Annons:
Etikettallmän-psykologi
Läst 6341 ggr
[postmortum91]
8/17/16, 10:09 PM

Övertygad om att dö ung

Tror ni en fullt frisk person på något sätt undermedvetet kan känna på sig att man kommer dö i förtid? Jag är 25 och har hela livet känns som att jag kommer dö ung. Jag känner mig övertygad om att jag kommer dö inom 10 år. Jag är livrädd för att dö. Tror ni jag inbillar mig eller tror ni man på något sätt faktiskt kan veta sånt?

Annons:
Honestyisdead
8/17/16, 10:18 PM
#1

Det är vanligt att känna så och de flesta lever långt mycket längre än dom trodde.

[postmortum91]
8/17/16, 10:20 PM
#2

Hoppas du har rätt 😊 Jag älskar att leva och jag lever min dröm, känns overkligt att jag ska få vara så lycklig utan att allt ska gå åt helvete

Lona
8/17/16, 10:42 PM
#3

Hela min uppväxt var jag övertygad om att jag skulle dö ung, i synnerhet som jag alltid haft uttalade suicidtankar. Det var nästan snopet att fylla 25 och inse att jag i allra högsta grad levde. Nu är jag drygt 40 och ja, jag lever uppenbarligen fortfarande. (Det skulle väl i och för sig vara ungt att dö nu med men inte på samma sätt). Det är som Hera skrev vanligt att känna så.


"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

Tjeja
8/17/16, 11:34 PM
#4

För mig är det helt tvärt om! Jag tror jag kommer dö urgammal! Jag är rädd för smärta och att bli ensam kvar!! Vill inte alls leva till 120 liksom. Jag är nöjd om jag får några friska år efter pensionen och sedan får dö knallfall! Jag är alltså inte suicid på något vis eller önskar dö tidigt så. Men jag vill inte bli äldre än gatan och ffa inte som sjuk och full med krämpor o smärtor. Hellre dör jag ung och/eller lycklig. Livet är mest tungt och jobbigt ändå redan utan sjukdom och fysiska smärtor liksom. Jag har lite av ett ordspråk jag gjort till "mitt". " Den som dör lyckligast vinner!" ;-b

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

greenseng
8/18/16, 12:28 AM
#5

#4

" Den som dör lyckligast vinner!"

😃 😃 😃 👍

  Den var bra!

I och för sig kanske man inte vill dö när man är superlycklig. Och det finns kanske någon annan som blir väldigt ledsen. Men… trots allt… Det är nog bra att vara lycklig när man dör.

Det sägs att om en människa har ett leende kvar på läpparna när hon dör så kommer hon automatiskt till himlen. Hörde någon gång att det ibland kan hända med små barn.

Jag trodde med absolut säkerhet att jag aldrig skulle ha en chans att hinna bli 40 år. Snacka om förvåning när det visade sig att jag hade totalt fel.
Men här handlade det inte om några undermedvetna känslor.
Satt en kväll och begrundade hur jag levde och såg det som ren logik att jag inte skulle bli speciellt långlivad.

Men å andra sidan så har aldrig döden verkat skrämmande på något sätt. Lätt att säga nu kanske! 😃
Men döden är väl egentligen något helt naturligt och är ett element av livet.
Den är väl egentligen lika naturlig som födelsen.

   Meditationen tar dig varsamt fram... fram mot ett uppvaknande.

Honestyisdead
8/20/16, 9:05 AM
#6

Sedan finns det så klart de som tror att de kommer dö unga och gör det. Men jag är övertygad om att det beror på ödet/slumpen och inte att personens känsla varslade om framtiden. Och så finns det ju dom som väljer att dö.

Annons:
Handikappadmus
8/23/16, 5:59 PM
#7

Det är väldigt vanligt att känna dödsångest någon gång i livet, tex alla som själsligt har varit med om något svårt i livet brukar få en dos utav detta fenomen, kanske räknas det som en varning?  Vanligt är det ska du veta. 

Du är 25 dock,  vilket låter som den "perkfekta åldern" för en ålderskris, för mogen för ungdom, för omogen för vuxenlivet. Det behövs egentligen ingen förklaring till varför. 

Lev livet så länge det varar, det är normalt, och det är övergående.

Upp till toppen
Annons: