologilektion, stackars "barn" !! :/

 Det här var en väldigt sjuk handling av en lärare, hoppas hon lärde sig något av detta. Det är väldigt oetiskt också att göra något sånt här mot eleverna, en lärare ska egentligen se till olika metoder för sitt ändamål, att spela upp en film med grova/morbida bilder är det SISTA hon skulle ha gjort..  Att hon ens fick fortsätta arbeta på skolan…

Bättre att tända ett ljus än att förbanna mörkret.

Ebolaa
2015-08-12 12:26
#2

Just ja, nej tror inte det är så mycket mera du kan göra förutom att prata om det här med din psykolog eller andra som gick igenom samma sak, eller att du får berätta om hur allting gick till och "bearbeta" detta med någon som lyssnar, bäst är det ju men din psykolog… För stunden kan det bli lite jobbigt eftersom du drar upp detta till ytan igen, men det får också din hjärna att släppa på trycket och gör det hela mer förståeligt, även om det var en helt oförståelig handling av en lärare att göra på det här viset..

Bättre att tända ett ljus än att förbanna mörkret.

[Torpedtass]
2015-08-12 13:22
#3

Inte enda filmen hon visat, hon har visat filmer om prostitution (den var inte lika blodig dock) samt film om barnvåldtäkter (den hade jag också gärna sluppit).

Nu har det gått lite mer än 11 år sen jag gick gymnasiet men det sitter fast som om det vore igår.

Ebolaa
2015-08-12 14:24
#4

Lärarinnan verkar ju bara läst psykologi, men skippat helt att läsa om etik och pedagogik. Något som är väldigt viktigt att läsa om o man ska lära ut något.. 

Egentligen skulle hon ju ha måsta försökt reparera den skada detta åsamkat er, hon skulle borda förklarat VARFÖR denna film var så viktig att se, tror inte hon var en speciellt smart person alls denna lärare. Lite sjuk i hjärnan var hon nog möjligtvis också som själv kollat igenom dessa filmer och tycker att de skulle ha fungerat bra i ett utbildningssammanhang… Hon verkar ju bara ha velat skapa en reaktion hos er. Såna här filmer kan ju få väldigt oanade effekter, tänk om någon i er klass till exempel har sadistiska tendenser och det här stimulerade detta till att detta var ett okej beteende eftersom en lärare (med autoritet) såg att den här filmen skulle vara bra på något sätt.. 

Nej, hujj vad mörkrädd man blir av vuxna människors beteende…

Bättre att tända ett ljus än att förbanna mörkret.

[Torpedtass]
2015-08-12 14:42
#5

#4 Tänkte precis samma sak. Jag vet en tjej som spydde efter lektionen och en kille i klassen hoppa av gymnasiet strax efter att han sett filmen.

Samma lärare anklagade även mig för att vara mördare, av en anledning jag var gothare då (enda gotharen i klassen) och hon var helt övertygad om att det innebar att man mördade folk och till och med konfronterade mig om det bland skåpen men hon räknade inte med att hon skulle få skolan mot sig då.

Jag stod bara och gapa av förvåning när hon rätt upp och ner kom fram och sa att jag som alltid klär mig i svart måste ha mördat någon för goth kulturen består endast av mördare.  Detta hörde min klass och gick till attack mot läraren direkt samt att estetisk musik som endast bestod av gothare och hade skåpen bredvid oss också gick till attack mot henne.

Två klasser fick nog helt enkelt.

Stoppa dock inte henne, hon konfrontera mig gång på gång och försökte lirka ur mig om jag mördat någon. Vilket jag självklart inte har men hon väntade på det där "ja" svaret. Gick så långt att jag till slut bestämde mig för att få henne att backa när religionsläraren och hon slog ihop religion och svenska (hon var vår svenska lärare också) i ett arbete om att skriva en uppsats om en religion… jag valde satanismen.

Mina klasskompisar garva och jubla när den läraren fick det arbetet i handen och jag sa bara "läs med glädje". Efter det sluta läraren trakassera mig och mina klasskompisar påminde läraren om det arbetet genom hela vår skolgång.

Fick i alla fall bra betyg i svenska och psykologi. 😉

Ebolaa
2015-08-12 16:23
#6

Haha, ja du "out-smarta" henne verkligen.  Vilken galning alltså, att de tillät henne stanna på skolan efter den där sjuka filmen.

Nu efter dina berättelser, så skulle det inte förvåna mig om hon hade något dolt motiv genom att visa en väldigt sjuk film för er och genom era reaktioner skulle hon kunna se vem som hade någon "mördar-tendens" eller någon anti-social sådan. Skulle inte förvåna mig om hon gjorde det som något experiment, hon trodde väl att människor är mer förutsägbara än dom verkligen är.  Hon kanske själv gillar att se människor plågas och vara obekväma också, vem vet…

Det vi vet är att denna människa i varje fall inte är smart alls, och hon har säkert rätt störda och paranoida tankar i sin lilla hjärna… :P 

Hemskt bara att hon utsatte gymnasieelever för sina sjuka påhitt, inte alls friskt!

Bättre att tända ett ljus än att förbanna mörkret.

Annons:
VildaVittra
2015-08-13 01:27
#7

Jag tycker du ska kontakta rektorn på den skolan och berätta vad som hände, be gärna dina gamla klasskamrater att göra detsamma. För tänk hur det kan påverka om hon är verksam fortfarande nu när folk som flyr pga IS börjar att komma till detta land och hon visar detta för någon av dom eleverna.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

[Torpedtass]
2015-08-13 14:53
#8

#7 Läraren har gått i pension redan och det är gamla rektorn också.

Upp till toppen
Annons: