Annons:
Etikettallmän-psykologi
Läst 921 ggr
Salitzy
11/18/15, 10:55 PM

Några frågor jag behöver hjälp/ svar på.

Hej! Jah har 2 frågor jag vill ha hjälp med. Under en lång tid har jag haft RIKTIGT svårt att sova. Har alltid lagt mig 22.00 och oftast somnar 22.30. Men för någon vecka sedan på helgen låg jag vaken HELA natten utan anledning. Jag går i 7:an , kan man ta ut sömntabletter nu i den åldern eller måste man vara äldre? Andra frågan. Jag har ju blivit otroligt rädd. Jag är på två ställen om jag inte är i skolan, stallet och hemma. Jag går helst inte utanför dörren och hade enorm ångest över att träffa så många nya människor. Jag har även en del klaustrofobi, men kan inte gå in på handikapp toaletten i skolan då det finns dom som behöver den. Jag har till och med nästan blivit rädd för mina klasskompisar, det kom precis. Jag sitter längst fram längst in i klassrummet, med en bakom mig och en bredvid. Killen bredvid mig är helt ok att sitta bredvid. Han är snäll och tjejen bakom mig har jag känt i sju år. Men det som gör mig rädd är när klassen skrattar och jag inte är med på det. Jag tror att de skrattar åt mig, men de gör inte det såklart. Det tar på mig rejält och vill helst inte gå till skolan, trots att jag vet att min klass är grymt bra. När det är gruppuppgifter väntar jag på att någon ska fråga om hen vill Jobba med mig. Vägar verkligen inte fråga, jag har känt dom ca 4 månader och har kommit nära ganska många. Vårt Shema har sena dagar vilket gör att jah blir trött och inte hänger med. Jag vill kunna vara pigg och så. Vill ha höga Betyg, men Matten och So'n förstör allting. Kan inte få bättre än D. Vad ska jag göra? Är så orolig för att sänka mig /:..

Annons:
Ebolaa
11/19/15, 7:50 PM
#1

Hejsan!

Med så mycket oro som du känner är det ju inte konstigt att du får svårt att somna in. Är man spänd och ligger o funderar så kan det bli svårt. Det finns olika former av meditationer att lyssna på på youtube, det kan göra att du kopplar bort dina tankar och gör kroppen lugn, så att du får lättare att somna in. Det är dock bra att du kollar lite på meditationer på kvällen så att du hittar någon som du kan slappna av till.

Sömntabletter är inte att rekommendera i första hand, eftersom de har biverkningar i form av dåsighet och så. Så då kan det istället bli väldigt svårt att stiga upp istället.

Har du pratat med en kurator någon gång? Det låter som att din oro är något som de gärna skulle försöka hjälpa dig med.

Ciao :)

Bättre att tända ett ljus än att förbanna mörkret.

Upp till toppen
Annons: