Annons:
Etiketterdepressionångest
Läst 1479 ggr
vaniljkaka
2015-08-15 12:04

Skin picking eller normalt?

När jag läser om skin picking undrar jag om jag skulle ha de eller om jag bara är normal, som alla andra. 
Jag har i flera år alltid kliat, ryckt bort sårskorpor, speciellt sådana som blir efter finnar. Min hy i ansiktet och på ryggen har massa ärr efter detta. 
Och nu i sommar när jag fått myggbett som jag rivit sönder har jag rivit bort sårskorpan som blivit, älskar även att pressa ut mer blod från såret som uppstår.
Någon mer som håller på så här??

Annons:
vaniljkaka
2015-08-15 12:12
#1

Men jag skulle aldrig börja pilla fin hud som inte har något märke eller ''upphöjning''

eirwen
2015-08-15 19:01
#2

Nja, jag är inte säker på att det skulle klassas som skin picking. Jag gör också så som du gör, jag har svårt att låta sårskorpor vara ifred. Jag  tror det beror på om du gör det vid ångest osv, och att du gör det på ett tvångsmässigt sätt. 

Hur som, om du ser det som ett problem så ska du självklart prata med en psykolog eller dyl om det.

Värd för https://socialtarbete.fria.ifokus.se och medarbetare på Psykologi ifokus.

[SuperNaturalBeing]
2015-08-16 13:52
#3

Jag har skin picking disorder. Kan sitta i flera timmar och okontrollerat pilla på hud som det egentligen inte är någon fel på från början. Efteråt har jag röda märken över hela axlarna och armarna (det är främst där jag gör det) som gör ont rätt länge efteråt. Det värsta är att jag inte kan sluta. Varje gång jag haft ett "anfall" säger jag att det är sista gången, att jag aldrig mer ska göra så igen, men det händer alltid igen. Ofta är det omedvetet också. Man börjar pilla utan att tänka på det och så helt plötsligt inser man vad man håller på med och tänker "Men vafan. Sluta med det där!" , men trots det är det inte alltid man lyckas stoppa sig själv. Så nej, jag tror inte att du har skin picking disorder, men det kan mycket väl balla ur och bli det om du inte är försiktigt.

Upp till toppen
Annons: