Annons:
Etikettallmän-psykiatri
Läst 5912 ggr
[something_good]1
1/19/17, 7:30 PM

Förträngt ett trauma

Hej..

Min psykolog har återupprepade gånger frågat om jag vart med om något traumatiskt, och jag har bara sagt nej. Men till slut har han sagt att han tror jag har förträngt ett trauma, jag vet inte riktigt vad han menar med det, vad skulle det kunna innebära? tack om ni kan förklara.

Annons:
Magrat
1/19/17, 7:35 PM
#1

Det där är en farlig väg att gå. Själv tror jag inte på förträngda trauman. Visst kan man förtränga ett trauma i så god mån det går, men tyvärr bubblar de ju upp till ytan titt som tätt. Har du inte något minne av att ha varit med om något traumatiskt så har du inte varit det. Skulle dra öronen åt mig från den psykologen då det är bevisat att förträngda minnen faktiskt inte riktigt existerar.

Jag gör allt för att förtränga mina trauman, men nog tusan gör de sig ständigt påminda ändå. Nej, jag skulle nog faktiskt se mig om efter en ny psykolog om jag haft en psykolog med den inställningen.

Bloody but unbowed I stand tall at the oar And I'll climb their scaffold once they bring me back to shore I'm master of my fate, I am captain of my soul And I'll ride this boat, all the way, to hell

Honestyisdead
1/19/17, 7:36 PM
#2

Att du varit med om något som du förträngt. Alltså inte kommer ihåg.

Honestyisdead
1/19/17, 7:37 PM
#3

#1 Vem har bevisat att det inte existerar?

Magrat
1/19/17, 7:40 PM
#4

#3 Det finns många diskussioner om fenomenet. Tydligast blev det väl med Sture Bergwall och psykologerna där som pressade fram förträngda trauman. Här finns en länk för den intresserade om just myter kring förträngda minnen

http://fof.se/tidning/2014/3/artikel/det-stora-kriget-om-borttrangda-minnen

Bloody but unbowed I stand tall at the oar And I'll climb their scaffold once they bring me back to shore I'm master of my fate, I am captain of my soul And I'll ride this boat, all the way, to hell

Honestyisdead
1/19/17, 7:43 PM
#5

Själv är jag övertygad om att barn som råkar ut för trauman lätt förtränger. Hjärnan är så pass avancerad att det skulle vara otroligt om den inte kunde skydda sig själv på det viset

Magrat
1/19/17, 7:47 PM
#6

#5 Lider själv av en dissociativ störning och PTSD vilket gör att jag under långa perioder kan ha vaga minnen om det som skett, men så fort jag råkar ut för en trigger som påminner mig om händelser så bubblar allt upp igen. Det skulle även bubbla upp om någon började peta i det. Därför har jag väldigt svårt att tro på förträngda minnen av traumatiska upplevelser om det inte ens bubblar upp när någon frågar om det. Och en psykolog som då tjatar om att något borde ha hänt är för min del en rödflagg om att denne knappast är seriös. Men det är mitt tycke.

Bloody but unbowed I stand tall at the oar And I'll climb their scaffold once they bring me back to shore I'm master of my fate, I am captain of my soul And I'll ride this boat, all the way, to hell

Annons:
OnlineCores
1/19/17, 8:58 PM
#7

#6 PTSD är ju långt ifrån amnesi… För några månader sedan i "modern psykologi" så förklarade de varför vi glömmer bort barndomen. Det berodde främst på att man som barn producerar extremt många nya hjärnceller, i och med det så göms minnen djupt och kan vara väldigt svåra att komma åt. Det vore konstigt om man inte kan förtränga trauman som man fått från barndomen. Dessutom om man som barn inte kan uppfatta verkligheten lika dant som en vuxen människa, T.ex. att som barn inte förstått att man varit med om en trauma.

Whoever is careless with the truth in small matters cannot be trusted with important matters.

Honestyisdead
1/19/17, 9:01 PM
#8

#7 Precis.

Själv minns jag inte mycket saker från barndomen.

Magrat
1/19/17, 9:31 PM
#9

#7 Varför jag även nämnde den dissociativa delen som bevisligen kan få minnet att spöka. Spöka, aldrig förtränga.

Oavsett vad så glömmer man inte ett trauma. Inte ens från barndomen. Jag har heller inte mycket minnen från barndomen men däremot är alla trauman lika verkliga idag som de var då. Man glömmer inte sådant, hur gärna man än vill. Om det nu vore så väl att man gjorde det. Men det är det inte.

Till TS. Jag tror inte ett dugg på det, och skulle vara väldigt försiktigt med den psykologen så du inte plötsligt sitter med falska minnen som du tror kan vara trauman.  Du behöver självklart inte ta mitt ord på det, men jag rekommenderar att du tänker efter både en och två gånger.
Att plötsligt sitta med ett trauma som kanske inte är sant kommer bara skapa mer problem.

Bloody but unbowed I stand tall at the oar And I'll climb their scaffold once they bring me back to shore I'm master of my fate, I am captain of my soul And I'll ride this boat, all the way, to hell

Honestyisdead
1/19/17, 9:34 PM
#10

#9 Du kan bara tala för dig själv. Det finns dom som glömmer trauman. Det är verklighet.

Magrat
1/20/17, 11:20 AM
#11

#10 Minnesforskare säger annat, men det känns lönlöst att diskutera det hela med dig.

Bloody but unbowed I stand tall at the oar And I'll climb their scaffold once they bring me back to shore I'm master of my fate, I am captain of my soul And I'll ride this boat, all the way, to hell

Honestyisdead
1/20/17, 11:45 AM
#12

#11 Dito.

[something_good]1
1/20/17, 1:56 PM
#13

Det finns väl forskning som talar både för och emot när jag googlar? eller?

Men iallafall jag säger bara vad min psykolog säger och han är anställd av en kommun eller vad man ska säga är ingen privat psykolog.

Annons:
OnlineCores
1/20/17, 3:07 PM
#14

#13 En psykolog som är kommunalt anställd jobbar inte individuellt. De bollar och diskuterar dig med sina arbetskamrater så att du får rätt och mer precis hjälp. 

En trauma behöver inte vara extrem och en del saker har tendens att bli förminskade p.g.a. normer och vanor. Som exempel ett barn som får höra att hen inte var önskad kan uppleva det som väldigt traumatiskt även om det är sagt på ett skämtsamt sätt. En sådan sak kan vara svårare att sätta fingret på eftersom barnet kan tolka det som löje istället för sorg. 

Finns ett uttryck som säger, "Bakom varje pajas döljer sig en depression." för att ta på exemplet ovan.

Det behöver inte handla om att ta fram något som är helt bortglömt, utan kan lika väl ha att göra med du har någon typ av förvirring. 

Jag skulle rekommendera dig att prata om de här sakerna med din psykolog, och jag skulle hellre lyssna på honom som expert, än på någon här som säger åt dig att vara passiv.

Whoever is careless with the truth in small matters cannot be trusted with important matters.

Honestyisdead
1/20/17, 8:43 PM
#15

#13 Ja det finns det. 

Och det finns människor som varit med om att som vuxna minnas saker som hände när dom var barn som dom hade förträngt eller helt enkelt glömt. Oavsett vad en del påstår.

Håller med #14.

Ribessa
2/5/17, 8:20 PM
#16

Jag har själv varit med om att ett "trauma" (för mig som barn iallafall) bubblade upp till ytan när jag läste dokumenterade papper på en händelse, och dels nå meningar som hade blivit sagda och där det tydligt stod vad jag kände där och då som jag inte alls mindes förrän jag läste detta. Så nog tusan kan man förtränga saker. Man kan ju inte säga att man inte kan förtränga trauman förrän man faktiskt varit med om att det kommit fram saker som man själv helt förträngt. :P

Annielle
2/9/17, 9:24 PM
#17

Jag har också PTSD och en dissociativ störning men tror definitivt att man kan förtränga trauman, tror själv att det finns mer trauman som jag har upplevt än de jag redan vet om dessutom.

Var en tjej som jag gick i en gruppterapi med för länge sedan som gick till någon alternativ snubbe och redan vid första besöket hos honom insåg att hon hade blivit sexuellt utnyttjad av sin far som barn, det kom upp väldigt klart och tydligt och hon var ca 30 år och hade inte haft kontakt med detta innan.

Var dig själv, det finns redan så många andra.

Luisa
3/23/17, 9:54 PM
#18

Nu har jag inte läst igenom alla kommentarer men jag har varit med om trauman som jag förträngt. Gick igenom sådan stress att kort och långminnet la av och har en hel vecka som är helt svart och jag visste inte vad som hade hänt dagen innan utan folk jag hade varit med under den perioden fick återberätta vad som hade hänt, vad jag hade gjort osv. Jag gick heller inte på några droger eller hade druckit alkohol ens. Även en massa allvarliga familjebråk har helt försvunnit ur minnet framtill att någon som varit med då (familjevänner/mina bästa vänner) nämnt något om detta. Så jag tror absolut att det går att förtränga trauman. Däremot om du är medveten om att du inte varit med om trauman så skulle jag råda att byta psykolog. Ibland får man hoppa runt lite tills man hittar en som passar

OnlineCores
3/24/17, 8:12 AM
#19

Dina två sista meningar i inlägget Luisa, skriver du nog för att du inte läst igenom övriga kommentarer. Jag vill påpeka det för att det finns dom som inte förstår att de varit med om en trauma och det är dessutom ganska vanligt.

Whoever is careless with the truth in small matters cannot be trusted with important matters.

Honestyisdead
3/24/17, 12:45 PM
#20

Och trådstartaren har tagit bort sitt konto.

Annons:
Upp till toppen
Annons: