Annons:
Etiketterdepressionångest
Läst 3043 ggr
Hittamig
2017-05-09 18:53

Hur blir det så här?

Jag & min man är så olika. Vi förstår inte varann och nu orkar jag inte mer! Hur kan det alltid vara så att han tar allt jag säger fel ? Hur kan han alltid tycka att jag bara är ute efter att såra honom? Hur kan det vara så att det bara är han som tycker att jag inte förstår eller är okänslig? Varför har aldrig någonannan tagit upp det med mig? Jag fattar inte! Han säger att jag måste hjälpa honom förstå men när jag försöker säga till eller förklara så vänder han på alltihop och på något sätt blir det mitt fel. Att jag tycker det är jobbigt att vara ute i sista sekunden när vi ska någonstans, att jag tycker det är jobbigt att han håller på med mobilen hela tiden när han kör. Han säger att jag nästan alltid svarar otrevligt eller att mitt kroppsspråk visar något annat än vad jag säger. Jag försöker att hela tiden tänka på det här, att förändra mitt beteende men det räcker liksom inte till. Han säger att jag inte kan kommunicera och fungera som en "normal" person i en relation. Är det verkligen så? Kan jag ha så fel om mig själv att jag inte ser vad jag gör? Jag har svårt att släppa in människor nära, jag har alltid haft det. Jag har problem med humörsvängningar & ilsknar till lätt. Men nu försöker jag så mycket att jobba bort det men det verkar inte gå fort nog. Jag orkar inte mer! Det känns som jag bara vill sluta vara i den här världen! Det är ingen utväg att ta sitt eget liv, jag vet! Tror inte heller att det är det jag vill men jag orkar inte ha det så här! Jag har i omgångar träffat kuratorer men efter några samtal blir jag bortskriven. Dom via vårdcentralen och liknande gör bara korta insatser. Jag vill ha en långvarig kontakt med en psykolog för det känns som att det är så mycket i mig som behöver redas ut. Hur kan dom inte se det? Är det så att jag inte visar den sidan fullt ut?

Annons:
OnlineCores
2017-05-09 23:37
#1

"Hur kan det alltid vara så att han tar allt jag säger fel ? Hur kan han alltid tycka att jag bara är ute efter att såra honom?"

·         Det låter som om ni inte litar på varandra.

·         Det låter som om ni är rädda för varandra.

·         Det låter inte som att ni pratar känslor med varandra.

"Jag har svårt att släppa in människor nära, jag har alltid haft det. Jag har problem med humörsvängningar & ilsknar till lätt."

Det låter som att du är rädd för intimitet. Och är det så, så är behovstrappan rubbad. Intimitet handlar om att lita på någon annan och släppa försvaret - det är ett viktigt behov hos människan.

"Hur kan det vara så att det bara är han som tycker att jag inte förstår eller är okänslig? Varför har aldrig någonannan tagit upp det med mig? Jag fattar inte!"

Du själv om någon, borde veta om du förstår- eller inte förstår. Det brukar man normalt känna innerst inne.

Brukar du låtsas att förstå?

Relationer är 100-100, och inte 50-50. Båda måste verkligen vilja förändra situationen. Det räcker inte med att bara du gör det.

Det psykologer alltid söker hos sina patienter är deras insikt, och en stor del av det, är hur man uppfattar sin egna självbild. Alla har ett ego som ständigt söker bekräftelse, och det är också det som brukar ge en person en vriden självbild. Om du inte vill komma andra nära, så blir du begränsad och din utveckling avtar.

Whoever is careless with the truth in small matters cannot be trusted with important matters.

Maria
2017-05-10 12:46
#2

Det kanske vore bra att ni båda gick på samtal med någon?

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Annielle
2017-05-13 19:19
#3

Tänker parterapi eller liknande också, låter som att ni skulle behöva det!

Var dig själv, det finns redan så många andra.

Shilon
2017-06-05 19:00
#4

"Hur kan det alltid vara så att han tar allt jag säger fel ? Hur kan han alltid tycka att jag bara är ute efter att såra honom? 

Hur kan det vara så att det bara är han som tycker att jag inte förstår eller är okänslig?

Varför har aldrig någonannan tagit upp det med mig? 

Jag fattar inte! 

Han säger att jag måste hjälpa honom förstå men när jag försöker säga till eller förklara så vänder han på alltihop och på något sätt blir det mitt fel.

 "

Min text försvann men vill bara säga att ur denna text så känns det som att han har en tendens till att skylla ifrån sig. Eller att han gör sådär för att skapa en osäkerhet hos dig genom att spela offer och på känslor. Jag kan inte omständigheterna kring detta dock och kan ha helt fel. Jag personligen skulle känna mig förtvivlad och nästan oduglig om jag ständigt hör att "allt är mitt fel" "inget jag gör är rätt" = jag suger och borde inte finnas. Ungefär sånna känslor och tankar skulle jag få. Och det vill man såklart inte ha. Och sådant vill man såklart inte höra.

Känns lite som manipulation / narcissism men kan tyvärr inte tillräckligt mycket om dessa två saker för att säkert avgöra det…

Och kan vara helt fel ute här också…

Upp till toppen
Annons: