Annons:
Etikettpsykoser
Läst 5079 ggr
IceTee
2016-01-21 20:15

Bli av med psykos utan medicin

Jag håller på att skriva en berättelse/novell men insåg att jag borde kolla upp en sak för att vara säker.
Går det att komma ur en psykos utan hjälp av medicin eller sjukvård. Kan någon få en att "vakna upp" eller handlar det om mediciner för att den ska försvinna?

Medarbetare på Skor iFokus

Annons:
Zepp
2016-01-21 20:29
#1

Ja man kan komma ur en psykos och det är rätt vanligt.. dvs förälskelse är en lindrig form av psykos!

Allvarligare varianter har ofta andra orsaker, tex bipolär sjukdom eller andra allvarliga psykiska/Psykologiska/psykiatriska störningar.

Iallafall, sådana som är allvarliga är det oftast bra att få hjälp mot.. både psykofarmaka och sammtalsterrapi om det handlar om en beteendestörning bakom.

Sen så.. i dagens stressade samhälle så bränner man lätt alla broar till ett normalt liv om man inte snabbt får hjälp.. då kan ens sociala kontext finnas kvar om det går över rätt snabbt!

Går det inte över rätt snabbt så kan man befinna sig i ett social vaccum och då kan det i sig leda till ytterligare psykiska problem.

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

IceTee
2016-01-21 20:37
#2

I min berättelse har huvudpersonen schizofreni men äter egentligen mediciner för det. Dock har hon nyligen slutat med medicinerna och sen börjar hon "inbilla sig" en person så att säga. 
Tack för förklaringen! 🙂 då kan jag fortsätta som det är tänkt!

Medarbetare på Skor iFokus

Zepp
2016-01-21 20:48
#3

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

[niklaeri02]
2016-01-24 16:21
#4

Som jag förstår det kan psykos försvinna och vara tillfällig, men rätt medicinering hjälper.

Näring
2016-01-31 09:47
#5

Absolut att man kan komma ur en psykos utan mediciner. Faktum är att om man vill bli "frisk" så är det absolut nödvändigt att sluta med/låta bli antipsykotika. Det är fullständigt omöjligt att jobba med sitt inre och bli frisk så länge man är nerdrogad på antipsykotika (även känt som zombiepiller). Antipsykotika används för att psykiatrin inte vet orsaken och hur man löser problemet.

IceTee
2016-01-31 13:04
#6

Jag har en del frågor om schizofreni/psykoser/hallucinationer och medicinerna och så, någon som vet vart jag kan vända mig? Eller kan jag fråga här? Jag vill ju ha kollat upp fakta och sånt så det faktiskt blir rätt, även om boken är skönlitterär

Medarbetare på Skor iFokus

Annons:
Näring
2016-02-01 11:56
#7

#6 Du kan ju prova ställa dom här först så får vi se om det är något jag eller någon annan kan svara på.

IceTee
2016-02-01 12:14
#8

Jag skriver… Något. Jag tror inte att jag siktar på att få det publicerat men man vet aldrig. Det handlar om en tjej som träffar en kille på en fest och även inser att hon är kär i sin killkompis. Det finns en glänta i skogen som hon brukar gå till på dagarna men en natt går hon dit för att rensa tankarna efter att hennes familj bråkat (hon var inte delaktig som hon brukade vara förr). Där träffar hon den här killen från festen och de sitter och pratar och han lyssnar på hennes tankar. De fortsätter att prata varje natt och ibland ser hon en räv som påminner om den hennes bästa vän ser i en mardröm hon brukar ha (den är svart). Genom berättelsen berättar hon ibland att hon slutat ta sina vitaminer för att hon inte tyckte att hon mådde bra av dem. I slutet av berättelsen kommer den här kompisen hon är kär i till en grotta hon och den här andra killen brukar sitta i och hon blir lite upprörd men förklarar vad som hänt. Då ser han sig omkring och säger att det inte finns någon där, hon är ensam. Han vet att hon smyger ut varje natt eftersom hennes mamma har hört det ibland och han vet att hon inte tar sina mediciner eftersom hennes mamma hittade dem under madrassen när hon bäddade om för att vara snäll. Först blir huvudpersonen arg men efter ett tag inser hon att han faktiskt har rätt, att det inte finns någon där. Ingen hade sett honom på festen och hon hade aldrig berättat för någon om hennes möten. Sen kommer hon ihåg att sånna saker hände när hon var liten och hon kom ihåg alla läkarmöten som hon förträngt. Hon inser att ljuden ingen annan hörde aldrig fanns, det var bara i hennes huvud. Är det här möjligt utan att ändra hennes karaktär helt? Är på 180-något sidor. Går det liksom? Läste om schizofreni men där brukar väl symptomen också vara irritation/ilska och paranoia?

Medarbetare på Skor iFokus

IceTee
2016-02-01 12:15
#9

Det här utlöstes förresten av att hon blev väldigt, väldigt berusad en kväll. Samma kväll som hon insåg att hon var kär i sin kompis, fast innan det

Medarbetare på Skor iFokus

Upp till toppen
Annons: