06. Behandling/Medicin

Fluoxetin - viktpåverkan bulimi

2015-09-29 13:03 #0 av: svassen

Hej,
Jag har gått på Fluoxetin fram och tillbaka i åtta år. Det har fungerat som så att jag inte tagit dem på ett par år, för att sedan börja igen i några månader, sedan sluta i några månader igen o.s.v...

Anledningen att jag slutar är för att jag känner mig för glad. Att inte komma nära mina känslor och sorger känns så skrämmande och obekant för mig. Det känns som att jag inte riktigt vet vem jag är... Är jag den glada eller är jag den deprimerade?

I våras ville min läkare höja från 40 mg till 60 mg... Vilket jag gick på i några veckor, för att sedan helt sluta.

Men nu ser jag ingen annan utväg än att börja ta tabletterna igen. Bulimin har fullkomligt grepp över mitt liv, jag tänker bara på när jag ska hetsäta igen. Och det som känns värst just nu är att jag har skulder upp över öronen p.g.a. min extrema hetsätning.

Och jag vet ju att hetsätningarna har avtagit när jag gått på medicinen... Så jag måste börja ta dem, för ekonomins skull. Även om jag blir en glad j*vel med självförtroende, vilket jag inte känner att jag är, eller borde ha.

Men nu till min egentliga fråga... Hur påverkades er vikt, ni som gått på Fluoxetin (och kanske även 60 mg och/eller haft bulimi)?

Jag kan inte komma ihåg att jag varken gick upp eller ner när jag tog medicinen, men å andra sidan gick bara på 20 mg när jag skötte det ordentligt.

Tacksam för svar alla fina människor där ute.

Anmäl
2015-10-03 19:44 #1 av: Zadeira

Jag tar fluoxetin och har bulimi (bland flera diagnoser). Har haft allt från 90 mg till nu 30 mg. Jag skulle inte säga att fluoxetinet har gjort någon påverkan alls på varken min hetsätning eller min vikt. Jag har stadigt gått upp i vikt pga hetsätning/överätning, så min viktökning har inte alls berott på medicinering. För mig personligen hjälper inte Fluoxetin mot bulimin, men jag har hört flertaler fall där det minskat hetsätningarna och stabiliserat ätstörningen.

Du skriver själv att du märkt att dina hetsätningar minskar när du tar Fluoxetin som du ska. Då borde din vikt stabiliseras eller till och med minska. Fluoxetin är (enligt min psykiater) det enda ssri-preparatet som inte påverkar vikten.


Anmäl

Bli medlem på iFokus

För att kunna delta i diskussionen måste du bli medlem på iFokus. Det går snabbt, enkelt, och kostar ingenting. Medlemskapet ger dig tillgång till över 300 sajter.