Skriv ett nytt inlägg! Aktuellt just nu (3) Senaste inläggen

01. Akuta situationer 02. Allmän psykiatri 03. Allmän psykologi 04. Personliga berättelser 05. Anhöriga 06. Behandling/Medicin 07. Beroende 08. Bipolär sjukdom/Manodepression 09. Depression/Ångest 10. Kronisk smärta påverkar själen 11. Neuropsykiatriskt 12. Personlighetsstörningar 13. Psykoser 14. Schizofreni 15. Stress/Tvångstankar 16. Sömnproblem 17. Tvångsvård/Rättsligt 18. Ätstörningar 20. Dagens fråga 21. Självtester 22. Stödorganisationer 23. Tänkvärt 24. Undersökningar 30. Bok/Filmtips 31. I Media 32. Positiva/Negativa 33. Skratta är nyttigt 34. Utanför ämnet 35. Om sajten/Om iFokus
03. Allmän psykologi

Krisfaser Psykologi

2016-12-16 13:55 #0 av: Lillen05

Dem olika krisfaserna som man kan gå igenom är ju:

• Chock fasen
  • Reaktions fasen
  • Bearbetnings fasen
  • Nyorienterings fasen   

Men jag undrar om det är någon som vet om man kan gå igenom två faser samtidigt? T.ex att man kanske är i reaktions fasen, att man reagerar med osunda försvar eller hittat en tillfällig lösning på ett problem, men att man samtidigt är i bearbetnings fasen och vet att man har problem fast man vet inte orsaken till det.

Anmäl
2016-12-16 15:27 #1 av: nypisnina

Så kan det säkert vara i övergångarna mellan faserna. Jag har aldrig läst om det. Det jag däremot vet är att man kan hoppa över en fas, t.ex. chock fasen.

Anmäl

Bli medlem på iFokus

För att kunna delta i diskussionen måste du bli medlem på iFokus. Det går snabbt, enkelt, och kostar ingenting. Medlemskapet ger dig tillgång till över 300 sajter.