Annons:
Etikettallmän-psykologi
Läst 1661 ggr
Ahees1
2016-01-27 19:08

Börjat analysera allt.

Hej, jag har börjar analysera allt främst det som sägs av andra. Tror främst att jag börjat analysera för att jag var naiv och blev väligt utnyttjad förut ekonomiskt, mentalt osv av personer med psykopatiska drag. Har även stort intresse för psykologi och lider av diagnosen ADD och scozoaffekt syndrom (scizofreni)
Någon som känner igen sig? hur långt kan analyserandet gå? Vad är eran teori om mitt analyserande?

Annons:
Tjeja
2016-01-27 19:18
#1

Jag kan tänka mig att ditt analyserande lätt blir en del av din sjukdom. Det är sällan någon mår bra av att analysera "allt" hela tiden. Då riskerar man att lura in sig själv i riktigt konstiga tankebanor till sist.

Det räcker med att analysera vissa saker i bland. När man har speciell nytta av att ta reda på hur något egentligen förhåller sig för att förstå det. Inte att hålla på till vardags dagligen och analysera allt och alla i sin omgivning. Det mår ingen bra av.

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

Ebolaa
2016-01-27 20:13
#2

#0 Hej TS! :)

Jag är lite inne på samma spår som Tjeja, försök att inte gräva ned dig i ditt analyserande. Klart att alla har perioder som man är lite mer inuti sitt huvud, speciellt om någon har utnyttjat en, det är tufft, och det får ju en tyvärr att ifrågasätta sig själv (även om man inte ska ta ansvar för det) och så blir man ju att ifrågasätta andras motiv mer, när man vet att man kan bli utnyttjad, eller vet att inte alla vill en väl.

Går du hos någon psykolog eller i samtal med någon? Där kan det ju vara tillfälle för dig att ta upp det du tänker på. Men att lägga ned mycket av sin egen tid till att grubbla, vrida och vända på saker, det kan få en att må rätt dåligt tillslut om man bli för "inne" i det.

Bättre att tända ett ljus än att förbanna mörkret.

Ahees1
2016-01-27 22:11
#3

Trivs bättre och mår bättre nu nar jag går runt och analyserar mig själv och andra. Som någon sorts självbekräftelse på att man är smart, vilket boostar en. även om analysen inte är rätt. Man gick mer i dimma förut i huvudet utan något sorts "mål" och livsstil.

Men kan tänka mig att det KAN som ni säger bli för mycket analyserande och bli skadligt, vilket jag inte vill. Så undrar om jag kan fortsätta analysera och må så här eller om jag borde lägga av helt och må sämre.

Upp till toppen
Annons: