Annons:
Etiketterdepressionångest
Läst 3432 ggr
Mia-45
2015-10-28 08:51

GAD

Hej på er

Jag är inte medlem här inne men undrar över vissa saker om GAD då min son har fått reda på att han har detta av en psykiatriker. 
Min son är 23 och har svårt att klara av arbetslivet och det sociala ..han går nu på praktik genom AF och får ekonomiskt stöd genom socialen. 
Nu ska de börja med en riktig utredning genom socialen vilket vi tycker är kanonbra. 
Jag som anhörig ser ju på sonen att han inte alls mår bra. Men har inte begripit vad det är med han. 
Men nu förstår jag. 

Hur vanligt är sjukskrivning i början? Han orkar inte med sin praktik utan sover inte, får ont i magen och huvudvärk. 
Blir man någonsin frisk från detta eller är det så att man måste lära sej leva med det?

Jag vet hur viktigt det är som anhörig att förstå den sjuka så därför frågar jag här. 

/Mia

Annons:
Ebolaa
2015-10-28 14:21
#1

GAD är en förkortning för Generalized Anxiety Disorder, på svenska; generaliserat ångestsyndrom och betyder i princip att din son har en ångesttillstånd som pågår i princip hela tiden och över flera års tid. Något som förstås påverkar hans koncentration, sömn och hans humör. Den uppfattningen jag får av att läsa lite på internet är att det finns goda möjligheter till behandling, så det är ju jättebra att han äntligen får utredas ordentligt :) 

Här är några länkar som du kan läsa :
http://www.1177.se/Fakta-och-rad/Sjukdomar/Generaliserat-angestsyndrom---GAD/

 http://www.angest.se/riks/node/6

http://www.lakartidningen.se/Functions/OldArticleView.aspx?articleId=16276

Hoppas att han snart mår bättre!! :)

Bättre att tända ett ljus än att förbanna mörkret.

Mia-45
2015-10-28 14:28
#2

Tack Ebolaa för länkarna.👍

Jag har redan läst dessa och tagit åt mej info som en svamp. 
Men mina frågor ovan kvarstår.
Kanske svårt att svara på den då detta är så individuellt. 

Men tack iallafall. 🌺

Geru
2015-10-30 11:01
#3

#0 Sjukskrivning är nog väldigt vanligt. Jag skulle nog säga att det är bättre om han lär sig hantera sin ångest, och lär sig var den kommer i från, så att ångesten inte blir lika påtaglig. Sen så vet jag inte om han jobbar heltid eller inte, men jag skulle nog ta och ha en lite långsammare introduktion till det. Dessutom skulle jag säga att han behöver träffa en psykolog, utan tvekan.

GAD kan du bli frisk från. Märk att jag säger kan, för inte alla blir det. Det är ju inte en sjukdom på det viset som en förkylning som försvinner, utan ett tankemönster som han tagit till sig som skapar dom känslorna.

“I don't think the human race will survive the next thousand years, unless we spread into space.”

-Stephen Hawking

Mia-45
2015-10-30 11:06
#4

Tack Geru.

Han är nu heltidssjukskriven av sin psykiatriska läkare. En utredning är på G. Men socialen vill helst inte att han ska ha den psykiatrikern eftersom han kostar mer än Landstingets. Men sonen blev hänvisad dit av sin husläkare och fick förtroende för honom. 
Så vi får se vad psykiatrikern säger till socialen om detta. Och hoppas på att han säger att min son ska gå hos honom. För då betalar socialen. 

Han ska framöver börja med KBT. Säkerligen medicinering med. Och som psykiatrikern sa att jobbar man under utredningen med dessa ångestsymtomen så är KBT:n ogjord.

Upp till toppen
Annons: