Annons:
Etikettneuropsykiatri
Läst 1051 ggr
LaPrincipessa
2/28/17, 7:39 PM

Problem med detaljer

Jag har ett jättejobbigt problem och det handlar om detaljer. Jag ser små avvikande saker som ingen bryr sig om… T.ex om en söm inte är helt rak eller att det sticker ut trådar från kläder. Måste åtgärda sådant direkt, annars kan jag (i det här fallet gäller de kläder) inte använda det. Jag har t.ex. beställt en väska nu där de har sytt på paljetter och insåg efter att ha letat efter detaljer på produktbilderna att den antagligen inte är helt ''bra''. Det känns tråkigt för jag tycker ju väskan är så snygg.  Det kan ha med andra saker att göra också. 

Ett annat exempel är om jag t.ex målar i min mindfulnessbok och råkar rita väldigt lite utanför, då kan jag inte fortsätta rita i den boken då den är ''förstörd''….

Jag har Aspergers syndrom och ADD (bland annat). Kan det ha något med de diagnoserna att göra?

Har någon erfarenheter av detta? Vad beror det på och hur kan man öva bort det? Det här är jättejobbigt då jag älskar kläder och mode och att så små grejer gör att jag inte kan använda ett plagg eller direkt måste klippa bort en tråd och det är nästan så att min dag är förstörd tills jag får möjlighet att klippa bort tråden.

Har även problem om saker inte är symmetriska! T.ex om en söm är lite sned och är det på ena sidan men inte den andra…

Försöker intala mig själv att det inte spelar någon roll och inte har betydelse och det går väl sådär… Men försöker verkligen få en ändring, vet bara inte riktigt hur jag ska göra?

Vore tacksam för hjälp!

Annons:
OnlineCores
2/28/17, 8:05 PM
#1

Det låter som tvångssyndrom, och det brukar vara ganska vanligt om man har add/adhd eller asperger. En utredning för det brukar ta ungefär 4-5 pass då du får fylla i blanketter och prata med psykolog som utvärderar dig. Ja det finns behandling att få mot det, och SSRI-preparat brukar ha en bra effekt. Ångestrelaterade problem brukar inte alltid vara så allvarliga eftersom de är enklare att fixa till.

Har du kontakt med psykiatrin?

Whoever is careless with the truth in small matters cannot be trusted with important matters.

LaPrincipessa
2/28/17, 8:17 PM
#2

#1 Men tvångssyndrom får man väl bara som diagnos om ''tvången'' upptar väldigt mycket av ens tid per dag? 

Ja, jag har kontakt med psykiatrin kontinuerligt. 

Hur mycket det tar upp för mig per dag är olika, ibland till och från (får fightas med mina tankar mycket) och ibland mer sällan.

OnlineCores
2/28/17, 8:27 PM
#3

Tvångssyndrom är ett beteende hjärnan har, och ja, de ska uppfylla alla kriterier för att tilldelas en sån diagnos. Symtomen kan man ha ändå, utan att ha tvångssyndrom. Och hur man handskas med sina ångestproblem varierar väldigt mycket från individ till individ. Men det är mycket troligt att det är ångest som du upplever, och att hjärnan fixerar på något för att hantera det. Alltså tvångstankar, och sedan ett beteende för att hantera tankarna.

Whoever is careless with the truth in small matters cannot be trusted with important matters.

LaPrincipessa
2/28/17, 8:52 PM
#4

#3 Jag har ju en ångestproblematik så det kanske är kopplat till det? Att jag vill ha ordning och att allt ska bli rätt. Har även katastroftankar och det kanske gör att jag vill ha kontroll på allt? Ett sätt för mig att ha kontroll på saker när jag inte kan ha koll på mitt liv. Bara en tanke…

OnlineCores
2/28/17, 9:13 PM
#5

Du menar att du går över till ett pedantiskt beteende för att du har mycket katastroftankar? Vad händer om du släpper kontrollen i sådana fall?

Whoever is careless with the truth in small matters cannot be trusted with important matters.

LaPrincipessa
2/28/17, 9:17 PM
#6

#5 Problemet är ju att jag inte kan släppa kontrollen.. Mitt förra inlägg kanske var luddigt för jag spånade bara på vad det kan bero på. Det jag verkligen vill veta är HUR jag ska kunna släppa kontrollen…

Annons:
OnlineCores
2/28/17, 9:26 PM
#7

Eftersom symtomen liknar tvångssyndrom så kanske du ska testa samma tekniker. En metod är att lära känna ångesten och låta den vara. En annan metod kan vara att ta distans från den intensiva inlevelsen som du hamnar i för tillfället. Man kan inte bara sluta med ett beteende, du måste ersätta det med något annat. En sak kan vara att lära sig slappna av, som meditation t.e.x. Jag är en person som tror jättestarkt på självkännedom, oavsett vad.

Whoever is careless with the truth in small matters cannot be trusted with important matters.

Upp till toppen
Annons: