Annons:
Etikettbehandling
Läst 2441 ggr
myrelina
2015-10-29 20:47

Sömntabletter

Hej! Skall man vända sig till sin husläkare för att få utskrivet sömntabletter? Jag har blivit frågad tidigare men tackade nej då vilket jag ångrar idag. Har egentligen inga problem med att sova förutom när jag mår dåligt och skulle då behöva något för att komma till ro så att jag inte ligger och oroar mig. Kan ni tipsa om någon tablett som fungerat bra för er? Kan tilläggas att jag går i terapi och absolut inte har självmordstankar.

Annons:
Tjeja
2015-10-29 21:20
#1

Ja man kan vända sig till husläkaren för att få insomningstabletter utskrivna.

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

myrelina
2015-10-29 22:00
#2

#1 Ok, tack!!

Ebolaa
2015-10-29 23:03
#3

Hejsan!

Det som läkare till en början bruka skriva ut, om man inte tidigare fått något utskrivet, är främst antihistaminer, alltså allergimedicin. De har en rätt "omtäcknande effekt" när man bara tar dem ibland vid behov. De vanligaste är atarax och theralen. Sen finns det ett annat sömnmedel som kallas propavan, det är nog ingen antihistamin tror jag.. Den funkar olika bra på olika personer. Jag har haft väldigt bra effekt av dem, förutom att man kan va väldigt trött på morgonen..!

Vet inte säkert med detta men tror att man kan få sömnhormon utskrivet, jag fick det för länge sen. Det är alltså hormonet melatonin, och har läkemedelsnamnet Cirkadin..

Du skulle säkert klara dig med något av de ovanstående, säkerligen antihistaminerna. Men om man inte får någon effekt av någon av de ovanstående och upplever att man har besvärliga sömnproblem kan läkaren skriva ut kortverkande bensodiazepiner, som immovane. Men detta är verkligen "sista utvägen" eftersom de är beroendeframkallande och har en stark effekt, och en del bieffekter…

Bättre att tända ett ljus än att förbanna mörkret.

myrelina
2015-10-30 23:19
#4

#3 Hej! Tusen tack för ditt utförliga och bra svar. Atarax har jag hemma men aldrig använt. Kanske kan jag pröva att ta det när jag känner så, vem vet - det kanske inte behövs sömnpiller om det funkar? Skall kika närmre också på de andra du skrev om.

Zadeira
2015-10-31 15:52
#5

Vänd dig till din husläkare för att få rätt medicin! Det finns mängder av olika lugnande/sömnpreparat och den som kan bedöma vad som passar dig bäst är din husläkare.

Min psykiater sköter mina sömntabletter, men även min läkare på VC kan göra det om min psykiater inte är tillgänglig.

Upp till toppen
Annons: