06. Behandling/Medicin

Abilify biverkning och verkan

2015-12-02 15:24 #0 av: Glanso

Jag har idag börjat med Abilify, som min läkare på psykiatrin skrivit ut för min ångest, depression och social fobi.

Jag vet att det låter konstigt att hon skrivit ut just den, som är för manier och schizofreni, men hon hade en förklaring (som jag redan glömt).

Jag skulle vilja höra andras erfarenheter av denna medicin, både biverkningar och hur den verkade, bra eller dåligt.

Fick ju ny ångest bara genom att titta på bipackssedeln. Funderar

Anmäl
2015-12-02 17:34 #1 av: Annielle

Det var nog för att den är stabiliserande som hon skrev ut den, har också testat den och har inte manier eller schizofreni.

Tyvärr minns jag inte mycket mer av den än att jag bara mådde sämre av den.

Min kompis testade den också, han märkte ingenting av den och testade den i typ en månad, då slutade han för att han fick någon typ av allergiska utslag av den.

Var dig själv, det finns redan så många andra.

Anmäl
2015-12-02 18:23 #2 av: Bill&Bull

Jag har ätit den men fick sluta då den inte funka på mig, fick biverkning som gjorde att jag inte kunde vara still, "klia i kroppen" hela tiden så blev galen och sluta ta den. Hoppas du slipper den biverkningen :)

Anmäl
2015-12-02 18:34 #3 av: Glanso

Det låter ju inte alls något vidare.

#1 När kände du att du började må sämre?

#2 Hur snabbt fick du biverkningar?

Som sagt är det bara första dagen än, känner inget fysiskt förutom att jag är extremt trött och fick en ångestattack för en liten skitsak för en stund sen.

Anmäl
2015-12-02 18:43 #4 av: Annielle

Nu hittade jag ett ställe där jag skrivit om den 2012 när jag testade den i 10 dagar.

Citerar mig själv Skämtar: "Ringt psyktanten nu och berättat att jag inte pallar med medicinen längre (Abilify)

Har kämpat i 10 dagar med den och bara blivit svagare och eländigare i kroppen.."

Så började nog känna mig svag och eländig kroppen redan när jag började....

Var dig själv, det finns redan så många andra.

Anmäl
2015-12-02 19:05 #5 av: Pysen_87

Fick Abilify under en period 2010, vill inte skrämma dig, men jag blev läkemedelsförgiftad. Behandlades redan då för psykoser... (att jag blev förgiftad beror helt på en dålig läkare och annan personal som inte sätter sig emot läkaren)

Anmäl
2015-12-02 21:35 #6 av: Glanso

Det låter ju inte ett dugg trevligt.

#4 Jag har faktiskt kännt mig rätt så svag idag, men tänkte att det kanske är en begynnande förkylning.

Jag får väl ge det ett par dagar.

Anmäl
2015-12-02 21:36 #7 av: Bill&Bull

#3 hur fort det kom kommer jag inte ihåg men vet att jag åt den i några veckor för att se om det var övergående men sen sluta jag. Jag är dock väldigt känslig för biverkningar och får ofta dom sällsynta.

Anmäl
2015-12-03 15:45 #8 av: Annielle

Värt att nämna att jag också är vääldigt känslig för biverkningar och tål därför knappt några mediciner alls ens i låga doser.

Så, bilda din egen uppfattning och ge det i alla fall minst en vecka om du inte skulle märka att du känner dig jättedålig förstås.

Var dig själv, det finns redan så många andra.

Anmäl
2015-12-03 15:51 #9 av: Glanso

Ja, det är nog tanken. Ibland är man lite väl snabb att ge upp.

Anmäl
2015-12-05 22:01 #10 av: Magrat

För mig har Abilify gjort underverk. Jag är betydligt stabilare än tidigare och dissocierar mindre trots en relativt låg dos (15 mg). Upplever att jag är något piggare än tidigare och hade i början svårt att somna, trots sömntabletter och det faktum att jag tog den på morgonen, men det gick över efter någon vecka. Annars äter jag så mycket annan medicin så jag vet inte vad för bieffekter som kommer från Abilify eller de andra medicinerna. Men för mig fungerade den jättebra.

//  Leona

Anmäl

Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.