Annons:
Etiketterdepressionångest
Läst 2993 ggr
scheindel
12/9/15, 12:56 PM

är det helt omöjligt att få annan terapi än KBT?

Hej, jag har sedan många år tillbaka lidit av depression, ångest och trötthet. jag har provat flera olika mediciner och kbt i flera olika omgångar. inget av det hjälper. det påverkar mitt liv så pass mycket att jag har svårt att få vardagen att fungera och svårt att försörja mig mm.  jag tycker att det blir värre och värre, både mitt tillstånd och livssituationen. nu är det så illa att jag knappt vet själv längre vad som är problemet och vad jag ska ta mig till; jag har så många olika  symtom och jag vet knappt vad som är normalt och vad som är symtom på sjukdom.  jag vet att jag flera gånger pga depressionen har tagit beslut som varit dåliga för mig, men trott där och då att det var kloka, rationella beslut. jag kan liksom inte lita på mitt eget omdöme längre.

vårdcentralen vet inte vad de ska ta sig till med mig och det känns lite som om öppenpsyk inte vill ta i mig med tång. de tycker att om inte de antidepressiva medicinerna funkar så kan de inte göra mer och hänvisar tillbaka till vc. det finns ju andra former av psykoterapi än KBT och jag har flera gånger efterfrågat det eftersom jag själv tror att det skulle kunna hjälpa mig med att få styr på tillvaron, men jag blir bara avfärdad som om det över huvud taget inte är ett alternativ. går det inte att få annan terapi än KBT alls nuförtiden (annat än privat om man hade haft turen kunna betala för det) eller vad? vad ska jag göra för att få den hjälpen jag behöver??



Annons:
VildaVittra
12/9/15, 1:09 PM
#1

Eftersom de antidepressiva medicinerna inte fungerar så finns det en chans att de inte ställt rätt diagnos på dig. Vi med Borderline svarar nämligen inte på dessa på samma sätt som andra.

Vilka utredningar har gjorts på dig?

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

scheindel
12/9/15, 1:44 PM
#2

jag misstänker själv att jag är feldiagnosticerad och har tagit upp det med läkare flera gånger utan att få gehör. jag tycker rent generellt inte att det gjorts några vidare grundliga utredningar, bara några frågeformulär om bipolär sjukdom och depression. så fick jag träffa psykologen som gör adhad-utredningarna här och hon tyckte inte det fanns någon anledning att göra någon utredning för det trots att jag "har en del sådana symtom".

det som stör mig lite är att det verkar inte vara någon vits med att byta läkare heller. när jag kontaktade patientnämden och klagade på psyk här var deras respons i princip bara att är jag inte nöjd kan jag ju byta läkare och få ett second opinion, men i själva verket är det de som är second opinion eftersom jag ju gick på en annan mottagning där jag bodde innan och det var de som remitterade mig till adhd-psykologen efter att de försökt behandla mig med antidepressiva och kbt i 3 år utan resultat.



VildaVittra
12/9/15, 2:00 PM
#3

På http://www.psykologitest.se/test.php finns ett antal test, gör dom och ta sedan med resultaten till din psykkontakt. Det kan ge dom en indikation om vart skon klämmer.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

scheindel
12/9/15, 2:06 PM
#4

oki, tack för tips :)



VildaVittra
12/9/15, 2:09 PM
#5

Jag vet att de mer omfattande testen finns på nätet, men inte vart. Om du orkar, så starta en tråd där du efterlyser dom.

De testen får du själv dock inte direkt några svar på, utan det måste psykkliniken sitta och gå igenom.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

scheindel
12/9/15, 2:39 PM
#6

DSMs kriterier för olika diagnoser finns ju på nätet. dem har jag kollat på. problemet  är att när jag gör det blir mina symtom ganska "spretiga". känns lite som jag pga det inte får någon ordentlig diagnos för att jag inte faller snyggt inom ramen för en viss diagnos,  men samtidigt har jag många symtom som tillsammans gör att jag ändå får problem i vardagen osv. 

men eftersom jag inte passar in i psyks mall verkar de liksom inte fatta riktigt hur jag har det och vad som är problemet. läkaren skrev t om själv i svaret till patientnämnden att han tycker det var anmärkningsvärt att hans kliniska iakttagelse av mitt tillstånd inte alls motsvarade hur påverkad jag själv angav att jag var i min vardag… tycker personligen att det om något borde leda till lite reflektion över om han kanske ev missat eller missförstått något, men icke.



Annons:
VildaVittra
12/9/15, 2:46 PM
#7

Jag börjar undra om din läkare heter Sergei, maken till mer olämplig psykläkare får man leta länge efter. Han utgick alltid ifrån det han fantiserat ihop innan mötet, aldrig det patienten själv sa. Har råkat ut för honom själv och även vänner, och jag har ju en "liten" tendens till att säga exakt vad jag tycker om idioter till dom. 😊Så han är inte så förtjust i mig heller. 

De gånger jag måste träffa honom så tar jag med diakonen på det mötet, det kan ju också vara ett tips för dig om du känner att dom inte lyssnar, för då har du ett vittne och diakonen har tystnadsplikt. De brukar även anstränga sig lite extra de gångerna.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Annielle
12/9/15, 6:17 PM
#8

Det fungerar ju lite olika beroende på vare man bor, jag har gått i psykoterapi i många år på ett särskillt ställe som bara har psykoterapi här i stockholm (finns fler ställen än mitt) men det har gått via öppenvårdspsykiatrin.

Det är verkligen bedrövligt att du bara fått Kbt och mediciner, klart du ska få annan hjälp när det inte har fungerat.

Var dig själv, det finns redan så många andra.

scheindel
12/9/15, 8:05 PM
#9

#7: nej det heter han inte men det är precis så jag upplever att det har gått till här också. har funderat på att ta med någon men inte haft någon som jag tyckt känns bra att ta med, diakon var ju ett bra förslag.

#8: får jag fråga vad det stället heter eller om du känner till vad de andra ställena heter? bor i sthlm-området så om jag specifikt ber om att bli remitterad dit får jag kanske mer gehör.



Annielle
12/9/15, 9:18 PM
#10

Mitt ställe är psykoterapienheten Stockholm Södra (Rosenlunds sjukhusområde)

Jag vet inte vad de andra ställena heter, men det måste gå att hitta genom att googla t.e.x. psykoterapi inom landstinget stockholm östra eller vad du nu hör till för område!

Lycka till verkligen!

Var dig själv, det finns redan så många andra.

Annielle
12/9/15, 9:25 PM
#11

Kolla in de här också, de kan du nog få komma till utan remiss till och med 🙂

Landstingsanslutna (frikort gäller med andra ord)

http://hittaterapi.se/leta/?keywords=818&municipalities=6&cache_id=002914148829e6b7af0efe1e9b75f1b341433930

Var dig själv, det finns redan så många andra.

Upp till toppen
Annons: