Annons:
Etikettbehandling
Läst 1878 ggr
myrelina
2016-02-02 18:52

Alternativ för inläggning

Hej! Jag har en historia av dåligt mående och nu i det sista har det blivit väldigt mycket värre. Intensiva ångestattacker flera gånger i veckan, går och lägger mig konstiga timmar på dygnet (full av ångest), börjar gråta och bryter ihop vid minsta lilla uns av stress. 

Ser rätt välfungerande ut utifrån (vill jag tro), studerar och jobbar (även fast närvaron är diskuterbar). Får högsta betyg på allt och sköter mitt jobb. 

 Orsaken att jag skriver är delvis då på grund av ångestattackerna. Det är ena punkten som gör att det känns ohållbart, just för att de är så aggressiva. Skriker rakt ut, slåss (mot mig själv, alltid ensam), är helt hysterisk, skadar mig själv. Absolut inte panikångest, tror inte att jag skall dö, men det är lite jobbigt ändå. 

Sedan är det det att jag mår så dåligt såpass ofta att jag inte klarar av möten med andra människor. Eller bara situationer kring andra människor just för att jag är så ångestfylld. Det leder otaliga gånger till att jag gör helt annat än det jag ska göra, exempelvis går och lägger mig i en skog och gråter i stället för att kunna ta mig till skolan, eller tar mig till skolan men går inte på någon lektion då jag i stället ligger på toaletten och gråter. 

Eftersom det bara blivit värre och värre i det sista har jag noga funderat över mina alternativ. Inläggning är en idé men där är två hinder. Det ena att jag är anorektiker sedan 7 år tillbaka och det med största sannolikhet skulle bli krångel där med maten. Det andra är att jag i ett sådant sammanhang absolut inte skulle kunna "fly" undan människor och jag är rädd att det skulle drabba mig negativt. 

Sedan har jag tänkt på sjukskrivning men då är jag rädd att det skulle gå ännu mer utför då jag skulle ryckas ifrån hälsosamma sammanhang (studier, vänner) och hamna efter vilket skulle vara en oerhörd stress. Så… ja. What to do? Tusen tack om  du orkat läsa detta långa inlägg, stor kram till dig. I dagsläget får jag terapi (privat) en gång varannan vecka och nyttjar inga piller.

Annons:
Maria
2016-02-04 11:30
#1

Man kommer ofta till ett stadium där man tappar kontrollen och du verkar ha kommit dit.

Det bästa tror jag är att du får vård och att du tar emot den för du kan nog inte klara detta på egen hand.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

[niklaeri02]
2016-02-04 13:08
#2

Ja har varit inlagd i fyra månader. Det var inte så farligt.🙂

myrelina
2016-02-04 15:08
#3

#1 Tack för svar! Alltså någon form av inläggning eller utökad behandling? 

#2 Tack för svar! Inlagd frivilligt? Hur mycket frihet upplever du att du har?

[niklaeri02]
2016-02-04 17:23
#4

Jag förstår inte frågan riktigt, men jag var där på tvång.

[niklaeri02]
2016-02-04 19:47
#5

Alltså, jag mådde ju dåligt psykiskt så kände mig inte tillfreds då jag var där, men på slutet av tiden där gick det bättre och kunde nästan uppskatta det.

Till en början fick jag inte gå utanför sjukhusavdelningen alls, sen vara ute med personal på typ promenader och på slutet behövde jag bara säga till personalen om jag skulle ut och "göra nåt".

Men om du ska till psyk, se till att ha typ en bärbar dator med kanske film, eller mobil med hörlurar med musik för att fördriva tiden med.

Ett tips.

Upp till toppen
Annons: