Annons:
Etiketttänkvärt
Läst 2574 ggr
[memoirsofaclone]
4/15/17, 12:33 AM

Skolans kärlek till kollektiv bestraffning

Ni vet, i varje klass finns alltid ett antal problemmakare, som alltid hörs och tar upp hela utrymmet. Skolan vill ofta göra det enkelt för sig och ger en kollektiv bestraffning som drabbar alla när dessa misskött sig. Alltså, vad vill de egentligen uppnå med det? Det är inte så att dessa problempersoner skäms för sig. Vet inte hur många gånger genom skolgången roliga saker blivit inställda, vissa rum blir avstängda, extra uppgifter osv pga att några alltid håller på. Jag blir mest irriterad på lärarna för att de väljer den enklaste vägen, straffar alla, det bekräftar ju åter en gång att det är de högljudda som styr, för vem bryr sig om alla de andra? Tänk om man bara kunde plocka ut dessa, oftast 3-6 personer i varje klass, och sätta dem i nån specialklass där de är under ständig övervakning.

Vad tycker ni här om fenomenet kollektiv bestraffning?

Annons:
[fridan1000]
4/15/17, 12:49 AM
#1

jag tycker att det är helt fel att straffa oskyldiga för att några stökiga ska ha lite roligt

OnlineCores
4/15/17, 12:58 AM
#2

Jag tror inte det är speciellt effektivt, jag är mer för att gå direkt på problemet istället för att skicka vidare ansvaret. Det är nog många barn som blir lidande för att de inte törs eller inte har verktygen att säga ifrån. Jag tycker det är helt och hållet lärarnas ansvar under skoltid.

Whoever is careless with the truth in small matters cannot be trusted with important matters.

Myrra
4/15/17, 8:10 AM
#3

Tror inte ens kollektiv bestraffning får förekomma, har för mig att jag läst det någonstans.

Upp till toppen
Annons: