Annons:
Etikettbehandling
Läst 1392 ggr
Azalhea
2016-09-28 23:24

Medicinprövning

Mot bipolär typ 2. (Nyligen diagnostiserad) Även adhd, gad å ocd i botten Hittills igenom åren har jag provat: - cipralex -citalopram -fluoxetin -sertralin -risperdal -abilify -Ritalin -sobril -atarax -theralen Just nu står jag på fluoxetin, sobril och theralen. Av ovanstående mediciner har jag mått dåligt på alla möjliga vis och behandling har avslutats. Otroligt läkemedelskänslig och läkaren vill nu sätta in både lamictal och seroquel. Har en ganska grov övervikt och behöver något viktneutralt. Någon som är bipolär som slipper äta medicin? Kan man göra något själv? Och har NÅGON ssri/ssnri hjälpt er? Jag vill inte ha såna här tunga mediciner man blir slö, hungrig och fet av. Heller inte alla otäcka jävla biverkningar som medföljer. Behöver komma i kontakt med några bipolare :)

Annons:
xirya
2016-09-29 05:40
#1

Jag har lamictal. Man kan ju gå upp i vikt av den, men jag har snarare gått ner i vikt under tiden jag har haft den, men det är nog av andra orsaker. Du kan ju testa? Får du utslag av den så ta kontakt med sjukvården direkt.

Jag vet att SSRI har fungerat bra för en del som har bipolär typ 2, men jag blir hypomanisk av dem. 

Det är möjligt att det finns några med bipolär sjukdom som kan hantera det hyfsat utan läkemedel, men det är nog rätt ovanligt. Många som har cyklotymi klarar sig nog hyfsat utan läkemedel, men jag gissar bara. 

Man kan göra mycket själv, men för de flesta av oss så är nog läkemedelsbehandling ett nödvändigt ont. Många av oss som har bipolär sjukdom har problem med rutiner, det är viktigt att vi får tillräckligt med sömn, kommer ihåg att ta medicinerna och undviker alkohol osv. Det finns självklart mer man kan göra, men jag får återkomma när jag är lite mer vaken och klar.

Du får förresten gärna skicka PM om du känner att du behöver peer support. Det gäller ju er andra som läser också. Det är bara att skriva.

Upp till toppen
Annons: