Annons:
Etiketterdepressionångest
Läst 1786 ggr
miia84
2016-10-16 22:17

tvångssyndrom nekad hjälp

Hej

jag e en tjej som ha tvångssyndrom sen många år tillbaka och tro att jag ha fått medel depression med.

Jag vill få hjälp med kbt terapi men 2014 då jag ville ha hjälp från psykiatrin sa de att de kan inte ge mig de i min stad, för många avbrutna terapier mm. Jag sa de är för ni har bytt personal många gånger då, han sa att han kan skicka en remiss till uppsala till en kbt teraupt.

Det gjorde han men jag var redan då för dålig i mitt tvång att ta mig hemifrån skulle ta minst 2 tim. Jag ha blivit sviken där förut och vände mig till min mottagning och där vart de problem med tider. Jag blev hotad av en granne och alla mina psykiatri rädslor kom tillbaka på nåt sätt och måste börja om att gå till en kurator mm och nästa steg är en kbt teraupt. Jag ha gått i kbt terapi sen 2007 med pauser mellan och även internetterapi med karolinska i sthlm.

Jag ha inte lätt att ta mig ut om dagarna killen e bortrest och han kanske inte kommer tillbaka. Jag ha min hund rex som jag gå ut med men ha även polare som hjälper till att gå med honom. 

De med killen tog energi och nu när han e borta kan de vara som att de blir extra jobbigt, har problem att ha lampor på hemma i min lägenhet de är ett tvång jag ha då.

Han hjälpte till hemma mycket och jag gick emot mycket tvång då, men nu har jag boendestöd oftare men allt här hemma påminner om honom och jag blir lessen ofta 22 till 01 nästan varje dag.

Jag kan även säga i fall de e någon expert här att jag käkar antidepp och gjort i 10 11 år snart och de senaste 2 åren högsta dos då mitt tvång blivit värre. De har inte hjälpt.  Jag ta 2 lergigan varje natt för sömn, och 5 milligram stesolid de är lugnande och de behöver jag inte ta men tar de nästan som ett tvång och tar de varje kväll då.

Stesolid är starkt beroende och kan vara de som gör mig deppig i fall jag e utan de ha läst om låg dos mm. Jag ville nu mest skriva då, men samtidigt vill jag få tips om grejer jag kan göra för att må bättre i min medel depression till jag få tid till läkaren. Jag ha läst allt de där om sömn, bra kost mm.

Annons:
OnlineCores
2016-10-28 00:16
#1

OCD är ett sätt för hjärnan att hantera ångest, enkelt översatt. Medicin äter man för att dämpa ångesten, och vid ex OCD specifikt så brukar man äta serotonintillskott som ska fungera som hjärnans olja. Utan serotonin så kan inte annan substans transporteras till rätta ställen och då åker substanserna ner till Amygdalan (reptilhjärnan eller hjärnstammen). Det skapas en ångeststorm där eftersom Amygdalan driver instinkterna och därför får du tvångstankar. Alltså din hjärna fixerar på något för att hantera den extrema ångesten.

Vet inte om någon har sagt det till dig, men man kan i vissa fall lära sig att ha ångest istället för tvång och därmed kan du bryta en ond cirkel eftersom man brukar få ångest av just tvånget.

Vanligt förekommande är att många brukar identifiera sig med tvångstankarna och inte se det som en sjukdom. Det är i allra högsta grad neurologiskt, med det sagt så vet jag inte om det är medfött eller inte. Vissa tror de, vissa tror det inte…

Ska också tilläggas att jag INTE är expert, utan jag är bara en supernörd.

Whoever is careless with the truth in small matters cannot be trusted with important matters.

vallhund
2016-10-29 04:34
#2

#1 Vi får hoppas att TS inte tar dig på allvar.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

OnlineCores
2016-10-29 20:16
#3

#2 Vad menar du, och vad står TS för? Dr. Phils klipp på Facebook, för att ange en källa.

Whoever is careless with the truth in small matters cannot be trusted with important matters.

vallhund
2016-10-30 04:01
#4

TS = Tråd Skaparen, alternativt Tråd Starten.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

OnlineCores
2016-10-30 10:57
#5

#4 Du får gärna berätta varför vi ska hoppas på att "TS" inte tar oss på allvar? Du får hoppas på vad du vill, kunde inte bry mig mindre. Men när du kommenterar mitt inlägg som en översittare, då biter jag tillbaka. 

Jag skrev fakta på ett lättförståeligt sätt för att ge en överblick om vad det är för något, kunskap kan aldrig skada.

Whoever is careless with the truth in small matters cannot be trusted with important matters.

Ebolaa
2016-11-05 19:26
#6

#0 Hej, Miia48!!

Din historia som du berättar om är något som jag själv är väldigt engagerad i,  alltså frågor om mänskliga rättigheter. I ditt fall om rätten till adekvat vård.

Det du berättar om är inte okej; att ekonomiska värden styr vad du får för vård eller att du blir nekad vård. När enskilda individer har visat på att vissa metoder inte fungerat, eller avbrutits gång på gång,skapar det en bild för vården att du inte är "mottaglig" för denna vårdform - och därför tänker de inte heller ge dig den eftersom den inte visat på den effekt de önskar.

MEN själva problemet med detta är att det är välfärdsstatens skyldighet att då skapa en vårdform som fungerar för dig i ett längre perspektiv, eller alternativt lyssna till varför den avbrutits och att då  försöka skapa andra förutsättningar som gör att du kan upprätthålla vården.

Du bör därför tänka igenom dina tidigare terapiformer och sedan skriva ned svar påföljande frågor;
1. Du säger att du vill ha KBT, hur ger den dig lindring? Vad är metodens effekter på ditt mående och din sociala situation?  
2. Vad var det som gjorde att vården avbröts? 
3. Vad händer med ditt mående när du inte har fått behandlingssamtal? Alltså, på vilka sätt försämras ditt mående?

När du har tänkt igenom dessa frågor ordentligt, och verkligen försöker minnas vad som hände under de perioder du avbröt vården, så ska du kontakta patientombudsmannen i din kommun. De är "experter" på juridiska frågor, som dina rättigheter, och kan hjälpa dig komma på rätt.

Jag vet att det kan vara väldigt svårt att få den hjälp man behöver, och ännu svårare är det när man inte orkar stå för sina rättigheter. Så som det kan vara när man är sjuk. Är du trygg med din kontakt till boendestöd? För i så fall kan denna hjälpa dig med att formulera dessa saker jag skrev om ovan, och hjälpa dig med kontakten till en patientombudsman och psykiatrin. Boendestödjaren kan du också be att kommer med på dessa möten så att din röst blir hörd under mötet. Det kan även vara bra att de får lyssna på någon som känner dig och träffar dig regelbundet, det skapar således en starkare bild av det du berättar om.  

Får du ingen hjälp av patientombudsmannen, kan du även kontakta en brukarförening för psykiatriska funktionsnedsättningar  i din stad eller i närheten och frågar om de kan hjälpa dig vidare på något sätt. 

En annan sak jag också vill skriva om är angående ditt bruk av stesolid. Det du beskriver om att du inte behöver ta stesolid, men tar det ändå. Det visar ju på att du intalar dig själv om att du behöver det -även om du inte har symtom som stesolid hjälper mot. Det här är vad man kallar för missbruk, och ja, stesolid är beroendeframkallande. 

Stesolidens, eller ja även andra former av bensodiazepiner, effekter hjälper mot ångest, men de framkallar även en värre ångest under tiden de går ur kroppen. Så för mig låter det inte konstigt att du känner att du behöver denna medicin, men du bör verkligen prata med en läkare om detta eftersom ett beroende av bensodiazepiner är bland det farligaste som finns i beroendeväg. Har man utvecklat ett beroende och blir av med sin medicin, så kan man dö, vanligtvis av en stroke. Så man ska verkligen ta det här på allvar. 

Samtidigt förstår jag att du inte vill bli av med denna medicin, eftersom den faktiskt lindrar din ångest. MEN faktum kvarstår att du, i din sociala situation, inte mår bra, och då blir denna drog extra viktig. Men den hjälper dig inte, den drar bara ut på dina problem och får dig bara att stanna kvar på denna ruta.

Kram!

Bättre att tända ett ljus än att förbanna mörkret.

Annons:
Upp till toppen
Annons: