Annons:
Etikettpersonliga-berättelser
Läst 1024 ggr
[Túrwen]
2015-12-02 23:04

Rädd att falla dit igen.

Ska jag gå rakt på sak är jag en tjej som gått igenom mycket. Blev utfryst igenom hela högstadiet, gick igenom svår depression under gymnasiet till följd av mobbingen som jag inte kunde komma över trots att jag hade en underbar klass. Hade problem med alkohol under denna tid och allting förvärrades när jag fick missfall vid ett tillfälle och försökte ta livet av mig. Det har misslyckade försöket blev en vändning för mig och ett slags uppvaknande.. 

Livet blev bättre och jag började plugga och allt rullade på tills dess att jag gav mig in i en relation med en man som behandlade mig mycket illa mentalt, men han älskade mig ändå på sitt sjuka sätt eftersom att han inte ville släppa mig trots att jag försökte lämna honom. Efter det har jag varit i flera relationer som slutat mer eller mindre på samma sätt jag har förhoppningar på att det ska bli något och det tar slut alldeles för tidigt och jag blir besviken och ledsen. En kille skulle jag till och med flytta ihop med, men drömmen gick i kras. Han var den enda jag egentligen älskade. Har aldrig riktigt kommit över att det aldrig blivit vid två och jag har låtit min lycka baseras för mycket på vad andra tycker om mig. Jag dejtar nu också och är väl smått kär för tidigt att säga egentligen men jag är rädd och paranoid att han ska lämna mig. Jag känner mig tom när han inte pratar med mig och när jag inte är i hans närhet trots att vi inte känt varandra så länge och här börjat varningssignalerna egentligen ljuda. 

Det är ganska absurt att en ny människa ska få mig att känna på detta sätt men när jag tänker efter är det nog jag som undertryckt mår rätt så dåligt men att det kryper upp när jag på något sätt känner mig oälskad. Jag har jobbat på min självkänsla i så många år men nu verkar jag vara påväg att falla igen. Tomheten skrämmer mig, vet inte riktigt vad jag ska göra :(

Annons:
Sindri
2015-12-02 23:20
#1

Har du fått hjälp med terapi någon gång? Eller bara fått gå och prata med någon?

För mig låter det som om du har väldigt låg självkänsla och inte har lärt dig att tycka om, eller ens acceptera dig själv. Du låter lyckan komma genom andra. En annan människas kärlek skall göra dig hel. Det är inte ovanlig, men tyvärr kommer du aldrig att bli lycklig på det sättet.

För att kunna älska andra måste du älska dig själv. För att kunna få och ta emot kärlek från andra på riktigt måste du också älska dig själv. Att män som behandlar dig illa dras till dig är inte så konstigt - sådana personer brukar ha näsa för vilka de kan sätta sig på.

Du är medveten om att du låter dig påverkas mycket av vad andra tycker om dig. Det är en bra början, men hur du skall gå vidare och lära dig bli mer självständig kan inte jag råda dig till. Jag föreslår att du försöker få gå och prata med någon. Eventuellt läsa bra psykologiböcker, men inga hejiga "Tyck-om-dig-själv-böcker".

När din nuvarande dejt känner hur beroende du är av honom och att det är han och hans tyckande som skall fylla ditt liv och ge det mening, så finns risk att han också drar öronen åt sig.

Ett annat sätt att växa är att helt enkelt våga göra saker man tycker är läskiga. Att utsätta sig för situationer man inte riktigt vågar (inom rimliga gränser förstås!).

Du behöver hitta ditt egenvärde och lära dig stå stark, det är inte lätt, jag vet. Så länge det är andra människor som skall ge ditt liv legitimitet blir du inte lycklig, och som sagt, du drar lätt till dig såna som verkligen vill härska över andra.

VildaVittra
2015-12-02 23:30
#2

Under dessa år som du jobbat med din självkänsla, har du under den tiden någonsin egentligen varit singel? Alltså att du inte hade någon som du hängde upp ditt liv på?

Om inte, har du funderat på att leva ett bra tag i ett "känslomässigt celibat" för att lära känna dig själv och se att du är en person som faktiskt kan ha ett eget liv? 

För så länge du inte tycker om dig själv, så är risken för att du väljer fel karlar markant högre, för undermedvetet så tror man att man inte är värd mer.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Upp till toppen
Annons: