Annons:
Etiketterdepressionångest
Läst 2833 ggr
Trico
2016-07-31 19:53

Rädd för att få panikattack på jobbet

För några dagar sedan fick jag en ordentlig panikattack på jobbet vilket ledde till att jag hamnade på akuten. Det är första gången jag haft en panikattack och jag antar att det är därför jag reagerade så kraftigt. Mina kollegor ordnade även så att jag fick ledigt över helgen (tre dagar) då de inte tyckte att jag var i skick för att jobba.

Nu är det dock söndagskväll och jag sitter här med en sån extrem ångest över att behöva gå tillbaka till jobbet igen imorgon. Jag har vantrivts sedan jag började, men det har ändå varit hanterbart eftersom jag kunnat kämpa mig igenom dagarna, men jag vet inte hur jag ska kämpa mig igenom en panikattack? Jobbar för övrigt i ett stort varuhus vilket innebär mycket stress och kundkontakt, så måste jag vara trevlig och effektiv hela tiden. Ibland sitter jag även i kassan eller info-disken i flera timmar och då finns det ingen möjlighet alls för mig att gå undan om jag skulle börja må dåligt.

Jag är visstidsanställd och jobbar bara sex dagar till (utspritt över två veckor), så det är ju ingen ide att säga upp sig. Jag vet att det enda alternativet är att bara ta sig igenom de här sista dagarna, men jag är så sjukt rädd för att få en till panikattack. Det var verkligen det hemskaste jag varit med om. Jag känner mig också dålig för att ha missat så mycket arbetstid och helt enkelt varit en "börda" för mina chefer och kollegor (de är ju de som har fått hoppa in när jag varit borta.) Jag är rädd att de kommer vara arga på mig när jag kommer tillbaka.

Jag känner mig bara så fast i situationen. Jag måste ju gå dit igen imorgon och vara där i nio timmar, och det gör mig så himla ångestfylld.

Annons:
OlgaMaria
2016-07-31 20:06
#1

Du kan sjukanmäla dig. Och du har rätt att få "sjuklön" efter en karensdag. Första karensdagen ska väl vara för några dagar sen, och sen sjukdagar med sjuklön. Först efter sju dagar behöver du läkarintyg för att ha rätt till sjuklön. Så sjukanmäl dig imorgon och se hur det känns sen.

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

Trico
2016-07-31 20:36
#2

#1 Problemet är bara att jag redan känner mig så himla dålig för att ha missat så mycket arbetstid redan. Jag har bara jobbat en månad och utöver de här tre dagarna som jag var borta har jag även varit borta två dagar pga magsjuka. Det är ju en hel arbetsvecka redan. Det är mitt första "riktiga" jobb så jag vill ändå göra ett någolunda bra intryck, även om det kanske är försent nu.. Ska tänka lite mer på hur jag ska göra dock!

OlgaMaria
2016-07-31 20:54
#3

Alla har rätt att vara sjuka och frånvarande från jobb, oavsett hur kort/långt man jobbat osv. Jag hoppas dock att du repar dig.

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

xirya
2016-08-01 00:32
#4

Det stämmer att den första brukar vara värst. Jag tycker att du borde vila upp dig och undvika stress. Förstår att det känns taskigt mot dina kollegor, men du måste ju tänka på dig själv också.

Agafia
2016-08-01 13:12
#5

Stanna hemma och vila i stället för att göra dig själv illa , kanske inte din grej att jobba i ett varuhus ? Sköt om dig 😊

Trico
2016-08-01 22:04
#6

Tack, vad fina ni är. Det hjälper lite mot skuldkänslorna att höra att det inte är världens undergång att inte gå till jobbet (även om jag förstår det rent logiskt är det svårt att inte tänka så ändå)

Jag klarade inte av att gå dit idag. Fick en panikattack när jag gjorde mig i ordning imorse som varade i ca 15 minuter och efteråt kände jag mig helt förstörd. Jag ringde inte och sjukanmälde mig (vilket jag vet var jättedumt) och stängde även av mobilen ett tag då jag kände mig så ångestfylld att jag inte visste vad jag skulle göra. Bad dock en  vän ringa in under eftermiddagen och förklara kort vad som hänt och säga att jag antagligen inte skulle komma in imorgon. Vet att jag kommer behöva prata med chefen imorgon och förklara, men jag har så himla svårt att prata om det utan att bryta ihop. Funderar på att be min vän som är väldigt medveten om situationen att ta det samtalet också, men det kanske är jätteoprofessionellt..  Det känns bara som att allting rörande jobbet är så stressigt och läskigt just nu att jag bara vill ignorera det helt och hållet. Jag kan liksom inte slappna av utan går bara runt i lägenheten och oroar mig. Har inte sovit någonting varken inatt eller under dagen, för även om jag är trött får jag ingen ro till att faktiskt ligga ner. Känns bara som att jag måste fly på något sätt.

Ska ringa vårdcentralen också och boka en tid hos deras psykologmottagning också. Vet inte hur lång kötid de har eller om det kommer hjälpa, men då känns det som att jag gör någonting iallafall.

Annons:
OlgaMaria
2016-08-01 22:16
#7

Kan du inte skicka sms eller maila till din chef? Rekommenderar dig att ta mycket magnesium. Det hjälper en att slappna av. Kram!! Jag tror det blir svårt för dig att gå tillbaka till jobbet nu öht. Be om en tid till läkare först på vårdcentralen om du vill ha ett sjukintyg till din chef.

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

Trico
2016-08-01 22:41
#8

Tyvärr kan jag inte smsa då det är ett kontorsnummer och jag har endast mejladressen till min andra chef som är på semester. Tycker väl nu att jag nog borde skrivit ner den andres mejladress också, men det är ju lätt att vara efterklok. Det är lite knepigt att ringa in och sjukanmäla också för det är ibland olika personer som svarar, så jag har liksom inget sätt att direkt kontakta chefen utan får oftast vänta på att han ringer mig.

Känner också att det nog kommer bli svårt att komma tillbaka nu. Jag vill ändå gå tillbaka någon dag (eventuellt t.o.m efter att min anställning gått ut) bara för att inte låta ångesten begränsa mig helt och hållet. Kanske inte borde tänka på just det ännu dock.

Kan nog vara bra att be om tid hos en läkare först, ska göra det. Denne borde ju kunna hänvisa mig vidare till psykologmottagningen om hen tycker det skulle passa, antar jag.

Kram! <3

Viljans
2016-08-17 23:09
#9

Hej, jag vet att jag är lite sent ute, men jag måste bara säga att jag vet precis vad du går igenom. Eller kanske inte precis, men liknande iallafall. Jag har alltid haft problem med att kunna behålla ett jobb pga panikångest. Ibland kan det gå flera månader och det ändå går helt okej, men sen får jag en ångestattack och efter det har jag aldrig kunnat gå tillbaka till mitt jobb, då får jag ångest  VARJE dag som jag tänker på just det jobbet och jag sjukanmäler mig oftast i 1-2 veckor och sen slutar det med att jag har sagt upp mig. (Detta har hänt ca 4-6 gånger).

Mitt enda tips är att, försök att tänk att det inte är ditt fel. Det är OKEJ. Visst kommer cheferna tycka att du är världens idiot och förmodligen döma dig (egna erfarenheter) men vilka är dem att döma? 

Jag har gjort samma sak som dig, stängt av telefonen, bett kompisar förklara åt mig, SPYTT för att jag blivit så stressad, ljugit 832342 gånger om varför jag inte är på jobbet. Det ENDA som hjälpte mig var att jag hittade ett jobb där chefen förstod min situation, jag var ärlig om min panikångest från början och de accepterade det och framförallt STÖTTAR mig. Utan en så förstående chef hade jag nog förmodligen blivit av med detta jobb också. 

Hoppas du hittar ditt sätt att hantera ångesten! <3

Upp till toppen
Annons: