Annons:
Etikettmedia
Läst 4181 ggr
Crucio
3/29/16, 7:48 PM

"Jag ska gifta mig, vet bara inte..." dokumentär.

Någon som lyssnat på denna radiodokumentär, "Jag ska gifta mig men vet bara inte med vem", om en kvinna som redan planerat sitt bröllop, satt ett datum ca. ett år från då dokumentären börjar osv., trots det lilla kruxet att hon är singel… Vill gärna höra vad andra tyckte.

http://sverigesradio.se/sida/avsnitt/644847?programid=3103


Sajtvärd på Skrivlust

Annons:
[Klave]
3/30/16, 11:55 AM
#1

Den var bra. Verkar vara en kvinna som är bekväm med sig själv men inte med att vara ensam vilket jag tror är A och O för att få ett förhållande att fungera. Jag gillar hennes optimism och hennes tankesätt kring att "drömma" och är själv väldigt avundsjuk på människor som kan göra det. Jag tror också att hon satte så mycket "krav" på hur hennes blivande man skulle vara för att hon undermedvetet visste att hon inte var redo.

Crucio
4/1/16, 7:51 AM
#2

Intressant. Jag håller nämligen inte alls med.

Tror personligen att om man verkligen är bekväm i sig själv så klarar man av att vara ensam, något hon uppenbarligen inte gör. Sedan tror jag inte hon satte så mycket krav på sin blivande man för att hon undermedvetet inte var redo; jag tror att det berodde på att hon levde i en fantasi som hon under lång tid broderat ut och att det resulterat i den här idealbilden av den blivande mannen.

Kan hålla med om att hon hade rätt i att man måste få drömma, men det var ju dock inte vad hon gjorde. Att drömma är att drömma. Den här kvinnan levde i en fantasi där hon redan köpt brudklänning, bokat kyrka osv. osv. trots att hon var singel. Hon har lyckats förtränga några viktiga faktum; om hon nu hade hittat en man under året, vad säger en ny partner om att man redan bestämt datum för ett bröllop? Hur många skulle inte bli bortskrämda av det? Och om hon mot förmodan skulle ha hittat en man som dessutom är villig att gifta sig på det datumet, så kanske han också har åsikter om bröllopet? Han kanske skulle vilja gifta sig någon annanstans eller hade helt andra tankar om hur bröllopet skulle se ut. Är ju inte bara en part i ett förhållande som har något att säga till om ang. bröllopet liksom.

Hon levde helt enkelt i en otroligt narcissistisk fantasi som jag tycker tyder på att hon i botten vantrivs något jäkligt med sitt liv. Förvånar mig inte heller att hon fick så få matchningar på speeddejterna; kan tänka mig att man framstår som något desperat när man är mer fokuserad på det där bröllopet man SKA ha inom ett år, snarare än på nuet. Hon skulle tjäna på att gå i terapi och få en mer realistisk livssyn.


Sajtvärd på Skrivlust

Aniara14
4/15/16, 10:35 PM
#3

Citat från artikeln på SR:s hemsida:

"Hon spar varenda krona och på jobbet börjar de tro att hon är galen och är rädda för vad som ska hända om det efterlängtade inte sker."

Det understrukna är vad jag tror också. Har aldrig hört talas om nåt liknande förut. "Helkonstigt" är väl bara förnamnet…🤔🤔

An ounce of prevention is worth a pound of cure

Upp till toppen
Annons: