Annons:
Etikettbehandling
Läst 7598 ggr
[Sandi92]
2016-03-21 13:08

Slutat med ssri, känner mig arg och irriterad

Jag slutade för några dagar sen helt med mitt SSRI-preparat (Sertralin) efter att ha trappat ner under flera månader. Jag tror att medicinen först nu börjar gå  ur kroppen, för jag har i ett par dagar nu känt mig väldigt lättirriterad och arg på småsaker. SSRI stänger ju av känslor, både positiva och negativa, så jag antar att detta är ett tecken på att de börjar komma tillbaka. Nån som har liknande erfarenhet? Jag hoppas att jag även kommer kunna känna mer positiva känslor, inte bara negativa.

Annons:
Honestyisdead
2016-03-21 13:14
#1

Det är vanliga utsättningssymptom. Brukar gå över på någon vecka.

[GråHäxa]
2016-03-21 13:15
#2

Det är förmodligen utsättningssymptom. När jag slutat med ssri så har jag blivit väldigt arg, irriterad, ledsen och allmänt labil. Även om jag trappar ur så blir det alltid så när jag slutar helt. För mig har det tagit ca 3-4 veckor innan jag blivit hyfsat mig själv igen. Att du känner så nu behöver inte betyda att det är så du kommer att vara när du inte äter medicin.

[Sandi92]
2016-03-21 13:21
#3

Ok. Trodde inte jag skulle bli så påverkad efter att ha trappat ner så sakta. Förhoppningsvis går det över, för jag vill verkligen slippa ta mer medicin på ett bra tag nu.

[GråHäxa]
2016-03-21 13:26
#4

Det kan vara väldigt jobbigt att sluta med ssri. Jag har behövt bli inlagd pga utsättningssymptom. Men det kommer att stabilisera sig så småningom.

Honestyisdead
2016-03-21 13:27
#5

Jag slutade själv med SNRI för ett par veckor sedan. Har aldrig varit så aggressiv som jag blev då. Skrek på allt, stortjöt,   skällde på katterna och hade fruktansvärd ångest. Detta trots att jag hade trappat ned till lägsta dosen.

Jag valde att öppna mina kapslar och halvera även den lägsta dosen ett tag. Nu mår jag bättre och får bara lite ångest på kvällarna och är helt fri från medicinen.

Förr i tiden åt jag olika SSRI. Men de utsättningssymptomen var rena barnlek jämfört med den här gången. Blev riktigt rädd.

valanto56
2016-03-26 13:47
#6

Många läkare är inte medvetna om att även SSRI-preparat är beroendeframkallande och att man mår väldigt dåligt. Har själv gått igenom en utsättning. Om du vill prata av dig och vill bli stöttad så kan du gärna skriva PM.

Annons:
Honestyisdead
2016-03-26 13:55
#7

#6 Håller inte alls med. Jag har träffat många läkare i mina dar och alla har vetat om att man får utsättningssymptom.

valanto56
2016-03-26 17:21
#8

#7 Det är både och, min Mor fick nyligen SSRI och fick informationen att
det inte är beroendeframkallande." Möjligen lite obehagskänsla i kroppen
men inte mera ". Det är ju helt fel, kan ju ge  mycket obehagliga symtom.

Honestyisdead
2016-03-26 18:50
#9

Fast beroende och utsättningssymptom är inte samma sak.

[GråHäxa]
2016-03-26 21:53
#10

Precis beroendeframkallande och insättnings/utsättningssymptom är inte samma sak. Min erfarenhet är att läkarna är rätt bra på att informera om det, men det kan självklart finns läkare som är mindre bra på det också. Ibland vill de kanske inte säga att man kommer må skit heller eftersom alla inte får mer en lite obehag i kroppen. Mår man väldigt dåligt när man slutar eller börjar med en ny medicin så tycker jag man skall kontakta sin läkare. Förhoppningsvis kan dom hjälpa en igenom det värsta.

Upp till toppen
Annons: