Annons:
Etikettallmän-psykologi
Läst 3452 ggr
Molekylflickan
2016-01-19 21:36

Privat av mig?

Jag vet inte om det här inlägget ska vara på den här sajten eller ens i den här kategorin, men jag hoppas att det blev någorlunda rätt i alla fall. Vet inte hur jag ska förklara det här ens, men jag är väldigt privat av mig. På min skola har vi iPads som vi får använda typ hur vi vill, även om de huvudsakligen (självklart) är till skolarbete. Naturligtvis är jag då inne på olika sidor, t ex har jag ett konto på Wattpad och så. Jag har även bilder och videor på min ipad. Grejen är den att jag blir jätterädd ifall någon ska in och söka på något via Safari på min iPad. Vet inte varför jag blir rädd för att de ser min sökhistorik och populäraste sidor, bara blir det. Jag är ju inte inne på något speciellt. Ingenting att skämmas för egentligen. Mina kompisar tycker självklart att jag är jätterolig då jag får panik och river åt mig min iPad och kollar på vad de kan ha hittat som om jag har värsta hemligheterna. De skämtar en del om vad jag kan tänkas gömma i min iPad och det är lite jobbigt, för rätt som det är rycker någon tag i den, kanske bara för att få en reaktion eller så. Jag brukar oftast slita åt mig min iPad igen och bli jättejättearg/rädd/vad det nu är jag känner, typ sparkas av förtvivlan. Idag påstod en av dem att han hittat mitt konto någonstans och det var jätteobehagligt! Jag blev sjukt röd i ansiktet och gömde mig på toaletten där jag raderade allt jag hade på kontot, det var så nära att jag raderade hela kontot. Ville fråga honom hela dagen vad användarnamnet på kontot var, men jag var så rädd att han faktiskt hade hittat det, utav alla de där tusentals kontona med ett helt random namn. Känns ju inte som om han gjorde det, men jag vet fortfarande inte och det är jätteobehagligt. Varför är jag så privat? Jag låter ingen se mina bilder, mina nerladdade appar, ens vilken bakgrundsbild på surfplattan jag har, vad jag gör på fritiden, vilka serier jag tycker om, vad jag läser, vilken musik jag lyssnar på och så vidare. Är det något slags kontrollbehov?

//Förvirrad tjej som älskar glada citroner och sura apelsiner

Annons:
Geru
2016-01-20 19:07
#1

Det finns ju flera olika anledningar till varför du kan vara så. Dålig självkänsla och dåligt självförtroende ger liknande reaktioner, och det gäller även om man inte litar på folk, och så vidare. Det finns massor av anledningar.

Vad är det för tankar som far genom huvudet om någon tar plattan och söker?

Detta sagt så är det inte heller en konstig reaktion. Jag tror dom flesta är rätt privata med sina "kommunikationsverktyg". Rent krasst så är ju en blink på internet historiken en inblick i vad man gillar för något. Och så vidare.

Jag själv reagerar inte lika starkt som du gör, men jag kan definitivt tycka illa om det.

Men rakt av? Vissa är mer privata än andra, så enkelt är det :)

“I don't think the human race will survive the next thousand years, unless we spread into space.”

-Stephen Hawking

Molekylflickan
2016-01-24 17:55
#2

Jag blir rädd att dom dömer mig på grund av vad dom hittar, att saker jag inte sökt på ska komma up på något vis. (Och varför skulle det, egentligen?) Blir rädd att dom ska sprida vidare vad jag gillar att läsa och vara inne på. Det är jobbigt att inte ha koll på vad folk tar reda på om mig och vad för gamla bilder och konton dom kanske hittar när dom letar efter mig på internet, så som han gjorde. Kanske någon gammal blogg jag glömt bort att ta bort eller sånt. Och sedan är det så konstigt hur dom reagerar på att jag är privat, jag tycker ju inte att det är konstigt egentligen. Det är dom som är så öppna med allt vad dom gör på internet och gör det hela till en större grej än vad det är när jag inte är likadan.

//Förvirrad tjej som älskar glada citroner och sura apelsiner

Geru
2016-01-24 18:45
#3

#2 Att du är rädd för att dom ska döma dig är ju självkänslan och så som spökar. 
Spelar det någon roll att folk hittar gamla bilder^^? 

Ja, det brukar vara så när man är yngre. Folk har svårare att acceptera andra när man inte tillhör normen :p

“I don't think the human race will survive the next thousand years, unless we spread into space.”

-Stephen Hawking

Molekylflickan
2016-01-26 18:38
#4

#3 Det är väl kanske det :) Det ligger så mycket bilder från min mammas facebook t ex, innan jag hade facebook och innan jag ens blev frågad om bilderna hon la upp var okej. Jag hade en blogg en gång som är borttagen, men som dyker upp på google med lösryckta meningar fråm inläggen som låg där och det är så pinsamt. Om han letar efter mina konton på sidor och så för att skoja med mig vill jag inte att allt det ska dyka upp :) Även om man mognat och man vet att bilderna är oviktiga och att alla har såna bilder ute på internet… Det är helt enkelt saker jag vill lägga bakom mig, inte dra upp vid ytan igen.

//Förvirrad tjej som älskar glada citroner och sura apelsiner

Miss3577
2016-01-26 20:32
#5

#4  Hej, jag tror att det är ganska vanligt att man inte tycker om när folk "snokar" i ens telefon (eller
ipad i detta fall.) Jag är likadan, även om jag inte heller har hemligheter där. Varje gång någon lånar min telefon känner jag direkt att jag vill få tillbaka den. Då brukar jag försöka påminna mig själv om att det faktiskt inte finns så mycket hemligt som dom kan komma åt. och om dom nu hittar något och kanske kommenterar något i stil med" jasså du är inne på denna sidan" så brukar jag försöka att inte göra så stor sak av det. För om man försöker dölja allt så tycker dom förmodligen bara att man är mer hemlighetsfull.
Man förstår ju att de blir nyfikna på vad du har där som är så hemligt, men samtidigt tycker jag inte att det är schysst av dem att rycka den ifrån dig för att ta reda på det. De borde ju acceptera att du inte tycker om det.

Geru
2016-01-27 05:58
#6

#4 Jag förstår. Jag kan tänka mig att han tycker det är kul att leta reda på det för att det får en reaktion från dig. Prova att inte reagera alls till när dom snokar på internet, specifikt där då. Men när folk försöker titta på din platta eller telefon så har du all rätt att reagera, säg i från ordentligt(Varför ska det ens behövas egentligen).

“I don't think the human race will survive the next thousand years, unless we spread into space.”

-Stephen Hawking

Annons:
Upp till toppen
Annons: