Annons:
Etikettallmän-psykiatri
Läst 1896 ggr
LaPrincipessa
2017-01-09 16:13

Från aktivitetsersättning till sjukersättning?

Jag undrar om ni som haft aktivitetsersättning för psykiatriska diagnoser och neuropsykiatriska funktionshinder och som fyller 30 år och ska få sjukersättning har haft några problem med det? Är lite nervös att det ska bli problem… Hur har det gått för er?

Annons:
Annielle
2017-01-09 16:17
#1

Jag hade inga problem med det! Men det är ju olika beroende på vem man är, vad man har för diagnoser, hur länge man har varit sjukskriven, hur ens liv ser ut i övrigt/vad man klarar av och så….

Håller tummarna för att det ska gå bra för dig, påfrestande som tusan att vänta på beslut om sådant ju! 😕

Var dig själv, det finns redan så många andra.

LaPrincipessa
2017-01-09 16:25
#2

#1 Tack för ditt snabba svar!

Har haft aktivitetsersättning i 7 år nu tror jag och har både neuropsykiatriska och psykiatriska diagnoser. 

Hoppas på att läkaren skriver ett bra intyg!

Annielle
2017-01-09 16:27
#3

Så lite så! 🙂

Då tycker jag ju att det låter troligt att det kommer att gå bra eftersom du har haft aktivitetsersättning så länge.

Du kan ju begära att få läsa intyget innan läkaren skickar i väg det och se om du tycker att något behöver läggas till eller ändras, sådant kan ju kännas bättre!

Var dig själv, det finns redan så många andra.

Pysen_87
2017-01-10 08:08
#4

Ett tips på att få det att gå lite fortare med utredningen av FK, är att boka ett möte och berätta med egna ord hur man mår, har det, vad man klarar av och inte. 

Mitt beslut var fattat inom tre veckor

IaMiaMaria
2017-01-10 19:26
#5

Jag fyllde 30 för ett år sedan och gick då från aktivitetsersättning till sjukersättning. Vi hade ett möte med fk och läkaren tillsammans lite för att gå igenom hur det var just då. Men det var inga problem alls för mig. Det är ju ungefär samma bedömning vad jag vet, bara att ersättningarna heter olika beroende på hur gammal man är. Men att ha ett möte kan ju alltid vara bra för alla parter.

//Maria

Everything will be okay in the end, if it´s not okay it´s not the end.

Upp till toppen
Annons: