Annons:
Etikettallmän-psykiatri
Läst 1755 ggr
fantasien19
2015-10-03 00:52

Antisocial?

Jag har börja tänka om jag är antisocial och inte den typen psykopater har. Har gjort typ 3 olika personlighetstester på nätet och det jag fått högst procent på är antisocial så nu går jag runt och tänker mycket på det.

Jag alltid varit blyg, introvert och trivs i mitt eget sällskap, men på de senaste åren har jag börjat tänka mer på det. Jag har precis gått ut gymnasiet och ska plugga på universitet nästa år så detta år 'är' jag bara typ. Min familj har flyttat ut på en gård och vi har 2 hästar som är mina och så bor jag i ett litet eget hus på gården. Mina vänner vet om att jag bara sitter och tittar filmer/serier och lyssnar musik bara för mig själv och de säger alltid hur oroliga de är att jag är så osocial. När nån vän vill att jag ska med ut så hittar jag alltid på en ursäkt för att slippa, jag tycker det är jobbigt att bara ut och handla, det skrämmer mig att gå ut och försöka träffa nytt folk har till och med börja handla allt på nätet istället för att gå ut. 

Jag har svårt med förhållanden, jag tycker det känns kvävande med en person så nära en och dessutom brukar jag aldrig må bra i ett förhållande, jag trivs liksom inte och nu har jag varit deppig i lite mer än ett år så jag vill bara ligga i sängen och sova, titta på serier och äter knappt, har inte gått ner under sommaren men året som varit har jag gått ner 10 kilo på grund av att jag svälter mig själv när jag mår dåligt. Nu börjar min mamma oroa sig att jag skulle kunna skada mig själv och att jag inte äter ordentligt.

Annons:
Ebolaa
2015-10-05 09:47
#1

Hej TS #0!!

Dessa test på nätet är inte ett rättesnöre eller kommer inte ens i närheten av en egentlig diagnosticering. 

Jag förstår att du kollar upp ord som anti-social när du upplever dig själv som en person som inte vill ha så mycket kontakt med andra. Men att vara anti-social innebär egentligen att du är en person som inte har samma normer och värderingar som alla andra i det omgivande samhället. En anti-social person saknar ofta känslan av skuld och har väldigt låg empati, de ser sig själva ofta som superior; alltså "högre ställda" än andra människor, vilka de därför utnyttjar på alla möjliga vis. De ser "vanliga människor" lite som djur som går att styra och manipulera till att få sin vilja igenom.. Är det här något du känner igen dig i?

En annan sak är också viktig att tänka på är att en anti-social person aldrig skulle se sig själv som sjuk på något sätt, de skulle inte ens känna igen sig i dessa symtom som beskriver dem på nätet. Därför är det väldigt ovanligt att någon blir diagnosticerad med denna sjukdom, det händer oftast på grund av rättspsykiatriska utredningar eller om föräldrar misstänker att deras barn "inte riktigt är som alla andra".

Du berättar däremot att du känner dig deprimerad, och det har jag själv stora erfarenheter av, och jag känner igen mig väldigt mycket i din beskrivning. Det blir jobbigt med sociala relationer när man inte har energi, eftersom man hellre bara vill ligga i sin säng dag ut och dag in. Och det gör i sin tur att man också blir folkskygg efter ett tag, man tycker att folk stirrar och är för påträngande om de försöker va trevliga och så, man har ingen ork helt enkelt. Skanad av aptit eller att man äter för mycket är också något som brukar hänga ihop med depressioner. 

Tycker du ska kolla upp den diagnosen istället om du vill ha lite svar på dina funderingar, och faktiskt börja ta kontakt med psykiatrin för att få påbörja någon medicin eller samtalsstöd, eftersom det i alla fall inte kommer göra saken sämre,.. En depression kan gå över av sig självt, men i ditt fall låter det som att det bara blir sämre och sämre..

Kram ciao!

Bättre att tända ett ljus än att förbanna mörkret.

Upp till toppen
Annons: