Annons:
Etikettpsykoser
Läst 3784 ggr
Azalhea
2015-12-09 18:50

Psykos

Hej. Jag har haft långvariga problem med tvångstankar, tvångshandlingar och div. Misstänksamhet, rädd för förgiftningar av olika slag, massor av mardrömmar, ingen verklighetsuppfattning, svårigheter att förstå. Rädsla för sjukdom. En dag brakade allt loss. Jag fick budskap från tvn. Siffrorna var kodade. Allt möjligt. In till psykiatrin där jag fick abilify. Blev som en zombie, kände mig ond. Och bara grät. Fick avsluta och göra en magnet hjärnröntgen i tis som läkaren gav besked om direkt att det inte rör sig om en tumör eller något dödligt. Blir manisk över sjukdomar, letar på min kropp efter fel. Jag är så orkeslös. Orkar ingenting. Trött. Slutkörd. Röntgen + massvis med prover är bra. Har jag schizofreni att vänta mig nu? Måste man äta antipsykotiska för att bli bättre? Jag tappar migsjälv. Får mycket stöd. Jag litar inte på någon. Vet att jag behöver hjälp men anser mig inte vara psykotisk.

Annons:
VildaVittra
2015-12-09 18:58
#1

Om det nu skulle vara schizofreni så är det långt ifrån en "dödsdom" av idag, det finns jättebra behandlingsmetoder nu för psykossjukdomar. Funkar inte en medicin på dig, så fortsätter man att prova andra. I början kan man vara som en "zombie" tills kroppen vant sig, så ge det lite tid. 

Och det är jättevanligt att människor med psykoser inte har sjukdomsinsikt.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

[GråHäxa]
2015-12-10 18:33
#2

Det du nämner kan stämma in på många olika diagnoser. Men personer med schizofreni brukar inte ha speciellt mycket sjukdomsinsikt i alla fall inte när sjukdomen bryter ut. De första symptomen du nämner i din text får mig mer att tänka på Borderline eller någon tvångsmässig personlighetsstörning. Symptomen du nämner sedan med budskap från tv:n och kodade siffror låter ju dock mer åt det psykotiska hållet. Men det behöver ändå inte betyda att du är psykotisk. Jag har själv haft psykotiska upplevelser när jag har mått väldigt dåligt och jag är bipolär men ej psykotisk. 

Har också testat abilify och den hjälper inte mig ett dugg. Blir helt slö i hela kroppen, blev inte bättre med tiden heller. Men det finns många olika mediciner som kan hjälpa mot sånt här. För mig fungerar quetiapin bäst av de jag har testat. Fast man måste ge alla sådan här mediciner tid för att det skall ge effekt. Oftast behövs minst 3-4 veckor innan man kan se om medicinen är av hjälp eller ej.

Känner du dig deprimerad? För din symptom skulle egentligen lika gärna kunna bero på en depression.

VildaVittra
2015-12-10 18:40
#3

#2 Borderline? Nej, inte alls. Vi är helt "normala" människor, vi råkar bara sakna känslomässig hud.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

[GråHäxa]
2015-12-10 19:02
#4

#3 Jag menar det inte på något nedlåtande vis. Jag har själv varit diagnostiserad med Borderline. Alla med Borderline är ju inte likadana men jag vet flera personer som har den diagnosen och som stämmer väldigt bra in på just den här delen som ts skriver;

"Misstänksamhet, rädd för förgiftningar av olika slag, massor av mardrömmar, ingen verklighetsuppfattning, svårigheter att förstå. Rädsla för sjukdom" 

Men som sagt det är ju saker som kan förekomma vid många olika diagnoser. Nu menar jag dock inte heller att man saknar verklighetsuppfattning eller har svårt att förstå saker när man har Borderline.  Jag tänker mer på att det oftast är mer än bara neurotiska symptom men ändå inte psykotiskt. Tänker även på att personen nämner att h*n kan bli lite manisk över vissa saker.

VildaVittra
2015-12-10 19:11
#5

#4 Vi har verklighetsuppfattning, det man kan ha är en splittrad sådan, inte att den saknas helt. Och en Borderline är ju sällan rädd för förgiftningar, tvärtom söker vi ju gärna efter saker som kan skada oss. 

Jag tycker det är tråkigt när folk slänger omkring den diagnosen och ger folk en helt felaktig bild av oss, vi är inte psykotiska och det är fullt möjligt att ha oss i möblerade rum. 

Av detta "tvångstankar, tvångshandlingar och div. Misstänksamhet, rädd för förgiftningar av olika slag, massor av mardrömmar, ingen verklighetsuppfattning, svårigheter att förstå. Rädsla för sjukdom."

så stämmer detta in på en borderline:

tvångstankar, massor av mardrömmar. Rädsla för sjukdom.

Sedan får man lägga till annat som rädsla för att bli övergiven osv.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

[GråHäxa]
2015-12-10 19:18
#6

#5 Fast det var ju precis vad jag skrev i #4 Att jag INTE påstår att personer med Borderline saknar verklighetsuppfattning. Jag skriver ju också man INTE är psykotisk när man har Borderline. Sedan vet jag gott och väl att det också är många andra saker än vad ts skriver som är vanligt vid Borderline. Som sagt jag har själv haft diagnosen men den anses ha "vuxit bort" hos mig. Har aldrig påstått att man inte kan ha "oss/er" i möblerade rum. Du läser ju in saker som jag inte ens skriver.

Annons:
Azalhea
2015-12-10 21:39
#7

#1 och #2 Jag hade under min psykos ingen aning om vad som försegick. Nu när det klingar av kan jag återberätta. Enligt psykiatrin är detta jag genomgått i en period en psykos. Som nu gjort att jag hamnat i en djup depression. Känns som om jag förlorat stora bitar av migsjälv. Kan intr hantera stress, tappat vänner, etc

[GråHäxa]
2015-12-10 21:59
#8

#7 I så fall är det väl antagligen så att du har haft en psykos. Att du har insikt nu efteråt är ju inte så konstigt eftersom att du inte är psykotisk längre. 

Det är vad jag förstått inte ovanligt att man blir deprimerad efter en psykos heller. Att vara med om en psykos är ju självklart väldigt omskakande och något du förmodligen behöver hjälp att bearbeta. 

Sedan behöver det absolut inte vara så att du håller på att utveckla schizofreni eller att du överhuvudtaget behöver få någon mer psykos. Det finns olika typer utav psykossjukdomar och olika saker som utlöser det. 

Edit: Vid psykos talar man om negativa och positiva symptom. Det som kallas positiva symptom är tex hallucinationer, vanföreställningar. Det som kallas negativa symptom är tex nedstämdhet, obeslutsamhet, koncentrationssvårigheter. De s.k negativa symptomen kan finnas kvar under en längre tid än de symptomen som kallas positiva. Kanske kan det vara det du upplever nu? Hör med din läkare om det.

Upp till toppen
Annons: