Annons:
Etikettakuta-situationer
Läst 2826 ggr
Azalhea
10/21/15, 12:32 AM

Psykiatrin hjälper inte mig.

Har varit sjukskriven i snart två år. Har adhd i grund och botten men stressnivån har varit oerhört låg. Jag blir alldeles för stressad i många situationer och jag brakar ihop. Men.. Jag har varit inskriven hos en arbetsterapeut, under en längre tid. Där jag fått en kedjetäcke och snackat lite andra hjälpmedel. Skall bedömas hur mkt jag kan jobba. De lovar mig men inget händer.. Sjukskrivningen rullar på. Under denna tid har jag lyckats hålla mig flytande. Jag har gjort annat.. Försökt, trots att jag vissa dagar bara varit instängd. Är inte så jäkla gammal ännu. Mamma hjälper mig mycket (bor ensam).. Känner mig som en vanlig tjej och vill vara det också. Men det känns som om psykiatrin förvärrar allt.. Öser mig åt sidan. Jag är inte så viktig. Nu har jag.. Under en tid tillbaka. Med fruktansvärda misslyckande tankar om mig själv.. Med ångest och oro gått ner mig. Jag kan inte vila bort tröttheten. Jag vill inte umgås med mina vänner. Jag orkar inte duscha. Inte ens borsta tänderna. Jag vill inte äta och varenda muskel i min kropp är spänd. Jag får aggressivt beteende som kommer i tid och otid. Tagit bort Facebook, Messenger.. Jag orkar inte. Fysiskt är det jobbigt att gå ur sängen. Tar mig knappt för att gå ut med hunden.. Vill inte vara ensam men det känns alldeles för jobbigt att prata. Orkar inte diskutera. Orden fastnar i bröstet. Min mamma sover här.. Försöker se till att jag äter.. Sover. Drömmer mycket när jag väl somnar. Hamnar allt längre bort. Djupare ner. Inget gör ont. Inget är skönt. Har gömt min ångest i relationer tidigare. Varit sexuellt aktiv. Alltid skojat och umgåtts. Jag har inte glömt hur man gör.. Jag orkar bara inte. Jag kan inte tänka klart, orden kommer ur fel, motoriken är som bortblåst.. För att inte tala om minnet. Minns inte. Kan inte koncentrera mig. Blir bara virrvarr av alltihop. Känns som om själen tappat fästet. Är jag fysiskt sjuk? Varför.. Vad är fel? Varför vilö jag inte? Varför orkar jag inte? Jag har fått läkartid via psykiatrin sista november.. Hur ska jag orka? Varför mår jag såhär?

Annons:
Azalhea
10/21/15, 12:39 AM
#1

Kan även tillägga att en vän sa "vet att du mått dåligt i perioder j, men nu skrämmer du mig" Har berättat för henne hur jag mår. Hur min oro och ångest griper tag. Hur jag inte vill gå ut eller prata med folk. Att hon sa så var som att kasta ännu en sten. Hugga lite hårdare. Hon har förövrigt slutat höra av sig. Trots 22årig vänskap och jag alltid funnits där för henne.

[Ruffsetuss]
10/21/15, 7:24 AM
#2

Har själv ADHD/Asperger så vet vad du erfar , har du någon kontakt med en Neuropsykiatriker ? Medicinerar du för din ADHD ? Låter som du är i en depression efter det du skriver , försök att få en tidigare tid o en remiss till KBT - Terapi för att hantera stressen .

eirwen
10/21/15, 11:16 AM
#3

Jag tycker att det låter som att du har blivit deprimerad. Och jag skulle ringa psykiatrin och be och få en tid så fort som möjligt. Du kan inte kolla om du kan få en läkartid tidigare än i slutet av november?

Värd för https://socialtarbete.fria.ifokus.se och medarbetare på Psykologi ifokus.

Azalhea
10/21/15, 5:41 PM
#4

#3 men kan en depression slå sig såväl fysiskt som psykiskt?

eirwen
10/21/15, 5:53 PM
#5

#4 Absolut. Det är super vanligt att man blir/känner sig tröttare, har problem med att äta och tappar orken att göra det man brukat göra om dagarna.

Värd för https://socialtarbete.fria.ifokus.se och medarbetare på Psykologi ifokus.

Upp till toppen
Annons: