Annons:
Etikettallmän-psykologi
Läst 13600 ggr
Ahees1
2017-04-07 18:41

Självgodhet?

Hej, kan någon/ni förklara djupt vad självgodhet innebär? Hur är en självgod person? Vart ligger skillnaden mellan att vara självgod och Narcissist?

Annons:
mangemani4
2017-04-07 18:58
#1

självgodhet för mig är när man är så fullt övertygad om att man är bäst, vet bäst, kan aldrig ha fel, tror sig vara speciell, utvald osv, och minsta lilla själv kritik viftas bort. även om folk har solklara bevis på att den självgode säger är totalt fel, så  är övertygelsen om att alla andra har fel och denne rätt för stark för att bevisen ska ha någon effekt.

det är vad jag kallar för självgod.

To be a good soldier you must love the army. To be a good commander you must be able to order the death of the thing you love.

http://nostalgiminnen.fria.ifokus.se/discussions/57f19cd5ce12c43ad8000dd6-valkomna-till-nostalgiminnen?readstate=false

Kyllan56
2017-04-07 19:11
#2

En självtillräcklig människa som är kär i sig själv och von oben tittar ner på sina medmänniskor. En narcissist är ofta självgod, men en självgod människa behöver inte vara en narcissist.

”När Hjärtat och Sinnet är i balans… Då är allt möjligt”

Ahees1
2017-04-07 19:18
#3

Okej, men hur skilljer man på självgodhet och narcissism på en människa? Och hur stor risk är det att en självgod människa är narcissist?

2Sirius
2017-04-07 19:56
#4

"-Nä, inte ska väl jag ens försöka förklara ordet, alla andra gör det säkert bättre än jag. (Det brukar ju ändå alltid bli fel, det är lika bra jag är för mig själv på mitt rum, och gör ingenting, det är jag ju heller inte så bra på)" Extremt osäker, självförnekande, låg självKÄNSLA, blyg, vågar inte ta plats.(isolerar sig själv på grund utav, sin oförmåga elr tro på oförmånga att fungera bland andra människor, Lågt självFÖRTROENDE). Skulla man kunna förklara motsattsen till:Självgodhet (Narcistisk) som. Att som ni säger en extrem övertro och egenkärlek till sig själv. Skillnaden när jag googlade det var, förstod jag det som. Självgod = Övertro och egenkärlek i interaktion (umgänge) med andra personer. Narcistisk = Övertro och egenkärlen, självupptagenhet i interaktion umgänge med sig själv, inbunden i sin självkärlek. Självgodhet är ett av dragen i "Psykopatiska personlighetsdrag". Ligger nära till hands att kalla Självgod/Narcistisk för den sjukligga formen av Extremt bra Självkänsla/Självförtroende. Men jag kan ju ha fel 😂

!ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ?ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Tjeja
2017-04-07 19:57
#5

En narcissist ser ner på andra och föraktar andra  mår bra av att förnedra/trycka ner andra.

Någon som är självgod tror bara att hen har mest rätt, betyder inte att andra nödvändigtvis är dåliga för det bara sämre.

De kan vara svåra att skilja på ibland. Båda kan ju vara lika arroganta.

Typ så tänker jag att skillnaden är, förenklat.

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

Kyllan56
2017-04-07 20:31
#6

Narcissism kommer från guden Narcissus, som speglade sig i vatten och blev förälskad i sin egen spegelbild. Men spegelbilden speglade inte defekten han hade på ryggen. 

Så Narcissist är både någon man benämner som egenkär, men också en psykiatrisk diagnos där flera kriterier ska vara uppfyllda för att få diagnosen. 

En narcissist har ett uppblåst Ego, som är mycket större än vad omgivningen skulle säga. Förvrängd bild av sig själv där inte alla delar av personligheten är medvetna för personen själv.

Men en människa som i en situation är självgod, behöver inte vara det i en annan.

Så det är svårt att säga var gränserna går mellan självgodhet och narcissism, för de korsar varandra.  Inom psykiatrin är det desto lättare för där testar man människor. Är tillräckligt många kriterier uppfyllda får man diagnosen. 

Jag skulle säga att en självgod människa har narcissistiska drag. Medan en som får en diagnos har en personlighetsstörning, som genomsyrar hela människans personlighet.

https://www.theravive.com/therapedia/Narcissistic-Personality-Disorder-DSM--5-301.81-(F60.81)

”När Hjärtat och Sinnet är i balans… Då är allt möjligt”

Annons:
OnlineCores
2017-04-08 14:52
#7

#6 Intressant inlägg

En narcissist saknar förmåga att se saker från andras perspektiv på grund av sitt överaktiva ego. Det är lite av en självupptagenhet.

Självgod är mer ett beteende som inte är kopplat till någon specifik störning. Vem som helst kan vara självgod tillfälligt, medan en narcissist har en störd personlighet.

Det blir problem att jämföra en störning med ett beteende, eftersom det är två olika saker. Det är också det som är skillnaden.

Whoever is careless with the truth in small matters cannot be trusted with important matters.

Kyllan56
2017-04-08 15:10
#8

#7 Ja det är också så jag ser det! 

Hittade den här sidan där kriterierna för en narcissistisk personlighetsstörning är uppfylld, enligt DSM-IV.  Fem av åtta diagnoskriterier ska vara uppfyllda. 

Det finns nog många som skulle kunna uppfylla både ett kriterium, utan att ha en personlighetsstörning.

http://agneshelliden.blogspot.se/2011/02/narcissistisk-personlighetsstorning.html

”När Hjärtat och Sinnet är i balans… Då är allt möjligt”

Upp till toppen
Annons: