Skriv ett nytt inlägg! Aktuellt just nu (3) Senaste inläggen

01. Akuta situationer 02. Allmän psykiatri 03. Allmän psykologi 04. Personliga berättelser 05. Anhöriga 06. Behandling/Medicin 07. Beroende 08. Bipolär sjukdom/Manodepression 09. Depression/Ångest 10. Kronisk smärta påverkar själen 11. Neuropsykiatriskt 12. Personlighetsstörningar 13. Psykoser 14. Schizofreni 15. Stress/Tvångstankar 16. Sömnproblem 17. Tvångsvård/Rättsligt 18. Ätstörningar 20. Dagens fråga 21. Självtester 22. Stödorganisationer 23. Tänkvärt 24. Undersökningar 30. Bok/Filmtips 31. I Media 32. Positiva/Negativa 33. Skratta är nyttigt 34. Utanför ämnet 35. Om sajten/Om iFokus
06. Behandling/Medicin

Vart ska man vända sig?

2016-11-07 13:06 #0 av: Katarina97

Har tidigare haft svåra problem med ångest och depression och då fick jag behandling av BUP. Nu känner jag att det börjar bli riktigt illa igen och känner att jag behöver hjälp, trots att jag hatar att söka hjälp. Men nu är jag över 18 ock kan därför inte gå till BUP och jag vet inte vart jag ska vända mig? Borde jag gå till vårdcentralen eller en ungdomsmottagning? Vad är bäst? Är det gratis med psykiatrisk hjälp på vårdcentralen om man är under 20? 

Anmäl
2016-11-07 13:09 #1 av: Hera

Du ska vända dig till vuxenpsykiatrin. 

Anmäl
2016-11-07 13:13 #2 av: Zadeira

Du kan gå genom din vårdcentral och få remiss till vuxenpsykiatrin, eller så vänder du dig till psykiatrin direkt. Om det är riktigt illa och akut så finns det psyk-akuten att vända sig till, där får man oftast både akut hjälp men även hjälp att hitta en långsiktig vårdenhet.

Anmäl
2016-11-07 13:32 #3 av: crins

Gå till din vårdcentral! Där kan du få din hjälp du behöver! De har beetendevetare, du kan få prata med! Besöket kostar ,men det finns ju högkostnadskort! Så går du många gånger så behöver du inte betala!
Så är det för alla! Går man ej ofta till läkaren får man betala varje gång!

Anmäl
2016-11-07 13:33 #4 av: Katarina97

#1 och #2 Är det gratis att gå till vuxenpsykiatrin om man är under 20? Går fortfarande i gymnasiet och har fått indraget studiebidrag pga för hög frånvaro eftersom jag ofta mått för dåligt för att ta mig dit, så har ingen inkomst överhuvudtaget just nu

Anmäl
2016-11-07 13:38 #5 av: Katarina97

#3 kostar det alltså även om jag är under 20? Vanlig sjukvård är ju gratis om man är under 20, har som sagt ingen inkomst just nu.

Anmäl
2016-11-07 14:00 #6 av: Marr

När jag läser i denna länken så får man även som 23-25 år söka hjälp på ungdomsmottagning...fast det gäller Västra Götaland men borde ju vara samma i hela landet.

Just det att många i din ålder studerar, ska verkligen inte hindra en att söka hjälp pga kostnader...antar att det är kostnadsfritt eftersom man får vända sig till ungdomsvården efter 18 år, men det vet tyvärr inte jag.

http://www.1177.se/Vastra-Gotaland/Tema/Psykisk-halsa/Soka-vard-och-hjalp/Soka-vard/Att-ma-psykiskt-daligt-som-ung/ 

*Jag tror mer på Ufo, än på Sifo*

Anmäl

Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.