Annons:
Etikettbehandling
Läst 2930 ggr
Sara:)
1/16/17, 7:23 PM

SSRI -viktuppgång?

Ska ev få SSRI och är jätterädd att jag kommer gå upp i vikt, så vill bara höra vilka av er som tagit SSRI och om ni har gått upp i vikt av dom?

Annons:
Annielle
1/16/17, 8:29 PM
#1

Jag har aldrig gått upp i vikt av SSRI, men där emot ner i vikt, men så har jag inte särskillt lätt för att gå upp i vikt heller.

Men det där är ju olika, fast just SSRI brukar ju inte göra att man går upp särskillt mycket i vikt.

Var dig själv, det finns redan så många andra.

Sara:)
1/17/17, 2:06 PM
#2

Ok tack för svaret :)

RobinEH
1/22/17, 8:02 PM
#3

Det är en läkemedelsspecifik biverkan. Det finns antidepressiva som både ökar och sänker aptiten såväl som påverkar orken och spontanaktivitet. Inget antidepressivt läkemedel jag tagit har orsakat viktuppgång hos mig.

Jag tror, jag tror på vintertid och ishalka.
Sajtvärd på Träning och Hälsa

Maria
1/25/17, 8:47 PM
#4

Man går ju inte upp eller ner i vikt per automatik när man äter SSRI utan det är just att det kan påverka aptiten så ser man upp med det själv så har man läget under kontroll.

Här kommer en bra länk.

http://www.netdoktor.se/overvikt/fraga-doktorn/lyckopiller-ssri-och-vikten-22124/

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Annielle
1/25/17, 9:08 PM
#5

4# Vet inte om det gäller för just SSRI, men finns annan psykofarmaka som gör att man binder mycket vätska i kroppen och går upp i vikt av det, lite svårare att åtgärda.

Sen kan det vara väldigt mycket lättare sagt än gjort att ha läget under kontroll om man får en väldig aptit tyvärr…

Var dig själv, det finns redan så många andra.

Maria
1/25/17, 9:15 PM
#6

Ja, binder man vätska så går man ju upp i vikt men just SSRI så brukar det vara aptiten som påverkas åt ena eller andra hållet.

Visst är det svårt om man får en ökad aptit men samtidigt så är man ju då själv ansvarig för att, så att säga, hålla igen.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Annons:
Upp till toppen
Annons: