Annons:
Etikettpersonliga-berättelser
Läst 3368 ggr
[krasnajaluna]
2017-03-14 21:15

missanpassad

Jag är ofta irriterad och nedstämd, ibland känns det verkligen som att det kokar i huvudet pga irritation, pga småsaker för det mesta egentligen. Jag är bara så trött på hur jag har det varje dag och det blir värre hela tiden. När det gäller skolan är jag  en sådan som vill arbeta så fort och effektivt som möjligt, utan en massa krångel och tjafs, sen gå hem. Men så går det naturligtvis inte till, jag vantrivs verkligen i skolmiljön. Att sitta still flera timmar och i princip inte göra något, är som tortyr (tror det t o m skulle kunna användas som tortyrredskap på riktigt) Jag känner mig så understimulerad och blir som en tom påse som bara dåsar ihop så fort jag kommer in i skolan med den dåliga luften, skrikiga miljön och är tvungen att sitta på varje lektion med saker som jag lätt skulle kunna göra hemma. Vi har ju allt på internet i princip. Jag är en mkt introvert person och har svårt för att ständigt dela rum med 30 andra som skriker och frågar läraren en massa dumma frågor och drar ut på allt när det kunde gått så fort och enkelt.  Märker att jag får så otroligt mkt mer gjort när jag sitter hemma, men jag kan ju inte sjukanmäla mig varje dag. Dessutom blir jag också nästan varje dag ''fångad'' i sociala sammanhang, då jag måste sitta på den flera timmar långa rasten som vi har varje dag och kallprata med en klasskamrat om så tråkiga saker att jag får panik, jag vill inte prata med nån alls egentligen och blir otroligt utmattad av att ständigt vara med någon i flera timmar. Det var ok förut, men nu bara de senaste månaderna orkar jag verkligen inte med det där sociala. Går sista året på gymnasiet och snart är ju helvetet slut men står inte ut! Det är ju ändå flera månader kvar och det känns som att jag ska explodera typ. Skolmiljön är verkligen inte anpassade till alla. Sen kan man ju undra varför jag inte valde distansplugg elr nåt, vet inte varför, tänkte väl inte på det. Många behöver säkert vara där med en lärare osv för att få nån ''ordning'' men jag är inte sån, snarare blir det bara värre när man aldrig får jobba på sitt eget sätt.

Tror ni att man kan prata med nån på skolan om detta? Vet bara inte med vem :/

Annons:
OnlineCores
2017-03-14 21:49
#1

Det borde finnas någon kurator på skolan, och om inte så kan du testa syokonsulenten som kan koordinera dig rätt.

Barn- och ungdomspsykiatri (BUP) är öppet för barn från 0-17 år om du inte är äldre. Annars kan du vända dig till vårdcentralen.

Det kan vara bra att prata med någon som kan sätta sig in i din situation och ge dig råd. Som det är nu så verkar det ju inte funka, så något måste ju förändras.

Whoever is careless with the truth in small matters cannot be trusted with important matters.

Herveaux
2017-03-15 15:32
#2

Håller tummarna för att du får bra respons ifrån kurator/SYO/mentor på skolan så det går att få till en lösning nu när det bara är upploppet kvar för dig.
Kan ju inte vara helt omöjligt att ordna så du kan få sitta avskilt och plugga ifred.

När ni har den långa rasten; finns det någonstans du kan fly undan eller blir du infångad av klasskompisar redan när den sista lektionen slutar och långrasten börjar?

Jag känner igen mig väldigt mycket i hur du beskriver det hela, fast då från min högstadietid, var alldeles för skoltrött och deprimerad för att klara v gymnasiet.


// Harley
Sajtvärd Star Stable
Medarbetare Film, Hamster

Upp till toppen
Annons: