Annons:
Etiketterpersonlighetsstörningarborderline
Läst 4084 ggr
[Anata]
2015-12-15 13:16

KBT

Idag är de KBT över allt. 

Som för mig är de lång tid innan jag ens får en psyk tid här i min del av stan. Och nu har VC satt mig hos sina psykologer. Men dom kör bara KBT!

Jag gillar inte KBT de ger mig inget! Hur går jag till vägar för att dom skra ta mig på allvar och fatta att jag behöver psyk inte KBT

Annons:
vallhund
2015-12-15 13:26
#1

Psyk kan du väl kontakta själv`?

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

[Anata]
2015-12-15 13:29
#2

Hej Vallhund :) 

Asså jag har snackat med dom! Dom har vänte tid max 6 månader!
Vilket gör att de hjälper inte att jag ringer eller åker till dom.

Utan dom har sitt. Och man ska jo tillhöra den man hade innan. Men då jag har bett om byte så är jag mitt mellan.

Fialialej
2015-12-15 13:50
#3

Vad är det du inte gillar med kbt (nyfiken)? Tycker det var jättebra sätt att få lite ordning och reda bland sina tankar och förstå hur och varför man tänker som man gör. En väldigt bra början åtminstone. Jag fick kombinera med samtal.

"På natten är alla katter svarta"

Honestyisdead
2015-12-15 13:50
#4

Väntetid är tyvärr vanligt idag och nästan något man får räkna med.

[Anata]
2015-12-15 14:02
#5

Jag har fått  diagnosen Paranoid och Fobisk.

Jag tänker alltid två gång innan jag gör något även med en känsla. Jag hittar alltid de positiva i de dåliga. Men ändå hjälp de inte.

KBT tar hans om nu! Men då jag och min tidigare läkaren har begärt PTSD utredning då Fobisk och Paranoid personlighetsstörning inte stämmer in helt på mig. Vilket psyk sa att de kan vara så. Men då jhag inte har fått en klinisk utredning utan bara när man snacka mer en för att se om man fyller kiterierna. Då dom såg de vid en begäran på Bordeline utredning.

KBT löser beteende och känslor vad som händer här och nu! Men för att jag ska lösa här och nu måste jag börja med där de startade. 

KBT funkar på jätte många människor och kan vara en slut behandling för mig. Men då jag måste komma över de som har startat allt. Där jag fortfarande varje dag har traumat som spelas upp i huvudet hela tiden! Så är inte KBT de som funkar nu

Calcifer
2015-12-17 16:36
#6

Men du säger att du har kontakt med psyk dock är det väntetid på sex månader? Då låter det ju som om du visst ska få den slags kontakt du vill ha men att du måste vänta. Det är så det ser ut inom psykvården idag, ingen kan göra någon åt det. På vissa ställen är det ännu längre väntetid, eller som här står jag t:ex för tillfället på en väntelista för att få tala med en kurator som inte finns för tillfället. Dvs när de anställer någon, vilket kan dröja allt från 1-6 eller fler månader så kommer väntelistan börja betas av och då kan min väntetid bli allt från 1-6 eller fler månader också. Jag kan alltså få vänta allt från 2-3 månader till 12 månader eller mer innan jag får träffa en kurator.

Det är inget jag kan påverka eller göra nåt åt, det är bara så, punkt slut.


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

Annons:
vallhund
2015-12-17 17:23
#7

#6

+1 Dessutom sätts de mest behövande längst fram i kön.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

[Anata]
2015-12-17 17:42
#8

Asså  jag gillar inte KBT. Då KBT jobbar med nuet  och för att lösa nuet så måste jag fixa grunden till problemet.

Psykolog finns även utan för psyk. 

Men som vanligt är de alltid någon som vet bättre än någon annan! Tyvärr

Calcifer
2015-12-17 18:29
#9

Varför alltid så otrevlig när du inte får exakt de svar du vill ha?

Varken mitt eller Vallhunds senaste inlägg nämnde ett ord om KBT, så lägg inte ord i våra munnar, det är inte vidare trevligt det heller. Tyvärr.


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

[Anata]
2015-12-17 18:34
#10

Jag förklarade hur KBT här hos oss jobbet vilket inte ger mig något. Var inte att lägga orden i munnen på er! Ni säger vad ni vill. 

Jag har skrivit innan att KBT är nu tid och för att komma till nutid så måste men ibland lösa dåtid. Vilket i mitt fall är. Och här är Psyokologer utanför psyk men de jag menar är att här är de så vanligt att dom underklassar en utan att snacka med en. Så om du tex har självmordstankar så vill du in nu eller hur? Men här går dom på ett samtal för 3 månader sen. Men på 3 månader händer mycket eller hur? 

Alla jobbar olika och de är dumt att dom inte träffar dig som person för att se var du står. Dom uppfattar dig från ditt senaste besök som kanske var månader sen. Men du mår värre nu!
De är så synd att dom inte kan se hur man mår nu utan dom går på hur du mådde då

vallhund
2015-12-17 18:57
#11

Men ta o tagga ner ett par kilogram. Du är inte ensam om att må dåligt, det gör massvis av folk på det ena eller andra sättet, du är inte unik i det avseendet även om du är unik som individ.

Vad du gillar o inte gillar har ingen större inverkan på vilken vård du kan erbjudas utav vad som står tillbuds för skattefinansierad behandling.

Ofta är KBT en förutsättning för att få tillvaron att fungera här o nu, o en fungerande vardag är A o O för att kunna klara av o kunna tillgodogöra sig psykodynamisk psykoterapi eller psykoanalys.

De två sistnämnda är mycket dyra behandlingar eftersom utbildningen är lång o kostsam. Vid en hel del tillstånd är de t.o.m. kontraindicerade p.g.a. förhöjd suicidrisk o kan behöva inläggning på psykiatrisk klinik i omgångar.

Den slags bedömningar görs inte utifrån hur du råkar må just nu, de görs utifrån din anamnes o hur du tacklat med o motgångar tidigare i livet.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

Calcifer
2015-12-17 19:18
#12

Har ingen aning om vad du surrar om, förutom att jag tycker du överreagerar rejält och bör, som #11 skriver, tagga ner lite. Du tar allt som om vi tycker du gör allt fel och som om vi sagt DU SKA GÅ KBT. Och det är helt ute och cyklar.

Om du inte vill gå KBT, så gör inte det då. Det du ska göra i så fall är att antingen kontakta psykmottagningen direkt och be om att få sättas upp på en väntelista för att träffa psykolog. Det är inte alltid det går att göra så, i så fall kan du gå till din vårdcentral och träffa en läkare där, som du förklarar exakt vad du vill ha hjälp med och hur du mår. Då skickar denne en remiss till psykmottagningen och du hamnar automatiskt på en väntelista och de kontaktar dig när det blir din tur.

Är situationen akut åker du till närmaste psykakut och finns ingen sådan där du bor kan du åka till vanliga akuten. Eller så kan du se efter om de har ett mobilt team som du istället kan kontakta. Det betyder dock inte automatiskt att du kan få långvarig hjälp (som du verkar vilja ha genom att börja nysta från början med en psykolog) men det kan möjligtvis påverka vart på väntelistan du hamnar.

Det är ingen som kan tvinga på dig KBT. Däremot kan en utbildad psykiatriker göra bedömningen att det visst skulle vara en bra metod för dig även om du inte håller med. Dock är du som sagt fri att tacka nej till detta.

Väntetid får du dock acceptera. Jag har varit på akutmottagningen för både överdoser, självskadande och suicidtankar och jag har väntat över ett år på att få någon att prata med på en långvarig basis och jag som du söker efter att få prata med någon "från början" och börja nysta där. Jobbigt, tråkigt, och ibland rätt fruktansvärt. Men en verklighet då det ofta är väldigt många som söker hjälp, alltid.


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

scheindel
2015-12-18 14:15
#13

som jag förstår din ursprungliga post har du fått en remiss hos psyk och får kbt på vc så länge? tyvärr finns det inte så mycket du kan göra åt den långa väntetiden på psyk, så fokusera på det positiva, dvs att du kommer få komma dit även om det dröjer. känner du att du inte kan vänta finns det säkert en psykakut du kan vända dig till. när det gäller vcs psykologer så är det inget som säger att man som patient måste ta emot den behandling man erbjuds. om kbt är det enda de har och du inte känner att det hjälper dig, kan du säga som det är, att du inte tycker det hjälper dig och att om de inte har annat att erbjuda föredrar du att avvakta tills du får komma till psyk och erbjuds annan behandling där. om du inte fått en remiss till psyk, be om en, med argumentet att du nu provat kbt och inte upplever att det hjälpt dig

jag förstår din frustration. tyvärr kan det vara svårt och ta tid att få rätt psykiatrisk hjälp. det beror på två i grunden politiska beslut, dels att primärvården, dvs vårdcentralerna ska utföra behandlingen så långt det över huvud taget är möjligt och dels att kbt ingår i rehabgarantin och därmed är det som prioriteras.

det här innebär i praktiken att på många håll blir vc och kbt stoppklossar som är svåra att komma förbi om man vill ha kontakt med psyk eller behöver annan behandling (här talar jag av egen erfarenhet). psyk tar pga hög belastning ogärna emot patienter utan hänvisar ofta tillbaka till vc och vc kan i sin tur inte göra särskilt mycket eftersom där sällan finns kompetens för annat än kbt.

det finns inom vården en övertro på kbt och i och med att det ingår i rehabgarantin är det ofta det enda som erbjuds i primärvården och dessutom ofta prioriteras inom psykiatrin, vilket innebär att det är svårt att få annan terapi. problemet är att utbudet inte motsvarar behovet. kbt funkar inte för alla. vad och när det funkar och inte funkar har det forskats en hel del på, så det vet man ganska väl, men ändå är det behandlingen som man använder för i stort sett alla och i min erfarenhet gång, på gång även om det inte hjälper. lite som om man skulle bestämma att plåster är jäkligt bra och alla som kommer in till akuten ska plåstras om ordentligt och skickas hem några omgångar innan de kan få någon annan behandling, oavsett om de brutit benet, har en punkterad lunga eller brännskador. 

det enda du kan göra är nog att stå på dig att du behöver hjälp och att kbt inte fungerar för dig. försöka att hålla huvudet kallt och vara saklig när du pratar med dem om det, så är det större chans att de lyssnar och du blir tagen på allvar. känner du att du ändå inte får den hjälpen du behöver, kan du kontakta patientnämnden, så kan de hjälpa dig med information om hur du klagar på vården.



Annons:
[Anata]
2015-12-18 16:42
#14

#13 Tack snälla du. Någon som förstå. Tack

Geru
2015-12-18 21:34
#15

KBT fungerar bra för många individer, men det är ju knappast en universal lösning på psykologiska problem.

Det är tyvärr så dock att det är extremt hög belastning på psykiatrin i Sverige, och det har ju lite att göra med bristen på psykologer. Om du har råd kan du ju gå till en privat. En bra psykiatri kommer ju inte att fortsätta med KBT om dom märker att det inte fungerar speciellt bra.

Och med dom som har lite mer påtagliga problem är KBT lite som att behandla symptomen och inte sjukdomen. Saker har ju ofta en grund. Visst är det bra att behandla symptomen, men bara det faktat att vissa tror att det räcker för att saker ska fungera är ju lite konstigt. För istället får du ju lägga ner tid på tekniker för att hålla måendet under kontroll.

Och som tidigare personer sagt så satsar ledningen inom psykiatrin på just KBT, även fast den vetenskapliga bevisningen säger att det långt i från fungerar på allt.

“I don't think the human race will survive the next thousand years, unless we spread into space.”

-Stephen Hawking

[Anata]
2015-12-18 22:24
#16

Jo men för någon med Paranoid Personlighetsstörning och Fobisk personlighetsstörning. Så är nog inte KBT så lämpligt

Geru
2015-12-19 09:15
#17

#16 Det beror på. Det kan vara mycket effektivt på vissa delar, specifikt då när det kommer till tankarna som gör en paranoid, eller rädd för saker. Det handlar ju om hur du hanterar dom tankarna.

“I don't think the human race will survive the next thousand years, unless we spread into space.”

-Stephen Hawking

[Anata]
2015-12-19 10:20
#18

Jag har fått två diagnoser som inte stämmer in med min verklighet :-\ dom fick jag efter vi kollade Borderline. Och när jag har snackat med läkare säger dom ptsd så ja

Geru
2015-12-19 11:44
#19

#18 Då är det ju definitivt någon som gjort ett dåligt jobb, speciellt om din läkare håller med dig om det. Det är bara vänta på utredning då, så det görs ordentligt.

“I don't think the human race will survive the next thousand years, unless we spread into space.”

-Stephen Hawking

Annielle
2015-12-19 21:30
#20

Har du sett den här sidan? http://posttraumatiskstress.com

De erbjuder ett gratis självhjälpsprogram (med stöd från psykolog online)

Kan ju vara värt att testa medan du väntar på annat.

Äsch, såg att det inte var gratis längre…1800kr….

Var dig själv, det finns redan så många andra.

Annons:
Upp till toppen
Annons: