Annons:
Etiketterdepressionångest
Läst 3475 ggr
[krasnajaluna]
3/5/17, 2:18 AM

Gymnasiearbete ångest

Har just skickat in mitt gymnasiearbete som ska vara klart senast i morgon. Är så orolig för det, om det bli godkänt eller inte :/ Går på samhällsprogrammet  och då måste man skriva en vetenskaplig undersökningsrapport, den ska helst vara 10-15 sidor, jag lyckades få ihop typ 3 om man räknar själva texten och inte källförteckning och sånt :/ Jag är verkligen ingen ordbajsare, varken i skrift eller tal. Antingen kan man få Godkänt eller Icke godkänt, får man det senare blir det ingen gymnasieexamen, vilket är rätt sjukt. Man kan alltså ha A i alla ämnen men klarar man inte gymnasiearbetet är det inte värt något. Egentligen hade inte jag heller tänkt söka in till något universitetsprogram där man har användning av kunskapen att skriva vetenskapliga rapporter och därför känns detta så onödigt och löjligt. Har läst några sådana universitetsrapporter, de som skriver måste ju vara sjuka i huvudet eller robotar, liksom 100-150 sidor om ett enda ämne? Sjukt. Vet inte vad jag vill diskutera, ville bara få ut min oro och hur dumt allt känns

Kan också lägga till att jag gjort arbetet själv, man skulle egentligen vara i grupper om två, men hade ingen att vara med. Kan det vara en giltig förklaring till ett kortare arbete?

Annons:
[AnimeV4]
3/5/17, 4:04 AM
#1

Först och främst: Kvalité före kvantitet!

Jag tror nog att det bedöms likvärdigt med de som jobbar i grupp. Har du möjlighet att göra om detta om du inte blir godkänd?

Hoppas att det går bra för dig🙂

Sindri
3/5/17, 8:25 AM
#2

Om du har så svårt att skriva borde haft fortlöpande kontakt med din lärare/handledare under arbetet för att förstå vad de förväntar sig av dig. Då hade du kunnat få tips om hur du skulle lägga upp arbetet och fått veta lite innan hur skolan ställer sig till att skriva ett kortare arbete.

Vi här kan ju inte uttala oss om arbetets kvalitet, men om du kan ge lika mycket på 3 sidor som andra på 10 så borde det ju fungera.

Sedan är det så att på nästan alla eftergymnasiala utbildningar så skall man göra skriftliga arbeten av något slag. idag även på många jobb. Så att lära sig och träna på att skriva sådant är inte så dumt.

Sedan kan man ju tycka att skolan lite godtyckligt ger sådan uppgifter utan att riktigt förklara för eleverna vad man förväntar sig och hur eleven kan uppnå det.

Du kan absolut redan imorgon ta kontakt med din lärare och diskutera hur du har tänkt kring arbetet och va du tycker har varit svårt. Annars vet du ju inte vad de tror är orsaken till att du lämnat ett så kort arbete.

[krasnajaluna]
3/5/17, 10:58 PM
#3

Kommer förmodligen behöva ta kontakt med läraren ja, just den läraren vi har är bara så rörig, vet inte hur man ska förklara men det är svårt med kommunikationen där. Trots att allt tar typ tio gånger längre tid än nödvändigt när han ska förklara så förstår man bara inte. Aja det löser sig väl hoppas jag. Har i alla fall fått med alla delar som man ska.

Sindri
3/5/17, 11:00 PM
#4

Och han tycker säkert att han är väldigt pedagogisk när han förklarar så omständligt…..🙂

Upp till toppen
Annons: