Annons:
Etikettpersonliga-berättelser
Läst 816 ggr
Rickard77
8/26/15, 6:52 PM

Sådant jag ändrat på för att känna mer harmoni.

Skulle ha skrivit en längre rubrik, men det gick inte.

Vill bara delge er andra om saker jag ändrat på i mitt liv för att känna mer harmoni, mindre inre stress och för att må bättre i största allmänhet. Alla funkar inte lika och det som funkat för mig kanske inte funkar för dig.

Men tänkte ändå att jag kunde tillföra något genom att ta upp några punkter där jag ändrat inställning.

1. Jag har slutat ha höga förväntningar på livet och på andra människor. Att ha höga förväntningar innebär allt för ofta att man blir besviken, ibland djupt besviken, när förväntningarna inte infrias eller när det inte blev som man tänkt sig.  Och det är en källa till frustration, ilska, ångest och nedstämdhet. Även om du inte kan sluta helt med att förvänta dig saker, bygg inga luftslott, utan försök vara mer rationell och verklighetsförankrad i dina förväntningar.

2. Förvänta dig inte att folk ska finnas där för dig när du verkligen behöver dem. Ja det kanske låter cyniskt, men är för många en verklighet. Du har säkert varit med om att folk gärna hör av sig till dig när du vill vara ifred och njuter av endast ditt eget sällskap. Men att de inte svarar i mobilen eller öppnar dörren när du själv har problem eller mår dåligt och behöver stöd och hjälp. Det där verkar vara typiskt för livet på något sätt.  Men har säkert den meningen att man så långt det är möjligt ska försöka bli mer självständig och lösa sina egna problem eller hitta på sätt att må bättre utan andras hjälp. Eller så är det helt enkelt så att folk tycker att du kan skylla dig själv när du får problem eller mår dåligt och ignorerar dig bara för att jävlas 😉

3. När det gäller kärlek - jaga den aldrig! Ja det låter klyschigt, jag vet. Men av egen erfarenhet och genom att ha fått ta del av andras erfarenheter så vet jag att ju mer "på" du är. Ju mer du ringer, sms:ar och är orolig och fundersam över den andres känslor för dig, desto mer tycks den andre vilja fly från dig. Även om personen älskar dig så vill hon eller han inte bli kvävd och telefonterroriserad, det blir bara jobbigt och det leder ganska ofta till att den andre söker sig till någon som är snällare, tålmodigare och mindre jobbig och klängig.

4. Var aldrig otacksam när någon hjälpt dig eller stöttat dig. Hon eller han har gjort det av välvilja och om du visar otacksamhet så tänker kanske personen att hon/han aldrig mer ska hjälpa någon. Och en sådan inställning sprider sig lätt, speciellt i det egoistiska samhälle vi har idag, där var och en ska sköta sitt och skita i andra.

5. Försök att vara ärlig och uppriktig så långt det är möjligt, lite vita lögner då och då har väl ingen dött av, men kom ihåg att den som ofta ljuger, även om det bara är för att skydda sig själv, måste ha ett bra minne och det är väldigt lätt att försäga sig och avslöja sig utan att det var meningen. Folk i gemen gillar inte oärliga människor och det blir lätt att ryktet sprider sig om dig som en oärlig och opålitlig typ, vilket bara ökar din känsla av att vara mindre värd och ökar ditt negativa tänkande.

6. Även om du i en del situationer har svårt att hantera dina känslor, försök alltid att tänka förnuftigt. Känslor kan vara svåra att styra, men det går om du motiverar dig och anstränger dig så kan du träna på att ta saker och ting lättare eller mer med en klackspark. För en del kan det innebära mycket träning och kanske tillochmed att man ger upp en del av sig själv, men om det får dig på sikt att må bättre, så är det värt mödan och arbetet.

7. Försök alltid vara uppriktig med vad du tycker och tänker, även om omständigheterna kanske inte alltid inbjuder till det. Det finns ju som bekant sammanhang där man tillochmed kan åka på stryk om man ger uttryck för "fel" åsikter eller tankar. Men ju mer uppriktig du är mot dig själv och andra, desto mer respekterar folk dig i längden och du slipper sluta som en kameleont eller vindflöjel som håller med andra för att det ska vara lugnt och för att du inte vill stöta dig med någon. Du mår bara sämre av det i längden. Är du för det mesta uppriktig så långt det går, så kommer du att känna dig mer tillfreds med dig själv och du kommer få en bättre självkänsla och självbild.

8. Sluta se på amerikanska "psykopatfilmer", dvs thrillers och sådana filmer som försöker sprida en amerikansk onaturlig stresskultur där hämnd, våld och dödande är en del av vardagen. Amerikanska filmproducenter och bolag vet att sådant säljer, för att folk tycker det är "häftigt", men det är mest destruktivt, då det sprider en våldsförhärligande attityd och ger hatiska personer osunda ideer och tankar.

Ok, jag ville bara delge sådant som funkat för egen del. Vad som funkar för er är naturligtvis individuellt, men kanske tillförde jag något bra iallafall.

Annons:
Upp till toppen
Annons: