Annons:
Etiketttänkvärt
Läst 5584 ggr
Kyllan56
2016-01-30 21:50

"Kejsarens nya kläder"

Det finns alltid någon som säger, som den lille pojken i sagan ”Kejsarens nya kläder” av H C Andersen, men han är ju naken! Men de flesta bländas av solen. För makt, prestige och pengar är berusande. Alla vet när man är berusad, så tänker man inte klart!

Paolo Macchiarini den ”store” thoraxkirurgen som opererat in stamcellspreparerade luftstrupar - var inte den han utgav sig för att vara. Han har lurat Ki och de var så till sig i trasorna av genombrottet, så de stängde av sitt kritiska tänkande. 

En oberoende utredare, Bengt Gerdin kom fram till att Macchiarini, gjort sig skyldig till forskningsfusk. Kirurgkollegor hade slagit larm till KI:s rektor Anders Hamsten att något inte står rätt till med dessa luftstrupar. Men KI slår fast att han inte begått forskningsfusk och fortfarande har deras förtroende. 

Vem är då denne man? Ja något stämmer inte för luftstruparna och förfalskade CV, som han också anklagas för, är inte det enda han har på sitt ”samvete”.

2012 ska nyhetsreportern på NBC, Benita Alexander göra ett två timmar långt reportage om Paolo Macchiarini, som fick namnet A Leap of Faith.

Hon begår ett journalistiskt kardinalfel. Hon faller för honom och fortsätter göra sitt reportage.  Samtidigt som de båda inleder ett förhållande.

Paolo Macchiarini friar till henne efter att han berättat att han skilt sig från sin första fru. Sommaren 2015 ska de gifta sig. Han har under deras förhållande, berättat för henne att han har mycket viktiga och prominenta vänner. Han är Påvens läkare. Bill och Hillary Clinton, Barack Obama, Putin är hans vänner. De blir alla inbjudna till bröllopet. Det är inte vem som helst som ska viga dem, det är Påven som ska förrätta vigseln på sitt sommarställe. Benita Alexander säger upp sig från sitt arbete och flyttar med sin dotter.

När inbjudningskort är skickade, gästerna har köpt nya kläder och flygbiljetter. Så läser Benita Alexander en artikel om att Påven är på resa när de ska gifta sig. Sakta går det upp för henne att hennes drömman är inget annat en en bedragare. Hon hyr en privatdetektiv, som upptäcker att Macchiarini inte är skild från sin fru sedan trettio år.

Det här är en man som manipulerar sin omgivning och kan konsten att dupera. Förmodligen ekar det tomt inom honom och han måste fylla sin personlighet med intressant material. Någon empati har han knappast ha. Han har opererat in sin luftstrupe i en kvinna som kunde levt länge till. När det började osa hett försvann han. 

Läs själva - utifrån journalisten Adam Ciralskys artikel - och bilda er en uppfattning om vad som fattas Paolo Macchiarini  . Hur han nästlade sig in i Benita Alexanders liv och med all sannolikhet manipulerade hennes objektivitet. Kärleken fick henne att förblindas och mista sin kritiska syn på mannen hon gjorde ett reportage om.

Nu har även - efter mycket om och men - KI genomskådat Macchiarini och han har fått sparken.

http://www.vanityfair.com/news/2016/01/celebrity-surgeon-nbc-news-producer-scam  (Artikel skriven av Adam Ciralsky)

.

”När Hjärtat och Sinnet är i balans… Då är allt möjligt”

Annons:
[bluepearl]
2016-01-31 06:24
#1

Okej…? Jag vet inte vad meningen är med detta inlägg…?

Kyllan56
2016-01-31 11:22
#2

#1 Jag la detta inlägg under tänkvärt, för det är ett bra exempel på hur en skicklig manipulatör "arbetar".

”När Hjärtat och Sinnet är i balans… Då är allt möjligt”

Ebolaa
2016-01-31 18:09
#3

Intressant!! Har också haft precis samma tankar om denne man, han är en stor skit, ursäkta mig! Jag hoppas att jag har fel om honom,  men tror att saker och ting bara kommer bli mer konstigt med Paulo Macchiarini.

Bättre att tända ett ljus än att förbanna mörkret.

[bluepearl]
2016-02-01 07:59
#4

#2 Aha. Har aldrig hört talas om honom.

Ebolaa
2016-02-01 11:51
#5

#4 Kolla svt play och en tredelad dokumentär som heter "Experimenten", så får du se hur fin människa vi pratar om. Han verkar så överdrivet sjuk och manipulativ. Han har i princip dödat 5 personer och ÄR FORTFARANDE verksam. Chefen på Karolinska har blivit helt duperad av denne man och ser att de får en framtid med hjälp av denne man, han tror helt blint på Paulo.

http://www.svtplay.se/video/5848124/experimenten/dokument-inifran-experimenten-stjarnkirurgen

Bättre att tända ett ljus än att förbanna mörkret.

Kyllan56
2016-02-01 13:39
#6

# 2  Dokumentärserien kan jag verkligen rekommendera! Tillsammans med hur han lurar Benita Alexander är det en studie i manipulationer. Du kan också se hur han försvinner när operationerna inte går som han hoppats på.

#5 Jag tänker på scenen där Paolo Macchiarini, sitter på en färja i Turkiet, tillsammans med dokumentärens journalist och en kirurgkollega. Kirurgkollegan berättar hur han ser på etik runt operationer. Att inte operera någon om man är minsta tveksam om operationstekniken och utgången. Paolo  Macchiarini sitter och håller på med sin mobil - tror jag det är - och ser allmänt uttråkad ut. Kollegan vänder sig till honom för att få hans åsikt.  Han besvarar inte riktigt frågan utan ser ut att vara någon annanstans.  Det är bara ett av hans sätt att framstå sig själv, som jag reagerade på.

”När Hjärtat och Sinnet är i balans… Då är allt möjligt”

Annons:
Funk4
2016-02-11 13:52
#7

Såg dox men visste inte mer om hans bakgrund. Man börjar ana att det inte bara gäller inom ett visst område, dvs att han kanske målat in sig i ett hörn vad beträffar det yrkesmässiga, och att det därmed kan ha berott på ett försvarsbeteende.. Frågan jag undrar över en del är hur man ska bemöta en sån person, går det ens att resonera med den personen kring beteende eller få dem att inse konsekvenser? Är detta en form av narcissism?

Kyllan56
2016-02-11 15:37
#8

# 7Jag tror man ska hålla sig väck från sådana personer. Det kan nog vara det, men i mina ögon har likna hans beteende en psykopats.

”När Hjärtat och Sinnet är i balans… Då är allt möjligt”

Ebolaa
2016-02-11 20:36
#9

#6 När du ebrättade om den där scenen i efterhand så såg jag den faktiskt framför mig, så JO. Det är mycket annat man också reagerar på, till exempel att han hela tiden "trycker på" sina kolleger eller chefer med tiden - att det ska tas snabba beslut, han har kort om tid, behöver veta NU. Liksom, det är ju ett sätt att dupera människor.

#7 Jag tror absolut att det är en form av narcissism. De har ju en helt extrem "grandios" självbild, och det kan man nog verkligen se att den här människan har. Nej, det är mycket svårt att resonera med en sådan person. Just för att de lever i en annan verklighet - han kommer svara att han bara har gjort sitt bästa, han menade väl, att han inte hade kunnat veta att det skulle gå som det gick med patienterna - tänkte på saker i ett större perspektiv. Det får ju hans känsla av ansvar att inte appliceras helt enkelt. Det krävs mycket för at han ska förndras, för ser han sig "i spegeln" så rämnar ju hela hans värld - så han kommer alltid hålla skenet uppe.

Bättre att tända ett ljus än att förbanna mörkret.

scheindel
2016-02-19 20:05
#10

Nu har Hamsten i alla fall "avgått", så några huvuden fick rulla i alla fall på grund av hur illa KIs ledning har skött hela saken.



Kyllan56
2016-02-19 20:11
#11

#10 Helt riktigt! Hur Hamsten &Co kunde gå emot kirurgprofessor Bengt Gerdin är sanslöst ansvarslöst! De hade svart på vitt och ändå litar de på Macchiarini.

”När Hjärtat och Sinnet är i balans… Då är allt möjligt”

Upp till toppen
Annons: