Annons:
Etiketterdepressionångest
Läst 2364 ggr
serenas
2017-01-11 13:01

dämpar ångest med alkohol

hur är det som anhörig att leva med någon som lider av depression och ångest.  jag har en pojkvän som lider av det. och han har sina svackor. för någon helg sedan  så började han prata om sina självmordstankar när vi skulle sova. jag kände mig olustig och kunde knappt sova den natten.  jag visste inte riktigt vad jag skulle svara.  jag blev helt paff… han går hos kurator i bland och jag misstänker att han hoppar över inbokade besök. han har börjat mer och mer  få hemska humör svängningar.  han har dämpat sin ångest med alkohol. och har sedan en vecka ätit antabus,  han orkar inte ha kontakt med andra människor i perioder , just nu så är han i en sån period, jag vill hjälpa honom att komma upp på fötter igen , eller är det bättre att lämna honom i fred. jag känner mig så villrådig.  han är uppväxt i en dysfunktionell familj med en pappa som var alkolist och en mamma som är scitzofren ,  så det är mycket konflikter bland hans syskon.  han har ingen kontakt med sina föräldrar dom bröt han med när han var 16.

vad ska man tänka på när man umgås med någon som har stark ångest och har sina djupa depressioner, jag vet inte om frågan låter konstig, jag vet inte hur jag ska kunna hjälpa honom så han mår bättre.

Annons:
melonglass
2017-01-11 13:21
#1

Du kan finnas där och stötta och visa att du bryr dig och kanske försöka hjälpa till med tex. vardassysslor om han har svårt att orka med det. Det är viktigt att förstå att man inte kan laga en person som är deprimerad och att man inte blir besviken på att personen inte blir glad om tex. du köper något fint till honom. (dåligt exempel och han skulle säkert bli tacksam, men blir man besviken på att han inte är glad helt plötsligt så kan det sätta mer press på personen som är deprimerad.)

Det är ju också viktigt för hans egen skull att han söker hjälp och tar emot hjälpen, men vill han inte ha den är det svårt att få det bli bättre. Det är egentligen bara han som kan göra något åt det i det stora hela. Du kan hjälpa till och stötta honom, men vill han inte bli bättre så kommer han förmodligen inte bli det.
Tror du att du kan prata med honom om att kontakta en psykolog och inte bara en kurator? Det är ju viktigt att han själv inser att det är ett problem som han behöver hjälp för.

serenas
2017-01-11 13:42
#2

nä man kan tyvärr inte laga människor.  han svarar i alla fall på mina sms utan att bli aggressiv det är i alla fall positivt. jag tror inte att klarar av och ha något förhållande just nu, så jag sa att vi kan gå tillbaka till steg 1 och vara vänner, vi har varit det ifrån början, så får vi se vad som händer i framtiden, jag hoppas att vi kommer att lösa det på något sätt. jag tänker inte ge upp , oavsett vad som händer så kommer jag att finnas för honom.

han och jag har liknande uppväxt förhållanden i grund och botten,  men jag har klarat mig bättre än han men det kan bero på att jag fick psykolog hjälp .

melonglass
2017-01-11 14:10
#3

Det är bra att du ser över dina egna behov också och jättebra att du fick hjälp av psykolog. Hoppas även han söker sig till ordentlig hjälp och det är ju himla snällt av dig att fortsätta ställa upp. 

Hoppas verkligen det löser sig för honom!

serenas
2017-01-21 06:20
#4

Igår kväll var han som vanligt. Vi brukar smsa med varandra och höra hur dagen har varit. Jag berättar att jag har klippt mig. Får till svar att jag hade pratat om vid nyår att mitt nyårslöfte var att låta håret växa ut. Jag trivs bättre i längre hår men att klippa bort 2 cm är ingen katrastrof. Det växer ut o det är ingen ide att spara på slitna hår toppar. Då börjar han smsa mig om att jag inte är välkommen hem till honom osminkad. Jag sminkar mig aldrig. Och att jag måste se över min hygein. För han får tvätta sängkläder med mera 2 gånger efter att jag har varit där. Sen en massa andra sms som jag inte har öppnat. Orkar inte psykiskt med att läsa dessa sms. Jag har inga problem med min hygein. Jag durshar varje dag osv. Han tycker också att jag ska börja använda parfym och deo . Deo använder jag redan . Jag tror att smsen handlar innerst inne om hans supar kompis marti. För när han har varit där får man vädra. Men jag är trött på det här skiten. Väntar på tid hos kurator. Men funderar på att själv ta kontakt med psykiatrin. Igår kväll så släckte jag ner hela lägenheten och låtsades att jag inte var hemma. För att få lugn och ro. Just nu så har jag fått nog känns det som…

OnlineCores
2017-01-21 12:46
#5

Det där är psykisk misshandel, och ingen människa ska utsättas för det. Du kan inte laga honom och han verkar inte vilja förändras. Dricker han också alkohol så är det stor sannolikhet att han har ett beroende parallellt med sina psykiska problem, vilket skapar något som kallas för komorbiditet. Vilket innebär att han har en allvarligare sjuklighet. Och så länge han dricker en droppe alkohol så finns det inget du eller någon annan än han själv kan göra. 

Man förhandlar inte med missbrukare, utan man sätter gränser. 

Det låter klokt att du börjar ta hand om dig själv, och att du också inser att du har utsatts för "Våld i nära relationer - Domestic violence".

Whoever is careless with the truth in small matters cannot be trusted with important matters.

Upp till toppen
Annons: