Annons:
Etikettakuta-situationer
Läst 3297 ggr
Azalhea
11/8/15, 11:27 PM

Fysiska symptom.

Hej godingar. Jag är en tjej som sedan länge lider av ångest. (Hypokondriker).. Min ångest har tidigare kunnat sätta sig i halsen som en klump, eller att jag blivit dålig i magen, varit yr osv osv. Jag är 23 år och vet egentligen inte riktigt vad som utlöste att bara kraschade för ett ta sen. Men nu till min fundering. Jag har ångest, visst. Men har även känt under en lite längre tid att jag är stum i benet (för det kollades ev propp men negativt).. Blev bättre, lade ingen märke till det. Nu har Jag en rad olika symptom och dessa är följande Svaghetskänsla i höger ben, ostadig. Ibland kryper det och kittlar. Även uppkommit i höger arm. Tycker jag har sämre motorik i högerhanden. Men ingen märkbar svaghet. Tycker jag fått svårt att svälja. Att min röst låter annorlunda. Blir hes. Harklar mig mycket. Och muskelryckningar över precis hela kroppen. Det kommer mest när jag sitter still eller har lägga mig. Kan även vissa nätter ha en sån muskelvärk i benen så det heter duga. Min tanke är direkt MS och als. Livrädd, gammelfarfar gick just bort i detta. Mina symptom var diffust innan men efter det är det katastrof. Min fråga är, kan ångest och den psykiska ohälsan te sig såhär? Jag är ju bombsäker på att jag är fysiskt sjuk. Letar på min kropp. Någon som varit med om liknande? Ja, jag har psykologhjälp. Men vore skönt att veta om någon mer har eller haft som ja.

Annons:
eirwen
11/9/15, 12:10 AM
#1

Jag är hypokondriker och ja, du kan inbilla dig att du har en hel del symptom. Det gäller att försöka rationalisera - ja, det är skitsvårt men det blir lättare. En behandlare till mig sa att jag ska gå efter smärta, att det gör ont om det är något allvarligt. Jag vet att inte alla allvarliga sjukdomar gör ont men för att jag inte ska gå runt och tro att jag har alla sjukdomar i världen så får jag för tillfället förlita mig på att om det är något så gör det ont. Är du riktigt orolig så tycker jag dock att du ska kolla upp det. Men prata med läkaren och säg som det är: att du inte vet om symptomen är riktiga då du har mycket ångest som visar sig som hypokondri.

Värd för https://socialtarbete.fria.ifokus.se och medarbetare på Psykologi ifokus.

Annielle
11/11/15, 3:43 PM
#2

Ångest kan sätta sig som tusan i kroppen tyvärr, på alla möjliga sätt, jag har själv varit rädd för alla symptom jag har och har haft i kroppen i många år, trott många gånger att jag varit dödssjuk m.m eftersom kroppen sagt i från så.

Ibland förstår man inte själv hur spänd man är till exempel, spänningar kan ge många symptom.

Gör du avlappningsövningar av något slag? Ett bra tips att få in det dagligen annars.

Men är du hemskt orolig och inte redan har varit hos läkare och berättat om dina symptom kan du ju gå och kolla upp det.

Var dig själv, det finns redan så många andra.

Tourette_Mannen
11/11/15, 6:08 PM
#3

För några år sedan var jag helt övertygad om att jag hade hiv och var på väg att dö. Det gav mig svår ångest. Tillslut vågade jag testa mig och det var negativt och efter det kunde jag släppa det där med hiv.

Jag tycker du ska söka hjälp hos läkare för att få svar. Gör du inte det kommer du grubbla på det tills du blir sjuk av  att inte veta.

Azalhea
11/11/15, 8:28 PM
#4

#1 och #2 Vad för fysiska symptom har ni tex haft?

Upp till toppen
Annons: