Annons:
Etikettallmän-psykologi
Läst 2258 ggr
sp0ngeb0b
2016-11-09 11:17

Saknar motivation

Jag hade en depression som började för ungefär 4 år sedan, och efter ca ett år hade jag tagit mig ur den och jag mådde riktigt bra under en lång tid. Men jag har hela tiden haft ups and downs, mer eller mindre. Det har aldrig gått tillbaka till att vara så illa som det var för 4 år sedan, men jag har fortfarande mått rätt kasst i perioder. Nu på senaste tiden känns det dock som att jag är på väg tillbaka… Jag har tappat motivationen till skolan och plugget, trots att jag tycker det är intressant. Jag har kunnat motivera mig till att plugga i ett helt år på universitetet oavsett om det har varit intressant eller inte men nu går det inte längre. Jag har tappat nästan all lust att träna, som jag alltid har tyckt varit riktigt roligt (jag gör det dock ändå, om än mer sällan än förr, men jag får verkligen kämpa mig dit). 

Detta ger mig ångest - att jag inte pluggar eftersom jag kommer misslyckas med tentorna, jag känner att jag misslyckas lite med livet och i princip kastar bort min utbildning. Dessutom får jag ju inga CSN-pengar heller om det går för dåligt. Jag får ångest av att jag inte tränar tillräckligt eftersom jag länge har haft som mål att bygga starka muskler och nu tappar jag allt. Och eftersom jag har kämpat med att gå ner i vikt och vill gärna hålla kvar min vikt och inte gå upp mer. 

Jag vill verkligen försöka ta mig ur det här innan det blir värre, och innan jag har missat för många tentor. Jag försöker ta hjälp av min pojkvän och mina vänner, men jag har svårt för att ta upp sånna här saker och det blir i stället att jag träffar dem, har roligt och glömmer mina bekymmer och sedan kommer hem och får ännu mer ångest. 

Jag vet inte vad jag ska göra… behövde skriva av mig. Jag välkomnar alla tips jag kan få 😢

Annons:
Katarina97
2016-11-09 15:53
#1

Har tyvärr inga tips överhuvudtaget men vill bara säga att du inte är ensam, jag känner igen mig så mycket i det du skriver och följa tråden ifall någon annan kommer med några bra tips.

sp0ngeb0b
2016-11-09 16:14
#2

#1 Usch, hoppas någon har något tips då så att vi båda kan försöka lösa det. Jag förstår om ingen kan hjälpa för jag vet själv inte vad som skulle kunna lösa det. Oftast brukar jag veta hur jag ska lösa mina problem, även om jag inte orkar göra något åt det. Men detta känns lite som ett hopplöst fall just nu i alla fall 😕

Annielle
2016-11-09 17:45
#3

Om ni inte redan gör det skulle jag råda er till att ta kontakt med någon att prata med , läkare på vc som ni kan be om remiss till psykiatrin eller om man kan söka direkt till psykiatrin utan mellanhand där ni bor?!? När det börjar rulla på så nerför behöver man ju hjälp med att bryta det så att man inte hamnar djupt nere och får det ännu svårare att ta sig tillbaka.

*kram*

Var dig själv, det finns redan så många andra.

Upp till toppen
Annons: