Annons:
Etikettbehandling
Läst 1009 ggr
Katarina97
11/7/16, 1:06 PM

Vart ska man vända sig?

Har tidigare haft svåra problem med ångest och depression och då fick jag behandling av BUP. Nu känner jag att det börjar bli riktigt illa igen och känner att jag behöver hjälp, trots att jag hatar att söka hjälp. Men nu är jag över 18 ock kan därför inte gå till BUP och jag vet inte vart jag ska vända mig? Borde jag gå till vårdcentralen eller en ungdomsmottagning? Vad är bäst? Är det gratis med psykiatrisk hjälp på vårdcentralen om man är under 20?

Annons:
Honestyisdead
11/7/16, 1:09 PM
#1

Du ska vända dig till vuxenpsykiatrin.

Zadeira
11/7/16, 1:13 PM
#2

Du kan gå genom din vårdcentral och få remiss till vuxenpsykiatrin, eller så vänder du dig till psykiatrin direkt. Om det är riktigt illa och akut så finns det psyk-akuten att vända sig till, där får man oftast både akut hjälp men även hjälp att hitta en långsiktig vårdenhet.

crins
11/7/16, 1:32 PM
#3

Gå till din vårdcentral! Där kan du få din hjälp du behöver! De har beetendevetare, du kan få prata med! Besöket kostar ,men det finns ju högkostnadskort! Så går du många gånger så behöver du inte betala! Så är det för alla! Går man ej ofta till läkaren får man betala varje gång!

Katarina97
11/7/16, 1:33 PM
#4

#1 och #2 Är det gratis att gå till vuxenpsykiatrin om man är under 20? Går fortfarande i gymnasiet och har fått indraget studiebidrag pga för hög frånvaro eftersom jag ofta mått för dåligt för att ta mig dit, så har ingen inkomst överhuvudtaget just nu

Katarina97
11/7/16, 1:38 PM
#5

#3 kostar det alltså även om jag är under 20? Vanlig sjukvård är ju gratis om man är under 20, har som sagt ingen inkomst just nu.

Marr
11/7/16, 2:00 PM
#6

När jag läser i denna länken så får man även som 23-25 år söka hjälp på ungdomsmottagning…fast det gäller Västra Götaland men borde ju vara samma i hela landet.

Just det att många i din ålder studerar, ska verkligen inte hindra en att söka hjälp pga kostnader…antar att det är kostnadsfritt eftersom man får vända sig till ungdomsvården efter 18 år, men det vet tyvärr inte jag.

http://www.1177.se/Vastra-Gotaland/Tema/Psykisk-halsa/Soka-vard-och-hjalp/Soka-vard/Att-ma-psykiskt-daligt-som-ung/

 *Jag tror mer på Ufo, än på Sifo*

Annons:
Honestyisdead
11/7/16, 2:36 PM
#7

#4 Det vet jag inte om det gör.  Men det är i vilket fall som helst dina föräldrar som ska betala så du får träffa läkare. Det är deras skyldighet.

Upp till toppen
Annons: